Agenţia europeană de rating s-a arătat îngrijorată de politica fiscală a Guvernului României, anticipând că aceasta va amplifica dezechilibrele macroeconomice şi că numirea Vioricăi Vasilica Dăncilă în funcţia de premier a evitat alegerile anticipate.
Fitch Rating avertizează că deficitul bugetar va vulnerabiliza finanţalele publice, având în vedere că Programul de guvernare al premierul Dăncilă include propuneri de noi reduceri de taxe şi creşteri ale salariului minim şi ale pensiilor.
Fitch aminteşte că aceste măsuri includ majorarea salariului minim cu 100 de lei pe an până în 2020, creşteri anuale ale pensiilor din sectorul public, scutiri de taxe pentru medici din 2019 şi eliminarea impozitării dividendelor. Programul reia totodată o propunere de reducere cu încă 1 punct procentual a TVA din ianuarie 2019, măsură care fusese suspendată de guvernul fostului premier, pentru respectarea ţintelor fiscale. Aceste măsuri trebuie aprobate de Parlament.
”Politica fiscală prociclică a stimulat creşterea economică, dar a mărit riscul de supraîncălzire a economiei. Un stimulent fiscal puternic a contribuit la o creştere economică solidă, susţinută de consum, de aproape 7% în 2017 – cea mai ridicată din UE. Cu o economie care funcţionează peste capacitate, noile măsuri de relaxare fiscală riscă să amplifice şi să crească dezechilibrele macroeconomice, au potenţialul să amplifice presiunile inflaţioniste, slăbind competitivitatea şi adâncind deficitul de cont curent, proiectat să fie în medie de 3,4% din PIB în 2018-2019, faţă de 2,3% în 2016”, se arată în comunicatul agenţiei de evaluare financiară.
Fitch anticipează că BNR va creşte dobânda de politică monetară cu alte 0,5 puncte procentuale în acest an, în condiţiile în care inflaţia se va menţine la nivelul superior al intervalului anticipat de banca centrală. ”Numirea lui Dăncilă a evitat perspectiva imediată a unor alegeri anticipate, dar nu a eliminat tensiunile politice, nemulţumirile publice faţă de planurile de reformă în justiţie şi apropierea, anul viitor, a alegerilor prezidenţiale”, potrivit Fitch.
Pe de altă parte, agenţia consideră că guvernul ar putea să fie înclinat să menţină politica fiscală relaxată, chiar dacă România ţinteşte deficite bugetare sub plafonul de 3% din PIB prevăzut în tratatul de la Maatricht pentru următorii câţiva ani, iar acesta o este o ancoră de politică fiscală importantă. Acest fapt a fost evident în 2017, când guvernul a redus cheltuielile pentru investiţii, pentru a respecta această ţintă.
”Cu toate acestea, în lipsa unor propuneri de majorare a taxelor în programul de guvernare, în timp ce măsurile actuale de majorare a veniturilor depind de îmbunătăţirea complianţei fiscale (măsurile succesive de reducere a taaxelor au redus raportul între taxe şi PIB al României la unul dintre cele mai reduse nivele din UE), riscurile unui derapaj fiscal au crescut”, se arată în comunicat.
În ce priveşte creşterea economică, Fitch prognozează că aceasta va încetini la 3,8% în acest an şi la 3,3% în 2019, ca urmare a redicerii consumului populaţiei şi a înăspririi politicii monetare, precum şi un impact negativ asupra veniturilor bugetare. Estimările Fitch sunt sub cele ale guvernului, iar agenţia se aşteaptă din acest motiv că deficitele bugetare din 2018 şi 2019 vor fi peste limita de 3% din tratatul de la Maastricht, şi anume de 3,4% în acest an şi de 3,6% în 2019. Fitch a confirmat în ianuarie ratingul României la nivelul BBB-, cu perspectivă stabilă.