Actualizarea datelor clienţilor este unul dintre cele mai dezbătute subiecte în legătură cu băncile şi cu toţi cei care au conturi bancare – persoane fizice sau companii. Mai întâi de toate, nu este un proces arbitrar al băncilor pentru a aduce clienţii în unităţi, ci este unul necesar, pentru a proteja toţi participanţii în sistemul financiar – clienţi, bănci sau instituţii publice.
Subiectul a ajuns în atenţia presei prin impactul său: toți cei care au cont la banca sunt impactaţi, şi anume câteva milioane de persoane fizice şi câteva sute de mii de companii. Actualizarea datelor este o obligaţie legală pe care în principal băncile o au de îndeplinit. Este vorba de Legea Nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului şi Regulamentul UE 679/2016 privind protecţia datelor.
Detaliem în cele ce urmează câteva exemple, pe baza celor mai frecvente întrebări venite din partea clienţilor băncilor:
1. De ce trebuie actualizate periodic datele?
Odată cu dezvoltarea sistemului financiar din ultimii ani, băncile acordă mare atenţie la datele fiecărui client care face operaţiuni bancare. Acestea trebuie să fie mereu actuale şi verificate pe bază de documente, astfel încât să nu apară erori cu privire la tranzacţiile procesate de bănci. Băncile sunt responsabile să se asigure că toate datele clienţilor sunt actualizate şi că operaţiunile lor de plăţi şi încasări se desfăşoară în condiţii optime, iar astfel este redus mult orice risc, iar banii şi tranzacţiile clienţilor sunt mai bine protejate. Verificarea periodică a faptului că actele de identitate ale clienţilor sunt valabile sau că informaţiile colectate la deschiderea de cont sunt complete şi actuale contribuie la buna derulare a tranzacţiilor prin conturi, aşa încât acestea să ajungă la destinatarul vizat, 2 în condiţii de siguranţă. O altă situaţie întâlnită de clienţii băncilor este legată de revizuirea periodică de bănci a listei împuterniciţilor pe cont tocmai pentru a avea o evidenţă clară, la zi, a persoanelor cărora se doreşte să li se acorde accesul la banii din cont.
2. Care sunt datele care trebuie verificate periodic cu banca?
Datele care trebuie actualizate la bancă sunt informaţii de bază, cum sunt datele de identificare – nume, data naşterii, CNP, în cazul persoanelor fizice, respectiv denumire, cod unic de înregistrare, sediu, în cazul unei companii. De asemenea, e vorba despre datele de contact: adresă, e-mail, telefon, dar şi de informaţii mai specifice, precum sursa generală a fondurilor, nivel de tranzacţii ce se doreşte a fi derulate prin bancă, angajator, ocupaţie, reprezentanţi legali, beneficiari reali ai persoanei juridice sau dacă titularul contului este sau nu o persoană expusă public.
3. De ce are nevoie banca de date personale precum numerele de telefon ale clienţilor?
Numărul de telefon e mai important decât adresa fizică, în zilele noastre, pentru că e mai uşor și rapid pentru client şi bancă să comunice prin telefon decât printr-un mesaj trimis prin poştă. Se întâmplă uneori să fim sunaţi de băncile cu care lucrăm pentru detalii legate despre o tranzacţie pentru care, de exemplu, aveam un IBAN greşit şi astfel plata nu putea ajunge la destinatarul dorit. Banca ne poate suna inclusiv în scopuri comerciale, de vânzare, însă doar dacă are acceptul nostru. Acest lucru ţine de respectarea legislaţiei GDPR, de protecţia datelor, iar băncile pot face acest lucru doar dacă au consimţământul clienţilor.
4. De ce vrea banca să știe dacă sunt o persoană expusă public (PEP)?
Identificarea persoanelor expuse public nu este o noutate şi a apărut ca cerinţă odată cu modificarea directivelor europene care au în vedere cunoaşterea clienţilor. Peste tot în Europa şi în lume persoanele expuse public sunt considerate relevante datorită implicării şi rolului acestora în viaţa fiecărei comunităţi. În aceste condiţii, respectivele persoane sunt evidenţiate în bazele de date ale instituţiilor financiare, fiind recunoscut statutul lor special. Şi, cum pot şti băncile cel mai bine care sunt persoanele care au un astfel de rol decât pornind de la declaraţia pe care acestea o dau la deschiderea contului sau prin actualizarea periodică a datelor. Aşa cum sunt publicate periodic declaraţiile de avere ale persoanelor expuse public, în mod similar se foloseşte un sistem de identificare a acestora, inclusiv în bazele de date ale băncilor.
5. De ce vrea banca să ştie care este sursa banilor care trec prin conturi?
Băncile trebuie să aibă aceste informaţii de la clienţi pentru a putea discerne între tranzacţiile care au o sursă legitimă şi cele care nu sunt în concordanţă cu informaţiile declarate, astfel încât clienţii să fie pe deplin protejaţi, iar legislaţia, respectată. De exemplu, primirea de sume foarte mari într-un cont al unui client, pentru care nu există documente justificative sau explicații logice, va atrage atenţia băncii la care este deschis contul şi vor fi necesare informaţii suplimentare pentru a decide cum procesează tranzacţia şi dacă aceasta respectă prevederile legale. Un alt exemplu foarte simplu şi frecvent întâlnit este când un client declară că este angajat, fapt care duce la concluzia că sursa fondurilor sale este în principal salariul primit de la angajatorul menţionat la deschiderea de cont, iar în realitate toate încasările din cont provin din tranzacţii de vânzare-cumpărare, caz în care banca va lua legătura cu clientul pentru a verifica şi documenta situaţia.
Unde îşi pot actualiza clienţii datele personale
Depinde de bancă, dar majoritatea au dezvoltat mai multe alternative tocmai pentru ca oamenii să nu fie nevoiţi să vină la bancă pentru acest lucru, mai ales în contextul pandemiei. De exemplu, la Banca Transilvania actualizarea se poate face astfel:
- În cele peste 500 de sucursale şi agenţii;
- Online
– pe site-ul băncii, în pagina Actualizare date persoane fizice, respectiv Actualizare date persoane juridice, dar şi prin chatbot-ul Ino;
– prin aplicaţia BT Pay;
Două concluzii pe care este bine să le cunoască orice persoană care este şi client la bănci:
1. Clienţii trebuie să informeze periodic băncile cu privire la actualitatea informaţiilor despre ei.
2. Actualizarea datelor este în interesul tuturor participanţilor la sistemul financiar, indiferent de rolul acestora.
Cu alte cuvinte, împreună putem contribui la un sistem financiar sănătos, prin care banii circulă în siguranţă şi legalitate.