EVENIMENT: „Zdrovit înregistrează 102.000 de GRP-uri, cât Orange, Telekom şi Coca-Cola, împreună”, cheltuind cu mărinimie banii făcuţi din exploatarea ignoranţei şi vânzarea „viselor de sănătate”

0
6906

Într-un articol Publicat de jurnalistul Cătălin Tolontan pe site-ul tolo.ro, sub titlul “România, Europa, 2017: Cele mai multe spoturi pe TV le are compania pharma care vinde medicamente de regenerare a părului şi anticârcelul lui Şumudică” aflăm veşti despre “prietenii” noştri de la Zdrovit… Aceştia au devenit, între timp, principalul “spender” pe TV, surclasând “cu peste 30% marile concerne internaționale Procter & Gamble, Ferrero și Unilever”, situaţie care se înregistrează „pentru prima dată în istoria televiziunii din România”.

Citeşte aici:

http://www.tolo.ro/2017/11/08/romania-europa-2017-cele-mai-multe-spoturi-pe-tv-le-are-compania-pharma-care-vinde-medicamente-de-regenerare-a-parului-si-anticarcelul-lui-sumudica/

Evident că nu puteam trece cu vederea acest istoric record ca şi faptul că „România are în acest moment, pe televiziuni, 23 de ore de spoturi la medicamente, fapt fără egal în Europa”, aşa cum ne comunică jurnalistul Cătălin Tolontan. Într-un top al GRP-urilor (Gross Rating Point – unitate de măsura folosită pentru evaluarea unei campanii publicitare) Zdrovit înregistrează 102.000 GRP-uri, cât Orange, Telekom şi Coca-Cola, împreună. Impresionant, nu-i aşa?

Cătălin Tolontan identifică trei motive principale care au contribuit la atingerea acestui record: sărăcia, boala şi IGNORANŢA INVOLUNTARĂ ŞI VOLUNTARĂ ÎN PRIVINŢA PROGRESULUI… Am simţit nevoia să scot în evidenţă această ultimă condiţie pentru că este cea pe care Zdrovit mizează cel mai mult. Suntem pe ultimul loc, în Europa, la investiţii în educaţie iar Zdrovit ştiind foarte bine acest lucru îl exploatează la maxim prezentându-şi produsele, suplimentele alimentare, ca fiind de-a dreptul miraculoase, chiar mai eficiente decât medicamentele, vânzând astfel „vise de sănătate”, cum spune Tolontan.

Încă de acum un an, noi am semnalat acest fapt, motiv pentru care ne-am ales cu un proces din partea celor de la Zdrovit. Pentru toate aspectele semnalate de noi, marea companie farmaceutică a fost sancţionată de autorităţile române însă procesul continuă în pofida tuturor evidenţelor care ar fi putut să-i determine să-isi retragă acţiunea. Suntem acuzaţi că denigrăm numele companiei şi le lezăm imaginea în piaţă… Revin şi spun: nimeni şi nimic nu îi lezează mai mult decât propriile lor acţiuni publicitare prin care transmit informaţii false, menite să speculeze lipsa de educaţie medicală a populaţiei şi prin aceasta, să câştige „o felie” cât mai mare din piaţă. Faptul că investesc atât de mult în publicitate, înseamnă ce le-a reuşit din plin, aceasta şi pe fondul atitudinii mult prea permisive a autorităţilor române.

Este o poveste mult prea lungă pentru a fi reluată acum… Pe cei care nu cunosc subiectul  îi invit să citească articolele precedente pentru a-şi face o idee despre modul în care polonezii au ajuns să înregistreze un astfel de record. De asemenea sunt extrem de importante şi luările de poziţie ale celor de la RAC (Romanian Advertising Council – Consiliul Român pentru Publicitate) şi RASCI (Asociaţia Română a Producătorilor de Medicamente fără Subscripţie, Suplimente Alimentare şi Dispozitive Medicale) exprimate prin interviurile acordate de conducătorii executivi ai acestor organizaţii care veghează la respectarea fairplay-ului în comunicarea comercială.

https://www.sfin.ro/actualitate/manipulare-publicitara-de-proportii-marca-zdrovit-cum-functioneaza-publicitatea-inselatoare-din-piata-pharma-plasata-populatiei-de-revista-sanatatea-de-la-a-la-z-sub-inaltul-patronaj-al-ministe/

https://www.sfin.ro/recomandari/zdrovit-minti-si-castigi-manipulare-inducere-in-eroare-a-consumatorilor-si-publicitate-inselatoare-o-echipa-multidisciplinara-devoaleaza-practicile-lipsite-de-etica-ale-unui-gigant-farma/

https://www.sfin.ro/recomandari/ia-cineva-atitudine-in-romania-astfel-incat-sa-dispara-reclamele-inselatoare-si-lumea-sa-nu-mai-creada-ca-suplimentele-alimentare-sunt-medicamente/

https://www.sfin.ro/recomandari/suplimentelor-alimentare-nu-li-se-pot-atribui-proprietati-pe-care-nu-le-pot-avea-de-vindecare-sau-tratare-interviu-cu-doamna-oana-cociasu-presedinte-al-consiliului-roman/

https://www.sfin.ro/recomandari/legal-versus-moral-cristian-nicolae-director-general-in-cadrul-anaf-are-legaturi-cu-avocatii-companiei-zdrovit-aflata-in-mijlocul-unor-acuzatii-de-publicitate-comparativa-inselatoare-si-care-a-fo/

https://www.sfin.ro/actualitate/suplimentele-alimentare-sunt-destinate-administrarii-de-catre-persoane-sanatoase-care-necesita-un-aport-exogen-mai-ridicat-datorita-unor-cerinte-nutritionale-specifice-daca-medicul-sau-farma/

Cu puţin timp în urmă, pe data de 30 Octombrie 2017, a avut loc lansarea oficială a campaniei „Despre sănătate cu responsabilitate”, iniţiată de RASCI (Asociaţia Română a Producătorilor de Medicamente fără Subscripţie, Suplimente Alimentare şi Dispozitive Medicale) la care am participat în calitate de jurnalist. Toţi cei prezenţi, reprezentanţi ai autorităţilor, ai instituţiilor şi profesioniştilor din domeniul sănătăţii şi-au exprimat îngrijorarea vis-a-vis de ceea ce se întâmplă în acest moment pe piaţa pharma din România, din punct de vedere al corectitudinii comunicării comerciale. Este un lucru îmbucurător dar aşteptăm şi măsuri concrete de stopare a derapajelor, inainte ca acestea să se produca și să genereze pagube.

În sensul celor spuse anterior sunt demne de remarcat cuvintele cuprinse în alocuţiunile câtorva dintre cei mai importanţi invitaţi care au participat activ la dezbateri:

„Este imperios necesar ca, alături de dumneavoastră, să asigurăm o informare cât mai corectă, astfel încât pacientul să ia o decizie în deplină cunoștință de cauză, responsabilă, cu privire la propria sănătate, precum și o responsabilizare a acestuia, mai ales în ceea privește acest segment de piață în continuă dezvoltare. Un alt aspect extrem de important pe care doresc să îl subliniez este nevoia de responsabilizare inclusiv a profesioniștilor cu privire la recomandarea acestor categorii de produse numai în sensul unei administrări responsabile, cu precizarea atât a beneficiilor, cât și a potențialelor efecte adverse.” – Conf. Dr. Corina Silvia Pop, Secretar de Stat în Ministerul Sănătății.

„Un pacient informat și responsabil trebuie să aibă capacitatea să facă distincția între situațiile în care își poate gestiona singur starea de sănătate și cele în care este necesar controlul medical și recomandarea avizată a unui specialist. Orice semn de boală, care nu se ameliorează în câteva zile, sau chiar pare a se agrava, în pofida unor măsuri nefarmacologice sau a unui tratament simplu (cu medicamente fără prescripție de exemplu), necesită consult medical. Informațiile incomplete, din surse neautorizate şi neprofesioniste, incorecte sau înșelătoare pot avea un impact negativ asupra oamenilor și asupra stării lor de sănătate pe termen mai scurt sau mai lung.” – dr. Rodica Narcisa Tănăsescu, Președintele Societății Naționale de Medicină Familiei.

„Este important să existe o colaborare între factorii de decizie, autoritățile de reglementare, profesioniștii din domeniul sănătății, reprezentanți ai industriei și consumatori, pentru ca un astfel de demers să contribuie la educarea, respectiv îmbunătățirea stării generale de sănătate a românilor pe termen lung.” – Nicolae Fotin, Președintele Agenției Naționale a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale.

„În contextul în care, pe de o parte, publicul are acces la informații incomplete, incorecte sau înșelătoare despre categoriile de produse pe care le reprezentăm (medicamente fără prescripție medicală, suplimente alimentare și dispozitive medicale pentru îngrijire personală) iar, pe de altă parte, legislația curentă cu privire la comunicarea acestor produselor lasă loc de interpretări, considerăm că un astfel de demers educațional este absolut necesar pentru a îmbunătăți educația pentru sănătate a consumatorilor români.” – Diana Mereu, Director Executiv RĂŞCI.

Citiţi, pe larg, comunicatul de presă al evenimentului:

https://www.sfin.ro/actualitate/comunicate-de-presa/despre-sanatate-cu-responsabilitate-prima-campanie-de-educare-a-romanilor-despre-consumul-informat-si-responsabil-de-medicamente-fara-prescriptie-medicala-suplimente-alimentare-si/

Concluziile sunt mai mult decât evidente şi de bun simţ. Vă lăsăm pe dumneavoastră să le trageţi.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here