Statul român dat în judecată în scandalul Wolkswagen

0
2032
scandalul Wolkswagen

Fundația pentru Apărarea Cetățenilor Împotriva Abuzurilor Statului (FACIAS) a anunțat că va acționa în judecată statul român, în speță Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP) și Ministerul Transporturilor, față de lipsa de interes manifestată pentru despăgubirea românilor care dețin autoturisme Volkswagen, pe care au fost instalate softuri ce au permis manipularea testelor privind stabilirea standardelor de emisii aplicabile.

FACIAS precizează, de asemenea, că va solicita justiției să oblige instituțiile statului să ia măsuri pentru protecția consumatorilor și pentru protejarea mediului înconjurător. „FACIAS va înainta zilele acestea o acțiune în contencios administrativ solicitând instanței judecătorești să oblige instituțiile statului român să ia măsurile legale în privința acestui abuz și să-i oblige pe cei responsabili la repararea prejudiciilor cauzate. (…) Apreciem că, prin întârzierea demersurilor asumate și anunțate, instituțiile statului prejudiciază atât imaginea României, care are obligația de a respecta solicitările oficiale ale Uniunii Europene, asemeni celorlalte state membre, cât mai ales pe clienții români de bună credință care au achitat toate taxele la achiziționarea unui autovehicul VW”, susține Oana Florea, reprezentant FACIAS.

Softul special
În 2015, grupul Volkswagen a recunoscut oficial instalarea unui soft special care a permis manipularea testelor privind stabilirea standardelor de emisii aplicabile pe aproximativ 11 milioane de autovehicule comercializate la nivel mondial, din care 8,5 milioane vândute în Europa și aproximativ 500.000 în SUA. Volkswagen a acceptat să plătească despăgubiri de 15 miliarde de dolari pentru cei 500.000 proprietarii americani de mașini cu motoare diesel, dar a respins o măsură similară pentru cei 8,5 milioane de proprietari de mașini din Europa care au avut, de asemenea, testele de emisii trucate. Potrivit FACIAS, Comisia Europeană (CE) a confirmat că Volkswagen a încălcat drepturile consumatorilor în 20 de țări membre și a cerut tuturor statelor comunitare să demareze propriile lor investigații la nivel național cu privire la autoturismele Diesel produse de Volkswagen pentru a putea stabili dacă și cât de multe vehicule certificate în UE au fost echipate cu sisteme care încalcă reglementările.

Peste 50.000 de autoturisme
„În România există peste 50.000 de autoturisme pe care au fost instalate dispozitive sau tehnici de manipulare a emisiilor. Potrivit unui răspuns trimis FACIAS de către Registrul Auto Român, numai 12,52% dintre aceste mașini au fost rechemate pentru remedierea neconformităților. Nimeni nu a fost însă despăgubit. Până în prezent, instituțiile statului nu au oferit nicio informație cu privire la concluziile grupului mixt deși acestea vizau drepturile și interesele a cel puțin 50.000 de români. FACIAS a solicitat informații în baza Legii 544 (privind liberul acces la informațiile de interes public — n.r.), însă Ministerul Transporturilor a refuzat să răspundă încălcând astfel legislația în vigoare privind liberul acces la informațiile de interes public. Ministerul Mediului a transmis FACIAS că Administrația Fondului pentru Mediu nu a calculat niciun prejudiciu cauzat prin vânzarea autovehiculelor ale căror emisii poluante au fost subevaluate prin montarea de dispozitive de manipulare a emisiilor”, se subliniază comunicatul citat.

Un grup mixt
La finele anului trecut, Ministerul Mediului și Ministerul Transporturilor au decis să înființeze, în România, un Grup mixt de lucru având ca misiune identificarea măsurilor legale pe care statul român trebuie să le impună în cazul Volkswagen. În octombrie 2015, ministerul de resort anunța că prejudiciul pe care statul român l-a estimat în cazul Volkswagen pentru cele 105.303 mașini inventariate ca fiind cu probleme se ridică la peste 30 de milioane de euro (123.616.827 lei). Calculul a luat în considerare faptul că taxa auto a fost plătită de cumpărători pentru motorizare Euro 5, iar mașina, în realitate, avea motorizare Euro 4.

Pe de altă parte, defalcat, datele estimate de Grupul mixt de lucru înființat de ministerul de resort și Ministerul Transporturilor arăta, la vremea respectivă, că au fost afectate: 1.944 de unități VW cu motorizare de 1,2 litri (prejudiciu estimat de 588.626 lei), 38.719 unități VW de 1,6 litri (pagubă de 24.487.635 lei) și 64.640 unități VW de 2,0 litri (prejudiciu de 98.540.565 lei).

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ