SIVECO – şantaj la adresa CNAS

1
1011

“Celebra” companie IT, controlată de nu mai puţin “celebra” Irina Socol, ameninţă că va suspenda serviciile de mentenanţă acordate Sistemul informatic al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate

Ne întrebăm, de ani şi ani, pentru ce anume s-au cheltuit peste 180 de milioane de euro. Cum şi ce s-a obţinut în schimbul acestei sume uriaşe? În buzunarele cui au intrat cele peste 180 de milioane de euro?

Zilele acestea, cu nonşalanţă, compania Siveco, cunoscută ca abonată la “bani pe fum” în urmă livrării unor proiecte controversate, la preţuri cu multe zerouri, declară că va suspenda serviciile de mentenanţă acordate Sistemul informatic al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS).

Cum poate fi adevărată o astfel de declaraţie? Cum ar putea să acorde asistenţă tehnică unui sistem nefinalizat, unui sistem aflat într-un colaps permanent? S-au cheltuit mult prea mulţi bani pentru foarte puţin. Cui serveşte o asemenea declaraţie prin care se afirmă că Sistemul informatic al CNAS poate ieși total din funcțiune, în orice moment? Răspunsul este unul singur, doar companiei Siveco. Aceasta, din lipsă de “aranjamente” şantajează CNAS menţionând, printre altele, faptul că aceasta nu a reușit să organizeze licitaţii prin care să mai plătească, încă odată, serviciile, de altfel, demult achitate pentru mentenanța bazelor de date Oracle, ale componentelor PIAS ale căror contracte, sunt deja expirate şi că “cei care au onorat vechile contracte refuză să lucreze în continuare fără să fie plătiți, pe motiv că CNAS are unele restanțe de plată către furnizori”.

Toate acestea par a fi afirmaţii, date publicităţii de compania Siveco, pornite din disperarea acesteia de a mai încasa alţi bani pentru a continua creşterea exponenţială a eşecului. Sunt evidente trimiterile la aspecte de impact uitând a spune însă, cine nu a reuşit să livreze la timp un sistem operaţional şi mai ales uitând a spune câţi bani s-au sumarizat în buzunarul netivit al acestei firme, “de-a pururi” abonată la contracte cu statul, în valoare de sute de milioane de euro. Nici noi şi sigur nici fermieri nu au uitat problemele majore generate de Siveco, la APIA.

Dar să revenim la problema zilei, extrem de importantă pentru românii care simt, în mod direct, efectele unor servicii defectuoase, pe care factorii responsabili nu ar fi trebuit să le recepţioneze niciodată în forma în care au fost livrate.

Într-un articol semnat de Sorin Paveliu, publicat în Adevarul, în data de 10 mai 2018, se arata pe larg toate erorile sistemului informatic (SIUI) de la CNAS. Nu mai este nicio îndoială că acesta, foarte curand, se va bloca.

Citeste aici: http://adevarul.ro/news/societate/sistemul-informatic-cnas-amramas-gioarsa-facem-mai-departea-1_5af44fb6df52022f75d0148c/index.html

În aceste conditii, declarația Siveco sună asemenea unui strigăt disperat, al unei firme care nu mai are resurse calificate să completeze ceea ce nu a livrat conform bugetului de timp şi de bani alocat.

Nu acum ar fi trebuit să fi fost pusă sub semnul întrebării corectitudinea informațiilor stocate în sistem, pentru că nu din cauza lipsei de mentenanţă datele nu pot fi înregistrate în mod corespunzător. Acest lucru ar fi trebuit să se întâmple mult mai demult pentru că adevărata cauză şi vinovatul, putem spune, este implementatorul, compania Siveco. Într-o ţară consacrată prin calitatea resurselor din IT, asistăm la instaurarea unui monopol în ceea ce priveşte serviciile de mentenanţă, generat de faptul că, la timpul potrivit, stabilit prin contract, nu au fost recepţionate sistemele funcţionale.

În anul 2015 a devenit obligatorie folosirea cardului de sănătate (componentă CEAS a Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate). Ulterior, a fost adăugat și ultimul element al sistemului – Dosarul Electronic al Pacientului (DES), care a devenit obligatoriu din anul 2016. Ambele au însemnat eşecuri.

Odată date în exploatare, creșterea exponenţială a volumului de operațiuni a produs blocaje majore, sistemul nereuşind, nici până în prezent, să funcţioneze corespunzător.

Surse din CNAS, au lansat supoziţia că la mijloc ar putea fi vorba despre o “defecțiune programată”. Întâmplător, sau nu, sistemul a început să aibă probleme chiar a doua zi, după anunţul transmis de compania Siveco, de încetare a colaborării cu CNAS.

Analizând reacţia companie Siveco ne întrebam, firesc de altfel, oare cine este generatorul problemelor de la CNAS şi mai ales cine este interesat să profite de această criză?

În orice ţară civilizată, un proiect de o asemenea anvergură are nevoie de un furnizor de servicii care să aibă capacitatea şi resursele umane necesare pentru preluarea sistemului, pentru că acesta să funcţioneze fără probleme.

Oare mai poate avea vreo entitate a statului român încredere într-o companie care are o asemenea abordare? Care este opinia Serviciului Român de Informaţii despre un alt proiect, la fel de mult controversat, pe care l-a semnat cu aceiaşi firmă? Câţi angajaţi competenţi mai are Siveco, implicaţi în acest proiect de interes naţional?

Vom reveni curând, cu detalii foarte interesante despre “abonaţii” la banii publici care afectează imaginea industriei IŢ din România, confortul şi viaţa cetăţeanului.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ