Dificultăţile financiare ale partenerilor de afaceri afectează 70% dintre companiile din România

0
457

Raportul European al Plăţilor, ediţia 2019, realizat de Intrum România, analizează cauzele şi consecinţele plăţilor întârziate în mediul de afaceri, la studiu luând parte 389 de companii din România şi 11.856 din Europa.

Câteva dintre concluziile raportului:

* Termenul de plată în România al unei facturi în sectorul B2B este de 32,5 zile. Media la nivel european este de 34 de zile.

* 63% dintre companii afirmă ca reducerea lichidităţilor este cea mai gravă consecinţă a plăţilor întârziate, alături de reducerea veniturilor (51%) şi împiedicarea creşterii companiei (45%).

* Cea mai frecventă metodă de asigurare împotriva plăţilor întârziate în zona B2B este plata în avans. 58% dintre companiile din România au cerut cel puţin o dată plata în avans.

Media la nivel european este de 32%. Blocajele financiare cu care se confruntă companiile sunt pe zi ce trece tot mai evidente. Facturile neîncasate, resursele financiare insuficiente şi creşterea costurilor operaţionale sunt principalele motive care duc la îngreunarea activităţii acestora.

“Plăţile întârziate sunt un subiect stringent şi delicat în activitatea oricărei companii, fie ea IMM sau corporaţie. Plăţile întârziate, în special cele din partea clienţilor cheie, care prin prisma relaţiei se bucură de termene de plată generoase, pot afecta din plin activitatea unui IMM.

Consecinţele sunt numeroase:

*reducerea cash-flow-ului,

*stoparea angajărilor,

*cheltuieli suplimentare cu dobânzile şi alte consecinţe care nu sunt întotdeauna conştientizate atunci când o plată este întârziată chiar şi cu 15-30 de zile după scadentă”, declară Cătălin Neagu, Managing Director Intrum România.

Chiar dacă termenul mediu de plată al unei facturi în sectorul B2B este de 32.5 zile în România şi 34 de zile la nivel european, 26% dintre companiile româneşti intervievate declară că plăţile întârziate reprezintă o ameninţare asupra personalului actual al companiei, reducerea veniturilor şi a lichidităţilor, obligându-i uneori să renunţe la o parte din echipă sau să amâne noi angajări, chiar dacă teoretic compania este pe creştere.    Termenele de plată cerute de către companii, respectiv în medie 54 de zile în cazul marilor companii şi 45 de zile în cazul IMM-urilor, sunt contracarate de alternative precum: discounturi pentru plăţi mai rapide (13%), taxe suplimentare (24%) sau plata eşalonată (23%).

Astfel, companiile încearcă să îşi ia măsuri de siguranţă, astfel încât buna lor funcţionare să nu fie afectată.

Deşi în 2019 numărul facturilor din sectorul B2B achitate cu întârziere a scăzut cu 11 procente (de la 18% la 7%), 48% dintre companiile intervievate sunt de părere că în 2 ani de zile vom asista la un declin economic. De aceea, măsurile de precauţie precum reducerea costurilor (59%), noi credite şi datorii (56%), creşterea vânzărilor (35%) sau identificarea segmentelor de business cu expunere deosebită (41%) sunt mult mai frecvente în 2019 decât în 2018.

Raportul European al Plăţilor este bazat pe un studiu care a fost desfăşurat simultan în 29 de ţări din Europa, în perioada 31 ianuarie – 5 aprilie 2019. În acest raport, Intrum a adunat informaţii de la 11,856 companii din întreaga Europă pentru a obţine informaţii relevante despre comportamentul de plată şi sănătatea financiară aferentă afacerilor europene. Rezultatele care au stat la baza ediţiei dedicate României au fost bazate pe răspunsuri din partea a 398 de companii locale, selecţionate aleator din punct de vedere al mărimii şi al industriei.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ