Coaliția pentru Dezvoltarea României (CDR) a transmis o scrisoare deschisă în care își exprimă poziția cu privire la propunerile legislative de modificare a Codului Fiscal

0
1556
demontează propunerile PSD privind modificarea Codului Fiscal

Coaliția pentru Dezvoltarea României reunește marile asociații de afaceri din România, patronatele, Romanian Business Leaders, Consiliul Investitorilor Străini, Camera de Comerț a Statelor Unite ale Americii, Asociația Oamenilor de Afaceri din România, ambasadele celor 26 de state ale Uniunii Europene, la nivel de atașat comercial, și ale Ambasadei SUA și Canadei.

Reprezentanții mediului de afaceri au transmis atât îngrijorările legate de modificările aduse Codului Fiscal, cât și posibilele soluții. „Considerăm că modificările propuse sunt mult prea profunde pentru a fi adoptate printr-o Ordonanță de urgență și ar trebui adoptate de către Parlament, în cadrul unui proces legislativ normal”, se arată în documentul CDR.

„În numele membrilor din cadrul Coaliției pentru Dezvoltarea României, dorim să reiterăm încă o dată importanța crucială a transparenței cadrului fiscal, precum și efectele ce ar putea fi generate ca urmare a aplicării măsurilor propuse. Având în vedere consecințele extrem de grave și blocajele ce pot interveni în economia României, CDR propune ca, înainte de implementarea efectivă a acestor măsuri să existe un dialog real și constructiv cu privire la propunerile în domeniul fiscalității”, mai precizează membrii CDR.

În scrisoare sunt vizate publicarea Ordonanței nr. 79/2017 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal („Ordonanța”), precum și Raportului suplimentar al Senatului la proiectul de lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA („Raportul suplimentar”).

Membrii CDR au reacționat cu privire la câteva subiecte, printre care:

  1. Transferul contribuțiilor în sarcina angajatului

Mediul de afaceri nu consideră oportună transferarea contribuțiilor sociale la angajat, deoarece:

  • motivația unui asemenea transfer nu a fost comunicată în mod specific, alături de faptul că beneficiile unui asemenea demers nu se regăsesc în impactul bugetar;
  • creșterea salariilor brute în sectorul privat nu se poate reglementa, iar propunerea de Ordonanță de urgență nu are o asemenea obligativitate; „atragem atenția că o asemenea măsură poate conduce la dezechilibre pe piața forței de muncă începând cu 1 ianuarie 2018, datorită unor comportamente ce pot fi diferite între mediul public și cel privat”, spun membrii CDR;
  • implementarea măsurii presupune un efort administrativ considerabil și costisitor, fără a vedea un beneficiu imediat sau pe termen lung al măsurii și, nu în ultimul rând,
  • aceasta este o măsură prin care angajații, la nivel personal, sunt solidari pentru partea de asigurări sociale cu alte categorii de persoane.

„Susținem solidaritatea socială, dar această solidaritate trebuie efectuată de către Stat, nu de către indivizi, iar rolul activ al Statului presupune tocmai protecția socială a indivizilor vulnerabili”, se arată în scrisoare.

CDR propune anularea implementării transferului contribuțiilor către angajat sau implementarea principiilor și adoptarea legislativă în regim normal prin Parlament, luând în considerare un termen minim de 6 luni.

  1. Regimul micro-întreprinderilor

„Solicităm menținerea posibilității societăților nou-înființate sau existente de a opta pentru aplicarea impozitului pe profit, în condițiile menținerii unui capital social minim, întrucât obligativitatea sistemului de impunere pe veniturile microîntreprinderilor ar putea avea consecințe negative asupra antreprenoriatului românesc”, spun membrii CDR.

Mediul de afaceri enumeră, printre consecințe, descurajarea investițiilor în România, anularea regimului de holding, denaturarea condițiilor concurențiale și faptul că directivele europene privind plățile de dividende (dar și de dobânzi și redevențe către întreprinderi asociate) ar deveni inaplicabile pentru un număr foarte mare de companii românești.

„Ar trebui eliminate posibile prevederi ce ar duce la denaturarea condițiilor concurențiale, precum măsuri ce duc la creșterea sarcinii fiscale. Mai mult, obligativitatea aplicării sistemului de impunere pe veniturile microîntreprinderilor creează dezavantaje, astfel încât o companie care înregistrează un profit mai mic de 6,25% din cifra de afaceri va plăti mai mult conform noilor prevederi. La începutul unei afaceri profiturile înregistrate nu sunt mari, iar contribuabilii vor încerca să caute soluții de diminuare a cifrei de afaceri, ceea ce ar avea ca efect creșterea evaziunii fiscale”, se arată în scrisoare.

  1.  Impozitul pe venit, impozitarea veniturilor din activități independente și modificarea cotelor de contribuții de asigurări sociale

Membrii CDR atrag atenția că supraimpozitarea muncii salariale prin neplafonarea contribuțiilor sociale a generat în România în ultimii ani structuri mai mult sau mai puțin artificiale pentru plata “salariilor” mari – PFA, microcompanii.

„În contextul în care dorim să încurajăm munca în România și acordarea de salarii mari angajaților (pe cartea de muncă) este necesară plafonarea bazei de calcul pentru contribuțiile sociale la un nivel de 3 salarii medii brute pe economie, precum și alinierea/echilibrarea impozitării activităților independente la același nivel cu salariații. Prin acest mecanism s-ar crea un regim echilibrat de impozitare a muncii, pe principiile contribuției și solidarității”, arată documentul.

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here