Calculele salariale îți ocupă prea mult timp? Fă comparații utile și externalizează-le!

0
1161

Deși modificările aduse de „Revoluția Fiscală” au intrat în vigoare la 1 ianuarie 2018, efectele în buzunarele salariaților încep să se resimtă abia din luna februarie, odată cu plata primelor salarii realizate în acest an. Iar firmele, indiferent de mărimea lor, s-au văzut puse în fața unui volum de muncă imens pentru întocmirea noilor state de plată și calculul noilor salarii, într-un timp scurt, dată fiind incertitudinea care a învăluit toate aceste modificări.

Schimbările generate de „Revoluția Fiscală” sunt în aparență simple – reducerea cotelor de contribuții și transferul plății lor exclusiv la angajat -, dar au determinat și o serie de situații neprevăzute, cu care angajații și angajatorii se confruntă de mai bine de o lună și pentru care nu găsesc rezolvarea în legislație.

Potrivit legislației în vigoare, cotele de asigurări sociale și asigurări sociale de sănătate pe care un angajat trebuie să le plătească lunar din venitul brut sunt de 25%, respectiv 10%. Totodată, a fost eliminată contribuția de asigurări sociale de șomaj, dar a fost introdusă o contribuție unică de 2,25% la angajator.

Prin trecerea contribuțiilor sociale de la angajator la angajat, calculele salariale au devenit dificile atât pentru salariați, cât și pentru cei care fac plățile. O serie de întrebări legitime pe care un angajat și le poate ridica sunt legate de câți bani mai ia „în mână” după toate aceste modificări, dacă trebuie să se ducă personal să-și achite contribuțiile sau dacă primește și servicii mai bune în schimbul sumelor mai mari plătite pentru contribuția la sănătate sau la pensii.

De partea cealaltă, angajatorii au fost obligați de lege să modifice toate contractele de muncă aflate în derulare după noile norme, uneori greoaie sau chiar greșite și să încheie altele noi. De asemenea, găsirea celei mai bune variante pentru a menține salariile nete la nivelul care exista anterior „Revoluției Fiscale” (fie prin majorarea brutului, fie prin oferirea de bonusuri salariale sau alte compensații) a reprezentat cea mai mare provocare.

Iar problemele sunt departe de a se fi încheiat. Deși pentru contractele de muncă lucrurile par a fi clare (cu toate că, și aici mai pot apărea situații ilogice, cel mai edificator exemplu fiind scăderea salariilor unor angajați din sectorul public), relațiile de muncă în România sunt reglementate de o serie de alte contracte, fiecare cu particularitățile sale în ceea ce privește plata contribuțiilor sociale și a altor taxe către stat. Cele mai frecvente sunt deja cunoscutele contracte pe drepturi de autor (DDA), pentru care declararea și plata contribuțiilor este o necunoscută încă după amânarea depunerii Declarației 600 și încercarea actualului Guvern de a repara ceea ce a făcut greșit fostul Executiv.

Totodată, impozitarea veniturilor realizate de Persoanele Fizice Autorizate (PFA) sau în baza contractelor de management, de administrare sau part-time reprezintă încă o nebuloasă pentru cei mai mulți dintre cei care le folosesc, după modificările recente aduse Codului Fiscal.

În acest context de incertitudini, un comparator de venituri poate fi soluția cea mai bună atât pentru angajați, cât și pentru angajatori, pentru a face lumină în acest domeniu atât de important pentru toată lumea și pentru a afla care este cea mai bună variantă de contract și de impozitare de utilizat pentru ”fiscalizarea” activităților desfășurate.

Cu ajutorul unui astfel de comparator, pus gratuit la dispoziție de Romanian Software și CalculatorVenituri.ro, atât companiile, cât și salariații pot face calcule avansate, plecând de la salariul brut sau net, după caz și corelate cu impozitele și contribuțiile pe care fiecare dintre cei doi actori de pe piața muncii trebuie să le plătească statului. În acest fel, poate fi găsită și soluția cea mai bună de contract dintre cele două părți, în funcție de munca prestată.

Astfel, pe angajat un astfel de comparator îl ajută să știe cu precizie câți bani îi rămân concret după virarea contribuțiilor sociale și dacă angajatorul reține și plătește corect aceste contribuții. De asemenea, poate face simulări pentru a afla dacă pentru munca pe care o face, nu ar fi ”mai avantajos”, din punct de vedere fiscal, un alt tip de contract.

La rândul său, angajatorul poate afla foarte simplu și rapid costurile pe care le are cu fiecare angajat în parte și, de asemenea, poate găsi în urma simulărilor varianta cea mai potrivită de contract pe care îl poate încheia cu toți salariații și colaboratorii săi.

Toate aceste calcule și simulări în ceea ce privește salarizarea se pot dovedi prea multe, prea dificile și prea costisitoare pentru angajatori (în timp și bani), indiferent de mărimea firmei. Fie că are sute de angajați, pentru care departamentul de HR sau cel financiar ori firma de contabilitate trebuie să întocmească sute de documente, fie că are până în zece angajați sau câteva zeci, dar nu are departament specializat pentru asta, soluția optimă pentru orice angajator este un soft integrat de calcul salarial și externalizarea salarizării și administrării de personal.

Cel mai important beneficiu al unui astfel de soft de salarizare este exactitatea cu care face calcule și întocmește documente, excluzând astfel erorile umane care pot avea urmări grave pentru compania angajatoare. Apoi, vin la rând ca mari beneficii: economia de timp pentru a face toate aceste calcule și organizarea mai bună. Totodată, prin intermediul unui soft integrat de salarizare se pot face simplu și rapid raportări către autorități și se poate ține evidența tuturor datelor care îi privesc pe angajați: concedii de odihnă sau medicale, pontaj, zile libere, bonusuri de performanță și multe altele. Nu în ultimul rând, externalizarea salarizării și administrării de personal, pe lângă faptul că îi lasă managerului sau antreprenorului mai mult timp liber ca să se gândească la business și să ia decizii mai bune pentru dezvoltarea lui, îl ajută să fie mai puțin stresat. Cum? Este foarte simplu: un soft și un furnizor bun de servicii în spatele acestuia vor updata automat sistemul cu ultimele modificări fiscale și legislative, având oameni special angajați care se ocupă de monitorizarea Codului Fiscal și a oricăror altor modificări legislative cu impact asupra impozitării muncii.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here