Cel mai bun plan? No plan!

0
242

Din răspunsurile la întrebările de la evenimentul Restart Your Business, organizat de Elite Business Women România

1. Domnule Sturza, într-un interviu pentru Forbes România ați spus că „strategia pentru 2020 este lipsa de strategie”.

De ce cel mai bun plan a fost „no plan” în 2020?

Pandemia a adus cu sine o mare incertitudine cauzată de un cumul de crize – sanitară, economică, socială, psihologică și de leadership. În această situație, cel mai bun lucru pe care poți să-l faci este să încerci să conservi lucrurile bune. Fără multe fantezii și încercarea de a „pescui” în ape tulburi. Mulți au încercat alte strategii și au rămas cu stocuri uriașe de măști „sanitare”, dezinfectanți, votcă și făină. După două luni de dolce vita (aprilie-mai 2020), lucrurile în e-com au revenit la un trend normal. Da, crescător, dar normal. Astăzi, asistăm la un trend inversat. Lunile aprilie și mai 2021 au venit cu scăderi semnificative la vânzări față de nivelul anului trecut. De ce? Pentru că mulți s-au plictisit de mediul virtual. O confirmă și studiul făcut de McKinsey – în perioada restricțiilor, 4,1 milioane de români au devenit utilizatori de servicii digitale. Numărul total s-a ridicat la 10,8 milioane. Mai mult de jumătate din utilizatorii noi au fost, într-un fel, forțați să adopte digitalul. Ei sunt primii care îl vor abandona, cel puțin, temporar. Evident, nimeni nu va putea inversa trendul – migrarea masivă către domeniul virtual al consumului de mărfuri și servicii. Dar, da, astăzi avem un recul accentuat.

2. Care este cea mai importantă lecție de business învățată în pandemie?

Sunt câteva lecții:

1. Astăzi puțini mai cumpără doar un produs sau un serviciu. Toți caută „experiențe”. Tehnologiile actuale permit o segmentare și targetare foarte individuală a fiecărui consumator. Câștigători vor fi cei care au acces la date mari, știu să le colecteze, analizeze și să construiască algoritmi complecși.

2. Sunt net avantajați cei care construiesc ecosisteme deschise, bazate pe colaborări. Poți să ai tu cei mai geniali dezvoltatori în „casă” și să lansezi o platformă de comerț electronic care va fi învechită rapid în comparație cu o soluție de tip SaaS, dezvoltată de o companie specializată, pe care o „închiriezi” la un preț pro-rata utilizării și cu „parcare” de tip cloud. Sau de ce nu aș construi mai bine un centru de logistică, decât o firmă specializată care are răbdarea să-și amortizeze investiția în 40 de ani? Nu-mi place, curge tavanul? Am trecut peste drum. Sau care ar fi plăcerea să mă ocup de anvelope și mașini în locul unui curier specializat care are vocația de a vorbi în „limba” șoferilor?Trebuie sa ne concentram pe ce se numeste core business.

3. Cuvintele-cheie în crize: „poar in assets, rich in cash”. Piatra și pe fundul mării e piatră. Doar că acolo nu ai aer. Cu cash-ul poți să plutești.

4. Omul este totul! Factorul sănătății psihologice a angajaților este primordial. Sistemul „work from home” este antisocial și abuziv. Eu accept ca oamenii o parte din timpul programului să socializeze. E firesc. Insist să revină angajații la birou. De ce?

Să muncească mai puțin!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here