În luna martie a acestui an, volumul de aplicări pentru un job a crescut cu 12%, comparativ cu luna februarie şi cu 20% faţă de nivelul din aceeaşi perioadă a anului trecut

0
177

Cele mai căutate domenii fiind, pentru a treia lună consecutiv, cele din transporturi, financiar-contabil şi inginerie, domenii pentru care volumul total a fost de peste 71.000 de căutări, în creştere cu 11% faţă de luna februarie.

Primele zece companii care au primit cele mai multe solicitări la slujbele postate în martie au fost Oracle România (1.941 aplicări), IKEA România (1.813 aplicări), Banca Transilvania (1.787 aplicări), ENEL (1.575 aplicări), Alpha Bank (1.564 aplicări), Deichmann (1.507 aplicări), Rompetrol (1.490 aplicări), Inditex (1.454 aplicări), British American Tabacco (1.443 aplicări) şi Societe Generale European Business Service (1.428 aplicări).

Companiile cu statut de cel mai bun angajator au fost: Oracle, cu 139 de aplicări spontane, IKEA România, cu 113 aplicări spontane, Innovation Experience, cu 196 de aplicări spontane, WNS Global Service, cu 100 de aplicări spontane, British American Tabacco şi Manpower România, cu cate 98 de aplicări spontane fiecare, Continental Automotive Group România, cu 96 de aplicări spontane, Coca-Cola HBC România şi ENEL, cu 93 de aplicări spontane fiecare.

În luna anterioară, printre cele mai căutate slujbe au fost din cele din domeniul transportului, cu peste 23.000 de căutări, în scădere cu 60% faţă de luna anterioară, domeniul financiar contabil, cu peste 25.000 de căutări, dar şi ingineria, cu peste 16.000 de căutări. Joburile din domeniile vânzări, resurse umane sau marketing au fost foarte căutate în luna februarie, cu un volum total de peste 30.000 de căutări.

Atât în luna martie, cât şi în luna februarie, aceleaşi companii sunt preferate de candidaţii români. Astfel primele zece companii care au primit cele mai multe aplicări la joburile postate, din luna februarie, au fost ENEL (2.346 de aplicări), JT International (2.337 de aplicări), Oracle România (2.160 de aplicări), Kaufland România (2.012 de aplicări), Alpha Bank (1.669 de aplicări), Deichmann (1.667 de aplicări), Rompetrol (1.667 de aplicări), Banca Transilvania (1.638 de aplicări), Pepco Retail (1.557 de aplicări) şi British American Tobacco (1.537 de aplicări). 

Companiile cu cel mai bun brand de angajator în luna februarie au fost: Oracle, cu 155 de aplicări spontane, Nestle, cu 144 de aplicări spontane, British American Tobacco, cu 124 de aplicări spontane, OMV şi JT International, cu câte 116 de aplicări spontane fiecare, Coca-Cola HBC Romania şi Unilever South Central Europe, cu câte 112 aplicări spontane fiecare, Alka Trading, cu 103 aplicări spontane, Kaufland România, cu 102 aplicări spontane, şi Sodexo, cu 101 aplicări spontane.

Cea mai căutată meserie la sfârşitul anului 2018, a fost cea de şofer. Anunţurile de angajare publicate de companii pentru meseria de şofer au crescut cu 2% în ultimul semestru al anului trecut faţă de aceeaşi perioadă din 2017, la peste 45.500 de oferte active, fiind categoria care a adunat cele mai multe oferte în secţiunea OLX Locuri de muncă.

Domeniul se află pe primul loc şi din punct de vedere al numărului de aplicanţi în a doua jumătate a anului precedent, cu peste 160.000 de candidaţi unici, ofertele generând peste 1,5 milioane de aplicaţii unice în intervalul analizat. Pentru un post de şofer publicat pe OLX, aplică, în medie, 42 de candidaţi, iar durata aproximativă de ocupare a unui loc de muncă pentru această poziţie este de 18 zile.

În ceea ce priveşte nivelul de venit în care se încadrează şoferii din România, acesta se situează între 1.100-1.500 lei (9%), 1.500-2.000 lei (13%), 2.000-2.500 lei (17%), 2.500-3.000 lei (13%), 3.000-4.000 lei (12%), 4.000-5.000 lei (10%), 5.000-6.000 lei (6%), 6.000-7.000 lei (3%) şi peste 7.000 lei (17%). La capitolul beneficii primite de şoferi, programul de lucru flexibil este cel mai întâlnit, acesta fiind menţionat de către 28% dintre respondenţi, iar obţinerea unui salariu mai mare reprezintă principala motivaţie a şoferilor-respondenţi (52%) pentru schimbarea locului de muncă.

Pe locul doi, în clasamentul categoriilor cu cei mai mulţi aplicanţi, după şoferi, se află categoria “Muncă în străinătate”, care a adunat peste 700.000 de aplicaţii. De altfel, chiar dacă în valoare absolută are un număr de anunţuri şi de candidaţi mai redus decât categoria şoferilor, munca în străinătate are un raport mai ridicat al candidaţilor/număr de locuri de muncă disponibile. În medie, 52 de candidaţi au aplicat la un loc de muncă vacant scos la concurs de angajatori în străinătate.

În Bucureşti, primul loc în topul sectoarelor cu cele mai multe anunţuri noi de locuri de muncă şi cei mai mulţi aplicanţi a fost deţinut de categoria „Şoferi – Servicii auto – Curierat”. Categoria şoferilor a avut o concurenţă de 40 de candidaţi/anunţ de angajare, înregistrând peste 350.000 de candidaţi la aproximativ 9.000 de anunţuri de angajare.

O concurenţă aproape la fel de mare, 29 de candidaţi pe loc, a fost înregistrată în categoria „Personal hotelier – restaurant” şi a rezultat datorită faptului că peste 137.000 de candidaţi au aplicat la mai mult de 4.000 de poziţii vacante.

În 2018, 2 din 3 candidaţi au primit cel puţin o ofertă de a-şi schimba jobul, iar 1 din 3 candidaţi îşi schimba locul de muncă pentru un pachet de beneficii mai bun. În acelaşi timp, candidaţii cautău angajatori cu politici interne mai bune (24%), un conţinut diferit al muncii (21%) şi alte nevoi nu neapărat financiare.

67% dintre candidaţi nu lucrau în domeniul în care au făcut studiile, 1 din 3 candidaţi declarând că educaţia primită nu se mai potriveşte cu cerinţele pieţei muncii, în timp ce restul au ales domenii mai bine plătite sau cu un conţinut total diferit de cel studiat. Candidaţii îşi cautău de lucru în special prin reţelele lor de încredere (rude sau prieteni 33%), site-uri de joburi (30%), reţele de socializare (Facebook, LinkedIn 20%) şi agenţii de recrutare (16%).

Mai mult, 3 din 4 candidaţi se aşteaptau la o schimbare a jobului în 2019. Astfel, potrivit unui sondaj realizat anul acesta de BestJobs, doi din cinci angajaţi se declară nemulţumiţi de situaţia lor profesională actuală şi iau în calcul o schimbare de job anul acesta, iar unul din cinci se gândeşte chiar la o schimbare de carieră, considerând că lucrează în domeniul nepotrivit pentru el.

Dintre aceştia, puţin peste 10% se gândesc să îşi caute de lucru în afara ţării. Cel mai important motiv pentru care românii şi-ar schimba jobul sau chiar cariera rămâne salariul, pentru mai mult de jumătate dintre cei care iau în calcul să facă un astfel de pas în 2019, urmat de lipsa oportunităţilor suficiente pentru dezvoltare profesională (39%) sau de nevoia de schimbare a angajatorului, a mediului de lucru ori a echipei (28,5%).

Alţi aproape 18% dintre cei care se gândesc să-şi schimbe jobul nu se simt motivaţi în poziţia actuală, 14% îşi doresc mai mult timp liber, iar pentru 10,7% dintre respondenţi este dificil să avanseze în cadrul companiei. Nu în ultimul rând, aproximativ 27% susţin că nu le place ceea ce fac sau consideră că domeniul în care lucrează nu se potriveşte cu aptitudinile lor profesionale, majoritatea fiind din rândul angajaţilor care se gândesc la o reconversie profesională.

Când evaluează o nouă oportunitate de job, cele mai importante două criterii sunt, la egalitate, salariul şi beneficiile extra-salariale împreună cu programul de lucru, pentru circa 86% dintre respondenţi. Urmează domeniul de activitate al companiei, de care ţin cont 39,3% dintre angajaţi, şi proximitatea biroului faţă de casă, care contează la fel de mult ca perspectivele de dezvoltare în cadrul companiei şi anume 32%. Totodată, candidaţii mai evaluează poziţia în piaţă şi reputaţia angajatorului (14,3%) şi inclusiv părerile despre angajator din social media (7,7%).

Flexibilitatea când vine vorba despre programul de lucru, dar şi în ceea ce priveşte evoluţia profesională în cadrul companiei, este principalul beneficiu pe care şi-l doresc de la un potenţial angajator aproximativ 68% dintre cei chestionaţi, urmat de posibilitatea de a lucra de acasă (52%), precum şi de acordarea mai multor zile de concediu de odihnă (44%). Totodată, jumătate dintre respondenţi şi-ar dori de la viitorul angajator abonamente la clinici medicale private şi programe de dezvoltare sau training-uri. Un sfert dintre salariaţi pun preţ pe programele de reduceri pentru serviciile oferite de către partenerii agreaţi ai companiei, alţi 17,8% vor abonamente la săli de sport, iar 7,2% şi-ar dori un spaţiu pentru recreere la birou.

În ciuda majorărilor salariale din sectorul public, doar trei din zece angajaţi spun că ar lua în considerare să lucreze într-o instituţie de stat în viitorul apropiat, potrivit datelor unui sondaj efectuat de BestJobs în luna aprilie, în cadrul unui eşantion de 1.001 utilizatori de internet.

Aproximativ şase din zece angajaţi, rămân interesaţi de companiile private, în timp ce 9% ar vrea să lucreze în propria companie. Dintre cei care preferă o carieră în sectorul privat, circa două treimi consideră un job într-o multinaţională ca fiind cel mai potrivit pentru ei, iar un sfert spun că li se potriveşte mai bine o companie de talie mijlocie, în timp ce doar unul din zece ar lucra pentru un start-up. Tot într-o instituţie mare şi-ar dori să lucreze şi 73% dintre cei care ar lua în calcul un job la stat în perioada următoare, în timp ce 26% ar prefera mai degrabă o instituţie de stat de dimensiuni mai mici, iar 1% sunt nehotărâţi.

Dacă şi-ar schimba jobul în viitorul apropiat, cei mai mulţi ar lucra, în ordinea relevanţei răspunsurilor, în domeniile financiar-contabil, resurse umane, inginerie, administraţie publică, logistică, retail şi transport.

În afară de pachetul salarial şi de beneficii, principalele aspecte pe care angajaţii le-ar lua în considerare la evaluarea unui nou job în perioada următoare sunt stabilitatea locului de muncă (aproximativ 86% dintre respondenţi) şi oportunităţile de promovare (aproximativ 85%).

Pe locul trei se clasează reputaţia angajatorului (52%), care contează mai mult decât oportunităţile de a lucra la nivel internaţional (42%). Brandul angajatorului este important pentru aproximativ 30% dintre respondenţi. De asemenea, implicarea socială (politica de CSR) a angajatorului contează pentru circa trei sferturi dintre salariaţi.

Întrebaţi care sunt cele mai importante trei aşteptări pe care le au de la angajatorul pentru care ar lucra în viitorul apropiat, 57% dintre respondenţi au spus că îşi doresc să fie trataţi cu respect. Totodată, un mediu de lucru plăcut şi prietenos primează (56%), urmat de posibilitatea de dezvoltare profesională (54,5%). De asemenea, 48,3% ar vrea ca angajatorii să le ofere un echilibru între viaţa profesională şi cea personală, dar să simtă totodată că munca lor este importantă şi contribuţia lor este valoroasă pentru organizaţie (47,8%).

Bonusurile de performanţă sunt cel mai important beneficiu extra-salarial dorit de angajaţi, conform răspunsurilor oferite de patru din zece respondenţi. Doi din zece ar vrea să poată lucra de la distanţă, din confortul propriei case sau din orice alt loc cu conexiune la internet. Pe lista beneficiilor se mai află transport gratuit (7,5%), pensie privată (5,7%), abonamente la săli de sport sau programe de well-being la birou (cursuri de gătit, wine tasting, meditaţii, masaj, cursuri de beauty).

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ