Cartea Business Model Generation prin ochii lui Codruț Nicolau

0
1302

Am un prieten fain, care are o firmă de publicitate, dar care e și profesor la universitatea de arte. Și care împreună cu alți profesori faini, și decanul cred, au atras niște fonduri pentru sprijinirea studenților.

Și după ce și-au dat seama ca mulți studenți talentați în arte vor să facă un business, au zis să încerce un program de câteva luni prin care să îi învețe cele trebuincioase:

  • cum să își structureze ideea,
  • să o facă mai fezabilă,
  • cum se scrie un plan de afaceri,
  • să învețe despre branding și online,
  • despre vânzări,
  • să își facă un BVC și un cash flow și
  • să se descurce prin ițele complicate ale deschiderii unei firme.

Și prietenul meu s-a apucat să caute niște tovarăși care să îi învețe pe studenți toate lucrurile astea, în… șase luni, în 8-9 ședințe pe cap de trainer, plus niște feedback intermediar și discuții individuale unde e cazul.

Pe studenții de la arte, da, să ne înțelegem.

Am intrat în proiect cu bucurie, dar și cu convingerea că din 18 studenți o să termine 2-3, cu niște planuri decente. M-am gândit ce cărți să folosesc, ce template-uri să le dau iar cartea asta a fost de mare ajutor, pentru că e mulată după felul în care gândește generația nouă, dar și pentru că păstrează logica făcutului de business.

Doar 6 studenți au reușit să finalizeze și să respecte toate criteriile cerute. Doar că toate cele șase planuri sunt impecabile!

Mai jos scrisoarea pe care le-am trimis-o cu o zi înainte de alegerea câștigătorului.

“Bună seara, 

Am citit varianta finală a proiectelor voastre. Am văzut și prezentările (unde ați făcut) și excel-urile și schițele creative. Am văzut tot.

Și mă gândeam să vă întreb dacă voi realizați efectiv ce drum ați străbătut în ultimele luni. Niște studenți talentați la arte, care nici măcar nu știau să lucreze în excell (și câte șmecherii faceți acum!), care habar nu aveau cine e Porter, ce e aia business canvas sau piața țintă, branding sau avantaj competitiv. Cât despre diferența dintre buget de venituri și cheltuieli și cash flow, nu mai zic. 

Ca să vă spun un secret, sunt mulți bancheri care nu știu diferența.
Iar voi, studenți la arte, ați priceput imediat cum e cu încasările față de veniturile pe care le-am facturat, dar încă nu le am în buzunar. 

Și ați făcut singuri, câte o frumusețe de excell din care se vede ușor și când am găuri în cash flow (și ce pot face ca să nu am găuri, căci altfel închideți prăvălia) și când ajunge business-ul pe break even. 

E timpul să vă reamintesc că noi nu am avut un template pe care să vi-l furnizez eu. Voi înșivă ați construit template-ul, logic (sau băbește, dacă vreți), înțelegând ce se întâmplă de fapt în realitate de ajunge să fie nevoie de un rând suplimentar în BVC. 

Și de aceea ați învățat mai bine! Pentru ca ce ați produs voi nu este doar un instrument contabil rece, fără suflet. Are în el toată filosofia afacerii și spiritul ei oscilant în funcție de vânzări și costuri, iar voi ați înțeles asta pentru că așa ați construit, împreună, template-ul. 

Eu nu v-am transmis decât logica lucrurilor și am pus întrebările. Apoi ați răspuns singuri, prin încercări și dialog cu ceilalți. Unul avea o idee, dacă era bună, se aplica tuturor. Unul nu înțelegea cum e cu amortizarea și altul răspundea. Și mă bucur ca ați pus emoția și creativitatea peste lay-out-ul documentelor. Și ați strecurat nostalgia printre rânduri seci de business plan.
Și mi-ați arătat vizual ce vreți să faceți, în imagini și în cuvinte care mă fac să văd și să aud zgomotolul din atelierele și birourile voastre. 

Acestea sunt probabil cele mai artistice planuri de afaceri pe care le-am văzut în cariera de bancher. 🙂 

Felicitări! Sunt super mândru de voi. De toți, dar mai ales de cei șase care au trimis proiectul final. Mâine facem jurizarea. Efectiv nu mă pot hotărî care este mai bun. Din punctul meu de vedere, au câștigat toate. Ați câștigat toți. Și abia aștept să cumpăr câte ceva de la fiecare.

Felicitări entuziaste,

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here