Cartelul de la Dalles, prins, amendat și învins definitiv

0
1265

Cel mai mare cartel (dovedit) din piaţa de media şi publicitate a pierdut toate războaiele şi în instanţă. Amenzile date de Consiliul Concurentei au afectat serios cele 11 companii care au înfiinţat acest cartel.

În perioada 26 martie 2012 – 17 octombrie 2012, companiile Brand Programming Network S.A, B.V. McCann-Erickson S.R.L., GroupM Media Operations S.R.L., Initiative Media S.A., Mediacom Romania S.R.L.,Mediaedgecia Romania S.R.L., Mindshare Media S.R.L., Opti Media S.R.L., Starcom Mediavest Group S.R.L., United Media Services S.R.L., Zenith Media Communications S.R.L. au săvârşit o încălcare unică şi continuă legii concurenţei printr-o înţelegere având ca obiect eliminarea de pe piaţa comercializării serviciilor de media din România a agenţiilor media concurente, aparţinând sau afiliate The Group, societatea lui Zoltan Szigeti, conform Consiliului Concurenței. Amenda totală s-a ridicat la 14.567.555 lei (aproximativ 3,2 milioane euro). În perioada amintită, între reprezentanţii societăților respective au avut loc o serie de întâlniri şi discuţii destinate a construi şi pune în aplicare o strategie cu ajutorul căreia să se obţină eliminarea de pe piaţă a concurentului The Group. Aceste discuţii au fost purtate, pe de o parte, în cadrul întâlnirilor întreprinderilor implicate, iar, pe de altă parte, prin corespondenţă electronică între reprezentanţii acestora. Comportamentele companiilor au constat în principal, în acţiuni de condiţionare a participării la anumite licitaţii organizate de către clienţi, pentru prestarea serviciilor de administrare a bugetelor anuale alocate serviciilor de comunicare, de neinvitarea sau respingerea The Group. Coordonarea propriuzisă a comportamentelor sus amintite s-a realizat prin întâlniri, discuţii, corespondenţă aferentă, dar şi prin punerea în practică a aspectelor agreate. Acţiunile astfel identificate sunt de natură a conduce la restrângerea concurenţei pe piaţa comercializării de servicii de comunicare prin media din România, au susținut oficialii Consiliului Concurenței.

Întâlnirile de la Dalles

Conform probelor existente la dosar, discuţiile cu privire la această problematică au început în luna martie a anului 2012, în cadrul întâlnirii care a avut loc în Bucureşti, la Cafeneaua de la Sala Dalles şi la care au participat reprezentanţii companiilor, cu excepția celor de la United Media Services. Subiectele care au fost abordate cu această ocazie au vizat conturarea şi stabilirea unui plan de acţiuni destinat a elimina The Group de pe piaţă. Data acestei întâlniri este considerată momentul de început al înţelegerii analizate, întregul probatoriu cu privire la discuţiile şi acţiunile care au avut loc ulterior având ca subiect aspectele discutate în cadrul acestei prime întâlniri. Ulterior, cu ocazia întâlnirilor şi comunicărilor care au avut loc în intervalul aprilie–octombrie 2012 între reprezentanţii întreprinderilor implicate, au fost continuate discuţiile cu privire la eliminarea de pe piaţă a The Group. În acest context, a fost elaborat şi, ulterior, pus în aplicare un plan de acţiuni având drept scop „igienizarea industriei” prin eliminarea concurentului lider de piaţă, The Group.

S-a vrut eliminarea liderului

Interesul real al acestor acţiuni, astfel cum rezultă din documentele existente la dosar, era eliminarea concurentului aflat pe prima poziţie în clasamentele industriei datorită faptului că acesta adoptase o politică agresivă de preţ în scopul creşterii cotei de piaţă, ofertând condiţii comerciale mai bune şi câştigând astfel o parte din clienţii agenţiilor de media participante la înţelegerea anticoncurenţială analizată. Pentru a putea pune în aplicare planul de acţiuni agreat, întreprinderile implicate au constituit, sub auspiciile UAPR, Clubul Român de Media, o structură fără personalitate juridică, menită a oferi strategiei de acţiune colective îndreptată împotriva The Group, vizibilitate, forţă şi credibilitate în faţa clienţilor. Strategia elaborată cuprindea o multitudine de acţiuni având ca obiect eliminarea The Group de pe piaţă, printre acestea numărându-se: solicitarea de la clienţii care lansează invitaţii la pitch-uri de media a listei de participanţi invitaţi şi neparticiparea la licitaţiile la care a fost invitată The Group; crearea Clubului de Media şi elaborarea unui Ghid de pitch similar cu cel existent la nivelul UAPR, „care sa statuteze ca trebuie sa fie publica lista participantilor” ; neparticiparea la evenimentele publice (e.g. conferinţe de presă, evenimente mediatice etc.) la care participa The Group; retragerea din conducerea organizaţiilor industriei în situaţia în care din conducere făceau parte şi angajaţi ai The Group.

Încălcarea regulilor cu bună știință

Măsura neparticipării la licitaţiile la care a fost invitată The Group a fost pusă în aplicare pe parcursul anului 2012 cu ocazia mai multor licitaţii de media organizate de clienţi, în cazul licitaţiei organizate de reuşind chiar împiedicarea desfăşurării licitaţiei, clientul fiind în imposibilitatea organizării acesteia datorită refuzului de a participa al tuturor agenţiilor de media invitate implicate în înţelegere. Întreprinderile erau conştiente, conform autorității de concurență, de faptul că o asemenea înţelegere putea avea caracter anticoncurenţial. Din documentele aflate la dosar rezultă că, în cadrul întâlnirilor şi discuţiilor care au avut loc s-a ridicat problema „verificării cu avocaţii” a posibilelor implicaţii de natură anticoncurenţială pe care comportamentul comun agreat l-ar putea avea. De asemenea, dosarul cauzei conţine înscrisuri din care rezultă faptul că reprezentanţii întreprinderilor implicate au identificat şi calificat acţiunile întreprinse sub denumirea de „boicot”. Cu toate acestea, în intervalul martie – octombrie 2012, părţile au acţionat conform înţelegerii, punând în aplicare strategia comună agreată în scopul eliminării The Group de pe piaţă. Ansamblul discuţiilor şi acţiunilor întreprinse de părţile implicate prezintă particularităţile comune unei înţelegeri anticoncurenţiale şi demonstrează faptul că întreprinderile implicate au aderat la un plan comun de acţiune în scopul eliminării concurentului The Group de pe piaţă, fiind în acelaşi timp conştiente de caracterul ilicit al acţiunilor întreprinse, se arată într-un raport al Consiliului Concurenței.

Eșec în instanță

Comapniile amendate au făcut apel la instanță pentru ștergerea amenzilor însă nu au avut câștig de cauză. Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a confirmat definitiv încălcarea legii concurenţei de către companiile United Media Services S.R.L. şi Mediacom România S.R.L. prin participarea la cartel. De asemenea, instanţa a menţinut amenzile aplicate companiilor, în valoare de 498.748 lei (111.211 euro) pentru United Media Services S.R.L şi 1.328.727 lei (296.280 euro) pentru Mediacom România S.R.L.

Amenzile

Cele 11 companii implicate şi sancţionate sunt: Brand Programming Network S.A.: 280.296 lei (62.500 euro); B.V. McCann-Erickson S.R.L.: 3.218.755 lei (717.719 euro); GroupM Media Operations S.R.L.: 230.011 lei (51.288 euro); Initiative Media S.A.: 2.498.443 lei (557.104 euro); Mediacom Romania S.R.L.: 1.328.727 lei (296.280 euro); Mediaedgecia Romania S.R.L.: 967.226 lei (215.672 euro); Mindshare Media S.R.L.: 949.672 lei (211.758 euro); Opti Media S.R.L.: 599.636 lei (133.707 euro); Starcom Mediavest Group S.R.L.: 1.849.843 lei (412.479 euro); United Media Services S.R.L.: 498.748 lei (111.211 euro); Zenith Media Communications S.R.L.: 2.146.199 lei (478.560 euro).

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here