Digital Transformation, o abordare structurată

0
647

Mi s-a spus deseori că scriu prea filosofic – reflexiv – eseistic. Și cu prea multe cuvinte în greacă. Sau latină. Și atunci am zis să scriu un text serios (și nu, nici cuvântul ”digital” și nici cuvântul ”transformation” nu vin din latină sau greacă… sau vin?!).

Deci să fim serioși, căci abordăm o temă serioasă. Oare ce este Digital Transformation? Se vorbește mult despre acest subiect și am putea crede că este doar o nouă modă; în realitate evoluția societății a transformat acest deziderat aspirațional într-o necesitate tangibilă iar pandemia a accelerat această necesitate. Și chiar și după ce va trece criza pandemică, transformarea digitală va rămâne o necesitate pentru că noi trăim deja, de mulți ani, în lumea VUCA (Volatility, Uncertainty, Complexity, Ambiguity) și în această lume comportamentele sociale și subsecvent modelele de business s-au schimbat. Pentru a putea exista și a face business în acesta lume, chiar este nevoie de transformarea digitală a organizațiilor.

Bun, și cum inițiem acest proces, cum abordăm acest monstru care pare a fi ”transformarea digitală”? Pentru că nu vorbim de achiziția și implementarea unui software sau a unui canal web de vânzare/livrare ci vorbim mai degrabă de o transformare digi-culturală a organizației, cu impact profund, afectând organizația pe mai multe paliere.

Și pentru că orice monstru e mai ”digerabil” în doze mici, în propunerea noastră de abordare am structurat în Transformarea Digitală pe 9 paliere:

A model for Digital Transformation Approach

Să le examinăm, succint, pe rând:

Palierul: Digitalisation of Product / Services

În opinia noastră, în acest palier întrebarea cheie care se pune este: cum putem digitaliza (parțial sau complet) produsele și serviciile pe care deja le avem, crescând valoarea adăugată pentru client și veniturile organizației?

Instrumentele cu care putem răspunde la această întrebare sunt: sesiuni de Ideation, utilizarea de triggere specifice industriei, analize de proces, de creare de valoare, customer journey și poate cel mai indicat, derularea unui întreg proces de Design Thinking pentru serviciul / serviciile cheie oferite.

Un proiect derulat în ultimii 2 ani în care am sprijinit cu Design Thinking întregul proces de Go to Market al unei divizii a clientului a condus la o abordare complet nouă a relației cu piața, având mai multe elemente de transformare digitală. Deși nu este finalizat 100%, procesul a condus la poziționarea companiei pe respectivul segment ca numărul 1 pe piață, România fiind singura piață unde compania respectivă este lider cu acel segment de produse. Implementată cu cap, digitalizarea poate transforma o piață.

Palierul: Digital Business Models

În inovare se spune că inovarea supremă este de fapt inovarea modelului de business. Poate că și în transformarea digital este la fel – nu știu cu siguranță – dar cred că merită să ne punem întrebări de genul: ce noi modele de business ar putea fi construite sau legate de propunerea noastră actuală de valoare adăugată (current value proposition) și de resursele noastre? Iar aici am putea folosi instrumente ca Lean Startup, Business Model Generation, Greentech clusters, Archetypes, etc.

În cazul unui alt client pe care îl avem și pe care îl sprijinim cu transformarea modelului de business, transformarea digitală a apărut firesc pe parcursul proiectării noului model. Acesta este de fapt felul normal în care trebuie să apară recursul la transformare digitală: ca o unealtă, nu ca un scop în sine.

Palierul: Innovation, technology & trends

Aici vorbim de fapt mai degrabă de palierul uman. Transformarea digitală este sustenabilă doar atunci când se produce și la nivelul oamenilor. De aceea trebuie să ne întrebăm continuu: cum am putea ancora inovarea customer-centred în organizație și cum putem rămâne actualizați cu noile trenduri și tehnologii pentru a le utiliza potențialul? Iar instrumentele pe care le putem face cunoscute și pune la dispoziția oamenilor sunt: Foresighting, Design Thinking, Triz, Open Innovation, Lean Startup, Management of Technology and Innovation (roadmaps, portfolii de produse, cicluri de viață/maturitate a produselor, etc.). Odată ”infectați” cu aceste instrumente, oamenii vor susține transformarea digitală ca ceva firesc. Uneori mă uit la echipele cu care lucrez la client cum îmi vorbesc de principii de Lean Startup sau Design Thinking de parcă le-au învățat în școala primară și au fost totdeauna acolo. Nu au fost – eu știu asta – dar oricum mă bucur să le văd azi instituite în cutume pentru că percep asta ca pe un simptom al transformării reușite și sunt convins că odată obținute aceste transformări în oameni, transformarea digitală începe să fie sustenabilă.

….

Voi continua cu celelalte paliere într-un material următor; acum mă opresc și mă duc să iau o doză de Aristotel și de Seneca. Asta ca să pot să diger cât de cât ce se întâmplă în polis-ul contemporan proxim.

Innovation & Change, ICG Integrated Consulting Group

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here