După BREXIT, comerțul dintre Marea Britanie şi Uniunea Europeană a căzut simţitor

0
2988

Exporturile Germaniei către Marea Britanie s-au prăbuşit brusc. În special întreprinderile mici şi mijlocii suferă din cauza noilor bariere comerciale.

După ieșirea Marii Britanii de pe piața Uniunii Europene, companiile germane au început să acorde o importanţă tot mai scăzută acesteia. Ultimul sondaj realizat de Camera de Comerț și Industrie din Germania (DIHK), la care au participat 1200 de companii, relevă că Marea Britanie a coborât pe locul șase în clasamentul celor mai importante piețe de export, situându-se în urma Poloniei. Cele mai importante patru piețe de export, pentru economia germană, sunt Statele Unite, China, Franța și Olanda. În 2016, înainte de referendumul pentru Brexit, Marea Britanie ocupă locul trei în topul celor mai importante pieţe de export. În anul 2020, volumul comercial, total, cu exporturi și importuri în valoare de 102 miliarde de euro, a situat Marea Britanie pe locul opt în topul celor mai importanţi parteneri comerciali.

La o lună după Brexit, multe companii germane vorbesc despre efortul birocratic sporit cauzat de necesitatea completării declarațiilor vamale, despre problemele logistice, despre incertitudinile juridice și mai ales despre costurile crescute. Conform unei estimări a DIHK, companiile germane vor trebui să depună, în fiecare an, aproximativ zece milioane de declarații și documentații vamale al căror cost se va ridica la aproximativ 400 de milioane de euro pe an.

Companiile mici şi mijlocii suferă, cel mai mult, după Brexit

Potrivit estimărilor experților comerciali germano-britanici, costurile pentru companiile mici şi mijlocii, care fac afaceri în Marea Britanie ar putea crește cu o medie de 3 până la 5 procente. Pentru corporațiile mari, costurile suplimentare vor fi ceva mai mici, de doar 1%.

Acordul post-Brexit, convenit cu puțin timp înainte de finalul anului 2020, a fost „ceva mai mult decât nimic”, a declarat Ulrich Hoppe, șeful Camerei de Comerț și Industrie Germano-Britanice (AHK), marți, când a prezentat rezultatele sondajului, subliniind efectul negativ pe care acesta l-a avut prin noile fricțiuni şi costuri suplimentare apărute în comerțul cu amănuntul. Sarcinile de lucru transfrontaliere, pentru furnizorii de servicii, au devenit extrem de dificile. Multe lucruri sunt încă neclare, mai ales în domeniul serviciilor financiare motiv pentru care 16% dintre companii intenționează să-şi mute investițiile din Marea Britanie. Cu toate acestea, Marea Britanie rămâne o piață foarte atractivă, cu 66 de milioane de consumatori bogați, iar centrul financiar al Londrei are, în continuare, importanță mondială.

Economia Regatului Unit a scăzut cu 11%

Criza coronavirusului a întunecat situația şi mai mult. Producția economică britanică a înregistrat o scădere de 11%, în anul 2020, de două ori mai mult decât cea germană. 60% dintre companiile germane care își desfășoară activitatea în Marea Britanie descriu în prezent relațiile lor de afaceri ca fiind foarte dificile și doar 10% consideră că acestea merg bine. Prin urmare, soldul evaluărilor este mult mai negativ decât în ​​alte țări ale Uniunii Europene, din afara zonei euro, însă, după Brexit, experții DIHK nu se așteaptă că schimbul de mărfuri germano-britanic să se diminueze, în pofida noilor bariere comerciale, ci mai degrabă să stagneze.

Cifrele apărute în legătură cu gravitatea actualei scăderi a comerțului dintre Marea Britanie şi Uniunea Europeană sunt, totuşi, foarte confuze. Recent, o declarație a Asociației Transportatorilor Rutieri, potrivit căreia volumul mărfurilor transportate în Uniunea Europeană a scăzut cu 67%, în luna ianuarie, comparativ cu aceeași lună a anului trecut, a provocat multă agitație. Secretarul de stat Michael Gove a respins informaţia declarând că procentul ar fi incorect, reprezentanţii portului Dover, cea mai importantă legătură de feribot și de transport de mărfuri către continent, sugerând la rândul lor că estimarea este exagerată. „Nivelul de transport este acum la 90% din normal”, a declarat operatorul portuar din Dover.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here