Deţinerile statului la 27 de companii vor trece la Fondul Suveran de Dezvoltare şi Investiţii. Asta înseamnă o gaură la buget de 2 miliarde de lei pe an

0
1223

Potrivit proiectului de lege realizat de ministerele Finanţelor, Economiei, Energiei şi Muncii, Fondul Suveran de Investiţii (FSDI) ar trebui să fie înfiinţat în 18 luni. Acesta va funcţiona ca o companie privată, cu acţionariat de stat. Fondul va primi 1,8 miliarde de lei bani din privatizări, capital de la stat, în mai multe tranşe, în trei ani. 27 de companii de stat vor trece din administrarea publică în cea privată, cu actionariat public. Proiectul legislativ pentru constituirea noului fond se află în procesul de avizare, la ministerele interesate, urmând să fie transmis Parlamentului în vederea aprobării, în luna septembrie, potrivit surselor citate.

Fondul Suveran de Investiţii va fi condus de un Consiliu de Supraveghere care va fi format din nouă membri. Aceştia vor fi numiţi prin hotărâre de Guvern, iar criteriul apartenenţei la un partid politic nu va fi unul eliminatoriu. Consiliul de Supraveghere va numi directoratul fondului suveran, care va fi format din şapte membri. Acestea sunt câteva din prevederile proiectului de lege care defineşte felul în care va fi înfiinţat şi cum va funcţiona Fondul Suveran de Investiţii, potrivit Ministerului de Finanţe.

Consiliul de Supraveghere va răspunde în faţa acţionarului, prin ministerul de Finanţe. Strategia de investiţii, care rămâne exclusiv la latitudinea fondului, vor decide cât şi cum vor fi acordaţi, pentru capitalizare, banii din privatizări de la bugetul de stat. Mai mult, orice intenţie de finanţare (credit) va trebui aprbată de acţionar. „Fondul va avea scop comercial, respectiv să facă profit”, a declarat secretarul de stat din cadrul MFP, Enache Jiru. Libertatea investiţională va fi a conducerii fondului. Respctiv membrii consiliului de supraveghere vor decide ce investiţii se vor face.

Citeste si  Dezbatere proiect legislativ pentru modificarea Legii nr.227/2015 privind Cotele de Taxă pe Valoarea Adăugată din Codul Fiscal

De asemenea FSDI va avea independenţa inclusiv să tranzacţioneze acţiuni ale acestor societăţi publice, în limita în care statul să nu rămână cu participaţii mai mici de 50% plus 1, la companiile unde este acţionar majoritar.

In cadrul celor 27 de companii, Fondul va putea decide cum poate optimiza profiturile şi cheltuielile, inclusiv va putea decide dacă e nevoie de disponibilizări.

Pachetele de acţiuni deţinute si toate dividendele celor 27 de companii profitabile de stat, selectate în baza unor anumite criterii, vor fi transferate în proprietatea FSDI, care va putea dispune liber de ele, în calitate de bunuri proprii. Asta înseamnă, o gaură la buget, de 2 miliarde de lei pe an. Valoarea deţinerilor statului, conform capitalurilor proprii din 2015 (valoare  nominală) este de 45 de miliarde de lei.

Proiectul de lege trebuie aprobat de către Eurostat. De asemenea, Guvernul intenţionează ca acest proiect să ajungă în Parlament în luna septembrie, însă această dată este puţin probabilă în condiţiile în care răspunsul de la Eurostat durează cel puţin 30 de zile. Eurostat trebuie să acorde Guvernului aprobarea să treaca din administrarea bugetară a statului companiile de stat vizate, în administrarea privată a fondului.

Companiile de stat care vor trece la FSDI sunt:
– Engie România;
– Societatea de Distribuţie şi Furnizare a Energiei Electrice-Electrica SA;
– Delgaz Grid SA;
– E.ON Energie România SA;
– Biofarm SA;
– Chimcomplex SA;
– OMV Petrom SA;
– Telekom România Communications SA;
– Antibiotice SA;
– Compania Naţională pentru Controlul Cazanelor, Instalaţiilor de Ridicat şi Recipientelor sub presiune SA;
– Compania Naţională Loteria Română SA;
– Societatea Naţionali a Sării SA;
– IAR SA;
– Oil Terminal SA;
– Cupru Min SA;
– Compania Naţională Unifarm SA;
– Societatea Naţională a Apelor Minerale SA;
– Compania Naţională Administraţia Porturilor Dunării Maritime SA;
– Compania de Investiţii pentru Turism SA;
– Societatea Naţională de Gaze Naturale Romgaz SA;
– Societatea de producere a Energiei Electrice în Hidrocentrale Hidroelectrica SA;
– Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti SA;
– Societatea Naţională Nuclearelectrica SA;
– Compania Naţională Imprimeria Naţională SA;
– Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA;
– Societatea de Administrare a Participaţiilor în Energie SA;
– Conpet SA.

Citeste si  Dezbatere proiect legislativ pentru modificarea Legii nr.227/2015 privind Cotele de Taxă pe Valoarea Adăugată din Codul Fiscal

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here