Cele mai puternice 10 companii din domeniul importului și comercializării de vehicule au raportat afaceri mai mari decât în 2015. Doar una dintre acestea a înregistrat o scădere a profitului net.
Anii de criză ai pieţei de autovehicule din România au rămas în urmă. În 2015, dar mai ales, în 2016, companiile care importă şi comercializează maşini au raportat către Ministerul Finanţelor Publice bilanţuri cât se poate de faste. Cum şi vânzările sunt pe o direcţie ascendentă este impede că afacerile cu maşini din România au devenit tot mai profitabile, anul 2017 promiţând rezultate chiar mai bune decât cele prezentate mai jos.
În timp ce majoritatea importatorilor, reprezentanţelor şi dealerilor preferă să prezinte presei şi publicului larg doar cifrele aferente vânzărilor bilanţurile financiare rămân, de cele mai multe ori, un subiect tabu. Asta în ciuda faptului că reflectă cel mai bine evoluţia unei companii. O privire atentă asupra valorilor aferente cifrelor de afaceri relevă însă că toate companiile din Top 10 au avut în ultimii doi ani o evoluţie pozitivă, în timp ce profiturile au crescut şi ele în majoritatea cazurilor. Drept dovadă, după ce au crescut cu 26% în 2015, până la circa 10 miliarde de lei, afacerile importatorilor şi comercianţilor de maşini din Top 10, s-au majorat cu încă 22% anul trecut. Astfel, cifra de afaceri totală înregistrată de cele mai puternice zece companii din domeniu a urcat în 2016 la 11,7 miliarde de lei.
Liderul cifrelor de afaceri din comerţul cu maşini este, de ani buni, Renault Commercial Roumanie, divizia de vânzări a grupului francez. După ce au crescut cu 19% în 2015, afacerile acestei companii care reprezintă pe piaţa autohtonă mărcile Dacia, Nissan şi Renault, s-au majorat şi anul trecut cu încă 15% până la 2,55 miliarde de lei. Pe locul secund în clasament se află Porsche România, divizie a Porsche Holding GmbH cu sediul în Salzburg, care gestionează la noi soarta mărcilor Audi, Seat, Škoda, Volkswagen, Volkswagen Autovehicule Comerciale, şi Das WeltAuto (maşini de ocazie). Aceasta a raportat la Ministerul Finanţelor Publice (MFP) o cifră de afaceri de 2,46 miliarde de lei, aferentă anului 2016, în creştere cu 22% faţă de 2015. Asta după ce şi în acel an afacerile îi crescuseră cu 14% faţă de valoarea de 1,76 miliarde lei, raportată în 2014. Pe locul al treilea în acest clasament al cifrelor de afaceri din domeniul comerţului cu maşini se află Mercedes-Benz România, reprezentanţa grupului german cu sediul la Stuttgart.
Creşterile acestei companii sunt mai mari decât ale primilor doi clasaţi, doar în 2016 afacerile majorându-se cu 33%, până la 1,96 miliarde de lei. De altfel toate celelalte companii din Top 10 au raportat creşteri ale cifrelor de afaceri, demnă de remarcat fiind majorarea acestui indicator în cazul Automobile Bavaria, companie care a raportat către MFP, pentru 2016, cel mai puterniuc avans dintre primele zece (+38%). Din clasamentul alăturat lipsesc, din nefericire, companii importante. Compania Naţională de Vânzări a Ford îşi include bilanţul în cel al firmei-mamă Ford România şi, prin urmare, nu este posibilă o analiză exactă a veniturilor din vânzări, iar datele BMW Vertriebs Salzburg GmbH, Sucursala Bucureşti, nu sunt încă disponibile.
În Top 10 al importatorilor şi comercianţilor de autovehicule după profit, majorările sunt la ordinea zilei. Cu o excepţie importantă, cea a liderului cifrelor de afaceri. Renault Commercial Roumanie a înregistrat în 2016 un profit net de 30,38 milioane de lei, cu 11% mai mic decât valoarea din 2015. Astfel, liderul profiturilor realizate din afaceri cu maşini a fost, în 2016, Porsche Romania. Compania a raportat anul trecut un profit net de 105,15 milioane de lei, în creştere cu 29% faţă de valoarea realizată în 2015. Profitul de anul trecut este comparabil cu cel obţinut de firmă în 2012 când indicatorul se ridica la 103.543.762 lei. De altfel, profitul obţinut în 2016 este cel mai mare din ultimii ani, doar în 2011 Porsche România înregistrând unul mai mare, de 114.723.266 lei.
Pe locul secund în clasamentul profiturilor se află, la mare distanţă de lider, Mercedes-Benz România, cu 51,46 milioane de lei. Chiar dacă a obţinut doar jumătate din valoarea raportată de Porsche România, reprezentantul mărcilor Mercedes-Benz şi Smart, se află într-un moment fast. În ultimii trei ani, profitul a crescut continuu, de la 16,1 milioane de lei în 2014, la 28,18 milioane în 2015 şi la peste 51 de milioane anul trecut. În ciuda scăderii profitului net faţă de 2015, reprezentanţa Renault în România ocupă locul trei în acest clasament, ea fiind urmată de Premium Auto, importatorul mărcilor Jaguar şi Land Rover, parte a Țiriac Holdings. Această companie a înregistrat anul trecut un profit net de 24,87 milioane de lei, în creştere cu 61% faţă de anul anterior. Un profit foarte apropiat este cel înregistrat de MHS Truck & Bus, parte a MHS Holding alături de Automobile Bavaria. Importatorul vehiculelor comerciale MAN a înregistrat în 2016 un profit net de 24,73 milioane de lei mai mult decât dublu faţă de cel raportat în 2015 (11,21 milioane lei).
Toate celelalte companii din Top 10 au raportat pentru 2016 majorări ale profiturilor care, în unele cazuri sunt impresionante. Aici sunt demne de remarcat creşterile afişate de companiile Autoklass Center (+1208%!), dealer Mercedes-Benz şi Porsche Inter Auto, divizia de retail a Porsche Romania (+85%).