România a construit doar 368 de kilometri de drumuri noi din fondurile europene absorbite din exerciţiul financiar 2007- 2013, în timp ce Polonia a construit 1.886 de kilometri, arată datele publicate de Comisia Europeană.
Potrivit Ziarul Financiar, în acelaşi timp, Ungaria a construit 502 kilometri de drumuri noi, Cehia – 312 kilometri, iar Bulgaria 175 de kilometri. Cum se explică aceste diferenţe?
Polonia a construit de 5 ori mai mult
„Polonia a avut un mecanism de cheltuire a fondurilor europene mult mai suplu decât l-am avut noi, rezultatele fiind vizibile în kilometri de drum, autostradă sau cale ferată construiţi sau reabilitaţi. În septembrie 2012 am traversat Polonia ajungând la Gdansk şi îmi amintesc că pe atunci Polonia era un mare şantier, o ţară dată peste cap în termeni de circulaţie decentă, dar în care se lucra la foc continuu. 1886 de kilometri noi construiţi înseamnă mai mult decât au reuşit România, Bulgaria, Ungaria şi Cehia împreună, pentru ca o astfel de comparaţie să fie relevantă şi ca suprafeţe comparative“, a explicat Dragoş Jaliu, partener în cadrul Structural Consulting Group (www.fonduri-structurale.ro).
70,14% absorție
El a precizat totuşi că datele trecute în raportul Comisiei Europene pentru România sunt aferente anului 2014, astfel că anii finali (2015 de implementare şi 2016 de transmitere a cererilor finale către Comisia Europeană) aduc finalizarea/fazarea multor proiecte cu cheltuieli efectuate şi transmise.
„Teoretic, stăm rău comparativ cu celelalte state. Practic, având în vedere efortul ultimilor 2 ani stăm un pic mai bine. La 30 septembrie 2016 pe programul de transport absorbţia efectivă se ridica la 70,14% (3 miliarde de euro). Mai avem la comisie încă 300 de milioane de euro în verificare,, a declarat Dragoș Jaliu.