ASF: Preţurile poliţelor RCA nu au crescut

0
1592

EXCLUSIV – Călin Rangu, director al Direcţiei Relaţii cu Publicul, Petiţii şi Educaţie Financiară, din cadrul Autorităţii de Supraveghere Financiară, a acordat un interviu pentru www.money.ro, în care a vorbit despre evoluţia tarifelor asigurărilor auto obligatorii, după expirarea perioadei de plafonare, precum şi despre faptul că ASF nu va mai permite derapaje pe piaţa RCA.

MONEY.RO: ASF a monitorizat evoluţia tarifelor poliţelor RCA, după expirarea perioadei de plafonare? Ce aţi constatat?

CĂLIN RANGU: Din datele pe care le avem, reiese faptul că tarifele se mențin, în general, la aceleași nivel cu cele din perioada plafonării. Societăţile au extins practic perioada plafonării, dar de această dată din proprie inițiativă. Temerile exprimate în repetate rânduri în spaţiul public că, imediat după liberalizarea pieţei, prețurile vor exploda, nu s-au adeverit.

MONEY.RO: Cât credeți că se va menţine această situație? Asiguratorii pot crește oricând prețurile, nu?

CĂLIN RANGU: Ne bucurăm să constatăm că după o perioadă plină de convulsii, asiguratorii au trecut la alt nivel de maturitate. Credem că au învățat lecțiile anilor trecuți și nu își mai permit derapaje. Spun asta pentru că o creștere a prețurilor pentru asigurații corecți, care nu au avut accidente, nu se justifică. Tarifele au fost majorate suficient în anii 2015 și 2016. În primul trimestru al anului 2017, indicatorul combinat al daunelor și cheltuielilor asiguratorilor este puțin sub 100%, așa cum trebuie să fie. Prin urmare, nu vedem motive de creștere. Dacă vom sesiza însă, majorări semnificative de tarife, vom solicita în mod ferm societăţilor de asigurare să prezinte fundamentarea creşterilor în mod transparent. În cadrul ASF, departamentul de actuariat va verifica calculele detaliate ale acestora pentru respectarea principiilor general valabile, a formulei stipulată în lege și a detaliilor de aplicare din norme.

MONEY.RO: ASF a publicat la jumătatea lunii mai tarifele de referinţă. Care este rolul acestora?

CĂLIN RANGU: Prețul de referință este ca un ghid al consumatorilor pentru a ști unde se plasează, un preț mediu, calculat pe întreaga masă omogenă a acelei tipologii de mașină și șofer. Acest preț trebuie folosit de asigurat în relație cu asiguratorul propriu pentru a-i verifica oferta. Prin noua lege, la solicitarea asiguratului, asiguratorul trebuie să îi prezinte detaliile de calcul. Acest preț de referință poate fi folosit de asigurat și pentru a reclama, inclusiv la ASF, un preț pe care îl consideră prea mare. Prețul de referință va fi util și asiguratorului pentru a ști ce îl așteaptă, pentru a ști ca deviațiile nejustificate vor fi supravegheate de către ASF și vor fi dispuse măsurile necesare.

MONEY.RO: Cum explicaţi comportamentul asigurătorilor din această perioadă?

CĂLIN RANGU: Cred că societăţile de asigurare au înțeles că ASF nu va mai permite niciun fel de derapaje pe piaţa RCA. Această piaţă trebuie să intre în normalitate şi aşa se va întâmpla. Semnalele din prezent asta ne indică.

Pe de altă parte însă, ei ştiu că încă nu avem tot sistemul construit. Noua lege prevede, la propunerea ASF, o schimbare de paradigmă. Apare conceptul de client cu risc ridicat, prețul de referință și un nou sistem de bonus-malus care va fi propus de ASF. Sistemul bonus-malus prevăzut în precedenta lege, în OUG 54/2016, practic nu reprezenta un stimulent nici pentru conducătorii corecți și nici nu impunea o penalizare serioasă pentru cei certați cu regulile de circulație. Noul sistem va diferenția mult mai bine pe cei care nu au daune, printr-o stimulare financiară mai mare, care se traduce chiar printr-o reducere a preţului polițelor și, bineînţeles, va trebui să îi penalizeze financiar mult mai serios pe cei care produc daune, astfel încât valoarea daunalității să nu îi mai încarce, ca în prezent, foarte mult, pe șoferii corecți. Noua lege prevede si elemente care nu au fucționat pe vechea ordonanță, de exemplu suspendarea RCA. Spre exemplu, este adusă în discuție calcularea poliței și in functie de şofer, nu doar de maşină, dar şi utilizarea soluţiilor telematics, care ar trebui sa reducă consistent valoarea polițelor pentru cei care le-ar utiliza. Ne gândim să stimulam inovațiile tehnologice şi financiare care au succes în alte alte țări, astfel încât să beneficieze de ele şi consumatori români. Decontarea directă este un mare pas înainte, privit cu reticență de asiguratori, pe care noua lege îi obligă însă, să o aplice la solicitarea asiguratului.

MONEY.RO: Din analizele ASF, care este situaţia daunelor? Plătesc asigurătorii despăgubirile?

CĂLIN RANGU: După părerea mea, aceasta este tema crucială care ar trebui abordată înaintea celei referitoare la prețuri. Tarifele trebuie să fie corecte. Este foarte clar acest lucru și vom urmări zi de zi acest aspect. Dar pentru banii plătiți, oamenii trebuie să beneficieze de poliţele de asigurare când riscul se produce, daunele să fie plătite la fel de corect cum oamenii îsi plătesc polițele, în cel mai scurt timp conform legii. Eforturile asidue ale ASF, din ultimii doi ani, pe zona protecției consumatorilor – acțiunile de monitorizare a practicilor incorecte, analizele detaliate şi măsurile dispuse contra firmelor care nu respectau termenele legale de constatare, soluționare sau plată, indicatorii de conformitate, care prezintă clar modul de tratare a consumatorilor – îsi produc efectele. Odată cu trecerea de la supravegherea bazată mai mult pe raportări financiare, la supravegherea plecând de la riscuri, informațiile si datele concrete din petiții, mistery shopping-uri, analizele tematice din perspectiva protecției consumatorilor, vor determina o corectare mult mai rapidă a deviațiilor și deficiențelor. Este important să analizăm situaţia la nivel macro; dar problemele sunt la nivel micro, la nivelul oamenilor de rând. Sistemul de asistență telefonică sau prin mediile sociale, site-urile şi ghidurile lansate, prezenţa specialiştilor ASF în campaniile de educație financiară, pe întreg teritoriul țării, permit creşterea gradului de cunoaştere de către consumatori a drepturilor şi obligaţiilor acestora, a modului în care pot solicita informaţii, în care pot trimite petiţii pentru a-şi cere drepturile. Lansăm un apel că oricine consideră că un drept al său este încălcat să se adreseze asigurătorilor şi dacă nu se clarifică lucrurile cu aceştia, se pot adresa direct la ASF. Obiectivul nostru principal este protecția consumatorilor în cadrul unei piețe stabile, organizate şi responsabile.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here