Firmă fantomă băgată în contractele licitate de Spitalul Oncologic Cluj Napoca pe banii femeilor bolnave de cancer

0
10979

După ce Spitalul Oncologic Cluj Napoca a atribuit în luna mai licitația pentru screeningul de cancer de sân unei firme cu doi angajați, luna aceasta spitalul clujean a mai dat aceleiași societăți contractul pentru screeningul de col uterin. De această dată firma a câștigat contractul în asociere cu un SRL de apartament din Mănăștur care nu are nicio cifră de afaceri, niciun angajat și pierderi pe anul trecut de aproximativ 1.000 de euro. Societățile se vor ocupa de contracte în valoare de aproape 3,5 milioane de lei, bani din fonduri europene. Firmele îl au în comun pe Florin Danciu, un fost patron al unor publicații locale din Cluj Napoca care au fost falimentate. Pe deasupra, unul dintre asociații lui Danciu din cadrul unuia dintre contracte, Sorin Ioan Blejan, a avut probleme de natură penală.

Spitalul Oncologic Cluj Napoca a câștigat fonduri europene în valoare de peste 22 de milioane de lei pentru screeningul cancerelor de sân și col uterin. Pentru publicitatea serviciilor oferite de spital în cadrul acestui proiect au fost organizate două licitații, ambele fiind câștigate de aceeași societate.

”În data de 20.02.2019 a fost publicat anunțul nr. CN 1009250 pe site-ul de licitații publice din România, pentru procedura de achiziție licitație deschisă, cu obiectul servicii de publicitate în cadrul proiectului POCU „Creșterea capacității instituționale și a competențelor profesionale ale specialiștilor din sistemul de sănătate în scopul implementării Programului Național de screening pentru cancerul de sân”, cod MySMIS 120799. Termen limită de depunere a ofertelor a fost 29.03.2019, câștigătorul a fost declarat în data de 20.05.2019, prin comunicarea numărul 120799 – 177. Contractul a fost încheiat cu unicul ofertant, SC SOSST Consult SRL, oferta financiară a furnizorului de servicii fiind de 1.787.320 lei, fără TVA.

În data de 13.04.2019 a fost publicat anunțul nr. CN 1010608 pe site-ul de licitații publice din România, (SICAP), pentru procedura de achiziție licitație deschisă, cu obiectul servicii de publicitate în cadrul proiectului POCU „Integrarea screeningului primar HPV în programul național de screening pentru cancerul de col uterin”, cod MySMIS 120798. Termen limită de depunere a ofertelor 17.05.2019, ședința de vizualizare a ofertelor a avut loc în 20.05.2019, iar în urma evaluării documentelor de calificare, a ofertelor depuse, câștigătorul a fost declarat în data de 04.07.2019, prin comunicarea numărul 120798 – 24. Oferta financiară câștigătoare a fost de 1.708.246 lei, fără TVA”, arată reprezentanții Spitalului Oncologic Cluj Napoca.

Firma Sosst consult a câștigat cea de-a doua licitație în asociere cu AVIZZI SOFTWARE SRL.

Firmă fantomă beneficiara unui contract pe banii bolnavilor de cancer

Legătura dintre cele două societăți este realizată de Florin Danciu, om de afaceri care activează pe piața media și de publicitate locală.

Florin Danciu

Acționarii Sosst Consult SRL sunt Ana Maria Danciu, soția omului de afaceri, și tatăl ei, Vasile Cadiș, iar directorul firmei este Florin Danciu. Această firmă a declarat pe anul trecut o cifră de afaceri de aproximativ 500.000 de lei și un singur angajat. Ana Maria Danciu este fostul șef de cancelarie al Prefecturii Cluj și ex purtătorul de cuvânt al PSD Cluj.

Ana Maria Danciu în stânga fostului prefect Gheorghe Vușcan

Cealaltă firmă este un SRL de apartament din cartierul Mănăștur. Acționari sunt, în cote egale, Florin Danciu și Sabin Ioan Blejan, cel din urmă fiind și administrator. Firma se ocupă de activități software și are un bilanț fiscal demn de o firmă fantomă: pe ultimii doi ani nu a declarat nicio cifră de afaceri, pierderi de aproximativ 1.000 de euro și niciun angajat! Am încercat să îl contactăm pe Blejan pentru a explica de ce societatea pe care o administrează se află în această situație, dar numărul de telefon dedicat firmei nu mai este valabil.

Blejan a avut o serie de probleme de natură penală, numele lui regăsindu-se într-un dosar de cercetare penală, însă lucrurile s-au rezolvat. Din 2018 el a deschis un proces la Judecătoria Cluj Napoca în care solicită judecătorului confirmarea renunțării la urmărirea penală.

Plan de bătaie făcut în ”familie”

Potrivit raportului procedurii de licitație prezentat de SC Sosst Consult, campania de informare din cadrul acestor două contracte pentru publicitatea programului de screening de cancer va fi asociată cu imaginea prezentatorului TVR Iuliana Tudor.

Iuliana Tudor

Pe segmentul difuzării mesajului pe posturile radio au fost alese Radio România Actualități și Radio Antena Satelor. Prounerea vizează o audiență de 869.400 persoane care urmează să fie informate prin intermediul a 600 de spoturi și 90 de intervenții.

Ca mijloc de informare TV au fost alese ProTV și TVR 1 care vor difuza 140 de spoturi și 82 de intervenții.

Canalele online care se regăsesc în oferta SC Sostt sunt adevărul.ro, click.ro și evz.ro, mijloace prin care se preconizează o audiență de peste 12 milioane de persoane.

Prezentarea ofertei arată că aceleași canale vor fi folosite și ca mijloc de difuzare în presa scrisă. În cadrul acestei secțiuni de ofertare vor fi plătite 44 de machete și 66 de editoriale.

De asemenea, Florin Danciu, directorul Sosst arată în prezentare că firma deține peste 40 de panouri publicitare amplasate la nivel național.

Pe de altă parte, el a declarat reporterului Gazeta de Cluj care l-a întrebat despre cum va gestiona proiectul că, de fapt, firma nu deține niciun panou publicitar, dar că le va închiria prin intermediul unei firme de publicitate.

În cadrul campaniei de informare, expertul în comunicare ales de firma Sostt este Ana Maria Danciu, acționar în societate și soția directorului firmei. Art director este Florin Paravan, expertul  de producție audio/video – Dan Radu Curean (colaborator vechi de-a lui Florin Danciu de la TVR Cluj), iar expert online Ioan este Sabin Blejnar, partenerul de afaceri din societatea fantomă pe care o deține împreună cu Danciu.

Experiență pe genunchi

Într-o ediție precedentă, Gazeta de Cluj a prezentat detalii legate de prima licitație din cadrul acestui proiect câștigată de Sosst Consult.

Întrebată despre această licitație, Ana Maria Danciu, acționarul majoritar al firmei Sostt Consult a spus că nu știe prea multe lucruri.

”Eu nu mă mai ocup de firmă, sunt doar acționar. Nu știu să vă dau mai multe detalii. Cred că v-am răspuns la întrebare”, a declarat Ana Maria Danciu pentru Gazeta de Cluj.

Tatăl ei, Vasile Cadiș, a declarat că singurul care poate da detalii este Florin Danciu, directorul general al societății și soțul acționarului majoritar.

”Lucrurile sunt mai nuanțate în cadrul acestui proiect. Firma a fost obligată prin caietul de sarcini să încheie contracte cu experți. Avem sase experți, firme de publicitate, firme care se ocupă de producție video, etc. De campania outdoor mă ocup eu cu firma Reset Media”, spune Danciu.

Întrebat de lipsa subcontractanților el a precizat că serviciile nu au fost subcontractate, ci închiriate. ”Aceștia nu sunt subcontractanți, ci și-au dat acordul să lucreze în cadrul acestei campanii. Oricum, nu suntem la prima campanie de acest gen. În caietul de sarcini ni s-a cerut să avem o cifră de afaceri de 800.000 de lei (cea mai mare cifră de afaceri a firmei Sostt Consult a fost de 600.000 lei, n.red.), și am avut mai multe cerințe pe care le-am respectat”, a mai adăugat directorul general al SC Sostt Consult.

În pofida declarațiilor făcute de directorul general al firmei Sostt Consult SRL, firma controlată de familia Danciu nu are nicio experiență similară unei campanii naționale de această anvergură.

Formulare de mii de euro pentru familia Danciu

Anul trecut, firma familiei Danciu a încheiat, prin cumpărare directă, contractul ”Formulare autocopiative, inseriate – inclusive tehnoredactarea lor dupa dorinta clientului. Format A4” pentru suma de 19.200 lei, fără TVA. Tot anul trecut, ISU Cluj a încheiat prin aceeași metodă, fără licitație, cu firma Sostt Consult contractul ”Suport susținere si fixare pentru casete luminoase Specificații tehnice: – Tija din țeavă metalica pătrată cu lățimea de 1,55 cm și înălțimea de 100 cm – Picior din țeavă metalică pătrată fixare tija în cruce cu lungimea de 32 cm si lățimea de 1,5 cm”.Pentru suportul respectiv, ISU Cluj a plătit 2.291 de lei, fără TVA.

Tot în cursul acestui an, Institutul Oncologic din Cluj Napoca a încheiat un contract, prin încredințare directă, cu această societate pentru formulare autocopiative în valoare de 4.000 de euro (19.200 de lei, fără TVA). Institutul Oncologic a comandat firmei conduse de familia Danciu 120.000 de formulare în doi ani de zile, ambele contracte fiind acordate fără vreo licitație!

Update:

Drept la replica la articolul „Firmă fantomă băgată în contractele licitate de Spitalul Oncologic Cluj Napoca pe banii femeilor bolnave de cancer”

În virtutea dreptului la replică și a corectei informări a opiniei publice, în legătură cu articolul „Firmă fantomă băgată în contractele licitate de Spitalul Oncologic Cluj Napoca pe banii femeilor bolnave de cancer”, publicat în data de 15 iulie 2019, vă transmitem spre publicare, în condițiile dispozițiilor art. 49-53 ale Deciziei CNA 220/2011, următoarele precizări:

Institutul Oncologic „Prof. Dr. Ion Chiricuță” Cluj-Napoca este o unitate medicală de referință în domeniul oncologic din România, redefinind standardul la nivel național în ceea ce privește calitatea actului medical, tratarea multidisciplinară a pacientului oncologic, activitatea de cercetare, precum și formarea următoarelor generații de medici. Din anul 2017 Institutul a devenit Centru Clinic de Cancer (Clinical Cancer Center), clasificare acordată de către echipa misiunii de acreditare a Organizației Europene a Institutelor de Cancer (OECI).

În mod nejustificat, articolul „Firmă fantomă băgată în contractele licitate de Spitalul Oncologic Cluj Napoca pe banii femeilor bolnave de cancer” reduce și aruncă într-un con de umbră eforturile susținute ale Institutului de a furniza servicii medicale de înaltă calitate pacienților oncologici din România.

Institutul implementează două proiecte co-finanțate din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman (POCU) 2014-2020, Axa Prioritară 4: „Creșterea capacității instituționale și a competențelor profesionale ale specialiștilor din sistemul de sănătate în scopul implementării Programului Național de screening pentru cancerul de sân”, cod MySMIS 120799 – în cadrul apelului de proiecte 259/4/9 „Fii responsabilă de sănătatea ta – sprijin pentru derularea programelor de prevenție, depistare precoce, diagnostic și tratament precoce al cancerului de sân – etapa I”  și „Integrarea screeningului primar HPV în programul național de screening pentru cancerul de col uterin”, cod MySMIS 120798 – în cadrul apelului 257/4/9 „Fii responsabilă de sănătatea ta – sprijin pentru derularea programelor de prevenție, depistare precoce, diagnostic și tratament precoce al cancerului de col uterin – etapa I”.

Rezultatele acestor proiecte vor contribui la implementarea etapei a doua pentru fiecare dintre cele două apeluri – programe regionale de prevenție, depistare precoce, diagnostic și tratament precoce al cancerului de sân, respectiv col uterin.

Activitatea numărul 1 (respectiv numărul doi în cazul cancerului de sân, după organizarea unui centru de referință), decretată astfel de Ghidurile Solicitantului elaborate de către Autoritatea de Management nu de către Institutul Oncologic Cluj-Napoca, o reprezintă elaborarea unor metodologii pentru programele de prevenție, depistare precoce, diagnostic și tratament al cancerului, urmărind realizarea unui standard unitar pentru toate programele de screening din țară. Celelalte activități obligatorii în cadrul acestor proiecte sunt: furnizarea programelor de informare/instruire profesională specifică pentru specialiștii implicați (elaborarea unei curricule și organizarea de cursuri pentru sute de cadre medicale implicate în derularea programelor) și campania de informare. Alocarea financiară pentru campaniile de informare reprezintă circa 10% din bugetul total al fiecărui proiect.

În aceste condiții, afirmația Firmă fantomă băgată în contractele licitate de Spitalul Oncologic Cluj Napoca pe banii femeilor bolnave de cancer este complet neadevărată.

Contractele de prestări servicii la care se face referire în articol au fost încheiate cu respectarea tuturor prevederilor legale, în urma unor proceduri de achiziție licitație publică deschisă.

Reiterăm precizarea că, în cadrul procedurii de licitație deschisă pentru contractarea serviciilor de publicitate din proiectul „Creșterea capacității instituționale și a competențelor profesionale ale specialiștilor din sistemul de sănătate în scopul implementării Programului Național de screening pentru cancerul de sân”, au fost înscriși doi operatori economici, dar a fost depusă o singură ofertă.

La procedura de achiziție licitație deschisă cu obiectul servicii de publicitate în cadrul proiectului „Integrarea screeningului primar HPV în programul național de screening pentru cancerul de col uterin” au fost înscriși trei ofertanți. Dintre aceste trei oferte, una a fost declarată inacceptabilă, deoarece nu a răspuns solictării transmise de autoritatea contractantă privind încărcarea contractului  de informare și  publicitate într-un proiect de screening în domeniul sănătății publice în ultimii 5 ani – dovada experienței similare (conform art. 134, alin. 5 din HG 395/2016, dacă ofertantul nu transmite în termenul precizat de comisia de evaluare clarificările/completările solicitate, oferta va fi considerată inacceptabilă) și neconformă, potrivit art. 137, alin. 3 lit. a, întrucât nu a satisfăcut în mod corespunzător cerinţele caietului de sarcini privind cantitățile ofertate.

Din punct de vedere financiar, diferența dintre oferta clasată pe prima poziție și următoarea a fost de 50.000 de euro.

Subliniem încă o dată că Institutul Oncologic „Prof. Dr. Ion Chiricuță” Cluj-Napoca își desfășoară întreaga activitate în spiritul și litera legii și de bună-credință.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here