Preluarea PillPack, companie full-service care sortează, dozează şi livrează la uşa pacienţilor medicamentele prescrise de medici, va oferi grupului american premizele unei creșteri substanţiale pentru că Amazon va beneficia de toate facilităţile și contractele existente.
În 1940, Karl Hanke a obţinut slujba de curier-livrator la Colt Drug Store, o farmacie independentă din Woodland, California. Treaba lui era să livreze medicamente, cu bicicletă, la domiciliul pacienților. După ceva vreme, Karl Henke a mers în armată unde s-a instruit ca farmacist pentru ca, în cele din urmă să preia afacerea. “La un moment dat, am avut și o licență pentru băuturi alcoolice, așa că am vândut alcool alături de medicamentele eliberate pe bază de prescripție medicală”, îşi reaminteşte Lisa Shelley, fiica lui Karl Henke, cea care în anul 1999, a cumpărat magazinul, de la tatăl său.
În zilele noastre, se livrează totul, de la alimente, la televizoarele cu ecran plat, către clienţii care plasează comenzi online, fapt care afectează companiile tradiționale care își vând produsele în magazine fizice.
În domeniul asistenței medicale, în SUA, tendințele au fost total opuse. Anul trecut, aproximativ 88% dintre rețete au fost eliberate în farmacii, comparativ cu 82% cât s-a eliberat în anul 2009, potrivit Goldman Sachs.
Amazon speră să schimbe aceste proporţii prin intrarea în forţă pe piața de 560 de miliarde de dolari a medicamentelor eliberate pe bază de prescripție medicală din SUA. Din acest motiv a plătit aproximativ 1 miliard de dolari pentru achiziția PillPack, o farmacie care sortează şi împarte tabletele în porții zilnice înainte de livrarea prin poştă.
PillPack este specializată în servicii prestate mai ales pacienților care suferă de una sau mai multe boli cronice și, prin urmare, trebuie să ia o mulțime de medicamente în fiecare zi. Acest grup de pacienţi este unul mic, dar profitabil. Express Scripts, Pharmacy Benefit Managers (PBMs), spune că “super-cheltuitorii”, cei care plătesc anual 50.000 de dolari pe medicamente, reprezintă aproximativ 20% din valoarea vânzărilor globale ale acestora.
Cu toate acestea, puțini observatori consideră că Amazon își va limita ambițiile doar la această nişă de piața. Aceştia văd achiziția PillPack ca pe un prim pas înainte de lansarea atacului complet, frontal, asupra pieţei.
Michael Rea, directorul executiv al Rx Savings Solutions, companie care a realizat software-ul care ajută oamenii să reducă facturile lor de medicamente, spune că „prin achiziţia companiei PillPack, Amazon se va mişca mult mai repede decât dacă şi-ar fi lansat propria farmacie.”
“Acesta este nu este o treabă care poate fi făcută în viteză. Este nevoie de mult timp și de muncă pentru a lansa o farmacie cu toate licențele corespunzătoare”, a mai declarat Michael Rea, fost farmacist.
Eric Kinariwala, director executiv al companiei Capsule, a fost de acord. “Amazon prin PillPack a cumpărat autorizații de reglementare și contracte cu asigurătorii de sănătate fapt care îi va accelera intrarea pe piață”.
Amazon va trebui în primul rând să stabilească de ce încă mulți oameni își ridică prescripțiile din farmacii, chiar dacă vizitele în celelalte magazine fizice sunt în scădere.
Unul dintre motive este faptul că farmaciile online nu sunt foarte convenabile. Express Scripts, unul dintre cei mai mari operatori, livrează o comandă, pe o prescripţie existentă, în opt zile și în aproximativ două săptămâni în cazul unei noi prescripții.
Procesul de obținere a unei rețete, în SUA, a devenit, de asemenea, mult mai complex în ultimii ani, deoarece asigurătorii de sănătate introduc măsuri menite să controleze creșterea prețurilor la medicamente.
Mulți pacienți ajung la farmacie doar pentru a descoperi că medicamentul care le-a fost prescris nu este acoperit de poliţa de sănătate sau pentru că trebuie să facă o coplata, “inutilă şi inaccesibilă”, de multe ori.
„Dacă Amazon dorește să se extindă piața medicamentelor eliberate pe bază de prescripție medicală, va trebui să rezolve toate aceste probleme”, a spus Eric Kinariwala.
Compania să, Capsule, încearcă să abordeze “punctele dureroase” cu software-ul care permite medicului și farmacistului să comunice mai eficient. În plus, are o echipă de curieri care livrează medicamente către pacienți în termen de două ore de la primirea prescripției.
Dacă Amazon va putea face procesul de comandă online a medicamentelor mai rapid și mai puțin greoi, lanţurile de farmacii vor fi marii perdanți.
“Amazon își erodează deja afacerea de vânzare cu amănuntul și aceasta este cu siguranță o altă amenințare”, spune Ana Gupte, analist la Leerink.
Lanțurile mari au răspuns la mişcarea Amazon cu intenția de a-și transforma magazinele în clinici de sănătate, unde pacienții pot vedea un medic sau o asistentă medicală, înainte de a-și primi rețeta. În această lună, Walgreens a anunțat un parteneriat cu Humana, un asigurător de sănătate. Împreună vor lansa clinici pentru pacienţii în vârstă. Și CVS Health a declarat că prin achiziția Aetna, un alt asigurator cu o valoare de 69 de miliarde de dolari, îşi va transforma magazinele în “hub-uri de sănătate”.
“Ei se reinventează prin reorientarea către sănătatea populaţiei, încercând să devină acel magazin unic”, a spus doamna Gupte.
Nu toată lumea este convinsă că strategia va funcționa. “La urmă, urmei, cine vrea să-și consulte medicul într-un lanț de farmacii?”, A spus Eric Kinariwala. “Este groaznic, de neconceput”.
Dacă Amazon va reuși să tulbure piața farmaceutică, tot mai mulți pacienți ar putea, în curând, să primească medicamentele la ușă, aşa cum s-a întâmplat cu clienții Corner Drug Store, în toți acești ani. Astăzi bicicletele au fost înlocuite cu mașini mici, de oraș, iar medicamentele ajung, neînsoţite de băutură, de astă dată. „Am vândut licența de băuturi alcoolice încă din anii 1980 “, a spus doamna Shelley. “Nu regret, a meritat!”.