Profilul economic al zilei

0
772
Profilul economic al zilei

BNR a menţinut ieri dobânda de politică monetară la 2,25%, într-o decizie care a fost o surpriză pentru cei mai mulţi economişti, dar nu şi pentru noi (mediana estimărilor din sondajul Reuters era 2,50%). De fapt, am fost singurii participanţi la sondajul Reuters care au prognozat o dobândă neschimbată la 2,25%. Conform BNR, impactul celor două majorări anterioare ale dobânzii nu a fost resimţit în totalitate în economie, ceea ce sugerează că a treia majorare ar fi fost prematură ieri. Comunicatul de presă a confirmat totodată că deciziile de politică monetară ale Băncii Centrale Europene şi ale altor bănci centrale din Europa Centrală şi de Est sunt relevante pentru evoluţiile politicii monetare interne. Această viziune a fost exprimată de multe ori în trecut de BNR, dar nu neapărat în comunicatele de presă ulterioare deciziilor de politică monetară. Un diferenţial prea mare de dobânzi ar alimenta intrările de capitaluri speculative şi ar conduce la apreciere nedorită a leului din punctul de vedere al deficitului de cont curent. Vorbind despre deficitul de cont curent, guvernatorul Isărescu a spus că un dezechilibru de peste 4% din PIB nu este bun pentru România. Guvernatorul a admis în timpul conferinţei de presă că decizia de ieri ar putea conduce la presiuni de depreciere a leului.

Comerţul retail a încetinit semnificativ în februarie când a crescut cu numai 5% faţă de februarie 2017, de la un ritm de 11,8% în ianuarie. Mai mult, cifrele pentru ianuarie arătau deja o încetinire faţă de lunile anterioare (comerţul retail a avansat cu 13% în T4 2017), deci avem imaginea unui consum al populaţiei mai slab în prezent. Deteriorarea comerţului retail din luna februarie a fost cauzată de încetinirea vânzărilor de produse nealimentare (+5% faţă de luna similară din 2017) şi de scăderea carburanţilor (-0,5%). Vânzările de alimente au rămas destul de puternice, la 8%. Structura comerţului retail din prezent arată un optimism în scădere al populaţiei, după cum a arătat în mod repetat indicatorul de încredere a consumatorilor publicat de Comisia Europeană în ultimele luni. Vânzările de îmbrăcăminte şi încălţăminte, precum şi vânzările prin Internet care sunt orientate în mod tradiţional către bunuri de folosinţă îndelungată, au fost mai slabe în februarie.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ