Proiectul OG 6, din 31 iulie, privind instituirea unor facilități fiscale, a fost aprobat și publicat în Monitorul Oficial 648, din 5 august. Există un capitol dedicat exclusiv restructurării obligațiilor bugetare restante mai mari de un milion de lei, înregistrate de persoane juridice, la cei care, surprinzător, nu sunt în insolvență. Aceștia pot beneficia de anularea tuturor accesoriilor, cât și a 50% dintre obligațiile principale.
Mihaela Mitroi de la EY:
„Legiuitorul a inclus și un al doilea capitol, care se dorea, cel puțin inițial, să se aplice tuturor celorlalți debitori, atât când sumele erau sub 1 milion de lei, cât și când depășeau pragul. Cei mai mulți interesați de balonul de oxigen au fost excluși fără nici o explicație și fără nici un argument.”
Nota de fundamentare a actului normativ nu conține nimic edificator. Dimpotrivă, se afirmă în numeroase rânduri că scopul e îmbunătățirea mediului de afaceri şi de a recupera obligațiile restante.
„În acest fel, se realizează o discriminare evidentă: persoanele juridice de drept privat sau marea majoritate a acestora nu au, practic, la îndemână nici un instrument pe care să îl poată folosi, spre a beneficia de amnistie”, susţine reprezentantul EY.
La fel de discriminatoriu e că un sediu permanent sau o sucursală a unei persoane juridice străine de drept privat, neavând personalitate juridică, se poate încadra în sfera de aplicare a Capitolului II și, deci, poate beneficia de amnistie, la obligații bugetare restante de peste 1 milion de lei, observă Mihaela Mitroi.
O altă discriminare şi mai mare, explică expertul, e situația debitorilor cărora li s-au comunicat decizii de impunere (chiar cu sume sub 1 milion de lei) între 1 ianuarie 2019 și intrarea în vigoare a OG 6, care nu sunt cuprinși în nici unul dintre scenariile în care ar putea beneficia de amnistie. Aşadar, din nou suntem în fața unui act normativ potențial generator de controverse între contribuabili și autorități.