Deși din împrumutul de 70 de milioane de euro de la Banca Mondială autoritățile au cheltuit peste 10 milioane de euro, cele mai multe cheltuieli au vizat servicii de consultanță și analize

0
431

ANAF funcționează pe servere care au și 20 de ani vechime, încărcate 99,9%, și cu 500 de aplicații dezvoltate haotic, pe software atât de vechi încât nu mai este susținut de producători .

Fiscul și Ministerul Finanțelor funcționează pe o infrastructură IT compusă din peste 1.900 de servere achiziționate în perioada 1998-2017, încărcate în prezent la 99,9% din capacitate, potrivit unui document analizat de Profit.ro.

Platforma IT are un grad de uzură fizică și morală avansată, cu tehnologii vechi și capacități foarte reduse față de necesități. În plus, acum sunt utilizate de către Finanțe și instituțiile din subordine, preponderent ANAF, circa 500 de aplicații, dezvoltate în timp fără nicio strategie, în diversele tehnologii hardware și software disponibile la momentul respectiv.

Infrastructura IT a Finanțelor și a ANAF este de o importanță critică pentru buna funcționare a statului, iar problemele cu care se confruntă sunt cunoscute de mulți ani. Un program de modernizare a sistemului IT al ANAF cu un împrumut de la Banca Mondială a eșuat anul acesta, după ce a stagnat mulți ani din cauza lipsei de angajament a autorităților române. Nimeni nu a fost, încă, tras la răspundere pentru acestă situație, iar autoritățile nu arată nici o intenție în această direcție.

Acest sistem IT este cel mai mare furnizor de date pentru instituțiile publice și instituțiile financiare din România și din străinătate, notează specialiștii Finanțelor. Infrastructura IT a Finanțelor și instituțiilor din subordine, ANAF și ANAP (agenția pentru achiziții publice), a fost concentrat anul trecut în cadrul CNIF (Centrul Național pentru Informații Financiare).

„Infrastructura hardware și software de care dispune sistemul de producție al Ministerului Finanțelor în momentul de față este implementată pe platforme cu o uzură fizică și morală avansată, în tehnologii vechi și cu capacități foarte reduse față de necesități.

Mare parte din aplicațiile informatice au fost dezvoltate etapizat, prin proiecte complexe, realizate în diferite tehnologii hardware și software existente pe piață la momentul implementării lor, astfel că, în prezent, există pe piață un număr de aproximtiv 500 de aplicații care deservesc procesele financiar-fiscale și procesele suport ale Ministerului Finanțelor și instituțiilor din subordine”, relevă documentul citat.

Nu doar aplicațiile au fost dezvoltate în timp haotic, fără o bază comună, ci și infrastructura hardware, care a ajuns să fie o rețea pestriță, compusă din 1.900 de servere, multe foarte vechi.

„Infrastructura hardware pe care funcționează acest număr semnificativ de aplicații este reprezentată de un parc extins și diversificat de echipamente. În prezent infrastructura hardware cuprinde peste 1.900 de servere locale/regionale/centrale în diverse tehnologii, configurații, dotări, șamd, din care 626 utilizate la nivel centra, achiziționate în perioada 1998-2017”, atrag atenția IT-iștii CNIF.

S-a ajuns atfel la situația în care aplicațiile informatice rulează suprapus pe platforme hardware uzate, unele ieșite din ciclul de viață, în tehnologii software diferite, unele depășite, fără să mai fie susținute ca versiuni de către producători. De asemenea, probleme serioase sunt și la asigurarea pieselor de schimb pentru reparații la servere, întrucât multe dintre acestea sunt ieșite din ciclul de producție.

„Aceste aplicații, dezvoltate istoric în cadrul MFP și ANAF, prin proiecte derulate de-a lungul anilor funcție de nevoile organizației, de alocările bugetare, cu tehnologiile disponibile pe piață la acel moment, au condus la o situație extrem de delicată din prisma susținerii în bune condiții a activității organizației”, atrag atenția oamenii de IT ai Finanțelor.

În ultimii ani, însă, sarcinile puse pe acest sistem IT învechit au crescut, în contextul avansului tehnologic și al diversificării serviciilor furnizate.

„Deși arhitectura actuală a fost proiectată cu mai multe niveluri de protecție, prin folosirea tehnicilor de cluster, de virtualizare, de continuitate între centre, numărul defectelor grave, cât și frecvența acestora pun în pericol această arhitectură în nenunmărate rânduri și tot mai des, așa cum au fost făcute informări multiple către managementul organizației. Creșterea cerințelor de putere de calcul și de stocare, nedublate de o creștere reală efectivă a puterii de calcul și de stocare la dispoziție, în contextul învechirii constante a tehnologiilor folosite, a condus la situația actuală de ocupare a capacității de aproape 99,9%, combinată cu scăderea fiabilității, cu grave consecințe în funcționarea optimă, mai mult, corectă, a întregii infrastructuri de servere”, avertizează specialiștii CNIF.

Aceștia se plâng și de faptul că nu dispun de personal suficient pentru a asigura supravegherea 24 de ore din 24 a sistemului, că nu au toți specialiștii necesari pentru a acoperi gama largă de echipamente și software, dar și că nu pot investi în instrumente sofisticare de diagnosticare din cauza diversității aplicațiilor și echipamentelor. Eșecul modernizării IT cu Banca Mondială/promisiunile ministrului Finanțelor Ministerul Finanțelor a renunțat în această vară la proiectul de modernizare a ANAF împreună cu Banca Mondială, iar în schimb, ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici, a spus că pregătește pentru Fisc un model special pentru achiziția de echipamente, similar cu cel practicat în cazul achizițiilor militare sau a celor efectuate de serviciile secrete.

Modelul acesta de achiziții are nevoie de o derogare specială, dar permite criterii mult mai relaxate în ceea ce privește transparența și concurența, precum și negocieri pentru atribuire directă. Modernizarea ANAF cu un împrumut de 70 de milioane de euro de la Banca Mondială (programul RAMP) s-a aflat în analiza Finanțelor după ce la începutul acestui an a fost făcut publică situația cheltuielilor.

Astfel, deși din împrumut autoritățile au cheltuit sume mari de bani, peste 10 milioane de euro, cele mai multe cheltuieli au vizat servicii de consultanță și analize.

ANAF va cumpăra peste 20.000 de computere și laptopuri, ceea ce înseamnă că aproape toți din cei circa 24.000 de angajați ar urma să primească unități noi. Deși pozitivă, această schimbare a calculatoarelor, unele mai vechi de 10 ani, nu este suficientă fără o modernizare a sistemului de servere și programe al ANAF. Ministerul Finanțelor a alocat bani pentru modernizare la rectificarea bugetară din vară. Achizițiile vizează, pe lângă computere, și cumpărarea de accesorii și licențe software.

Toate detaliile pe:

https://www.profit.ro/taxe-si-consultanta/anaf-functioneaza-pe-servere-care-au-si-20-de-ani-vechime-incarcate-99-9-si-cu-500-de-aplicatii-dezvoltate-haotic-pe-software-atat-de-vechi-incat-nu-mai-este-sustinut-de-producatori-18652098

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here