România poate fi amendată de către Comisia Europeană din cauza RCA

0
1300
Comisia Europeană

Comisia Europeană a trimis României, o “scrisoare de punere în întârziere”, prim pas în procedura specifică de amendare a unei țări, în termeni tehnici “infringement”. Motivul sancțiunii îl reprezintă legislația RCA, care ar tăia mult din libertatea societăților de asigurare de a își fixa tarifele.

Decizia CE a luat prin suprindere atât ASF cât şi o bună parte a jucătorilor din piaţa asigurărilor, spun sursele Capital, în condiţiile în care organismul a ezitat să intervină atât de dur chiar şi atunci când preţurile au fost fixate prin lege.

Timp de şase luni, dinn timpul guvernării Cioloş, preţurile RCA au fost fixate prin lege, situaţie unicat în Europa şi fără precedent în România. Atunci, însă, adică la finalul lui 2016 şi începutul lui 2017, CE a cerut doar explicaţii, fără să deschidă o procedură, în ciuda faptului că a fost vorba despre o intervenţie directă pe tarife.

Acum, nimic nu arăta că CE ar putea lua decizia de a deschide procedura de infringement, în condţiile în care piaţa părea aşezată şi relativ calmă.

Decizia, spun sursele Capital, a fost însă influenţată de intervenţia la nivel european a unor mari grupuri financiare prezente şi pe piaţa din România. Ar fi vorba despre jucători globali mari, cum sunt Generali, Allianz sau Groupama.

Firmele pe care acestea le deţin în România, ca şi întreaga piaţă de altfel,  pierd bani din emiterea de RCA în condiţiile în care legea nu le permite să majoreze preţurile decât în anumite condiţii şi cu anumite limite.

Mai precis, în calculul tarifelor RCA companiile de asigurare nu pot include cheltuieli administrative şi de marketing mai mari de 25%, ceea ce le limitează mult libertatea de mişcare, în condiţiile în care unele dintre ele aveau cheltuieli de 35%-40%.

Mai mult, înainte de a stabili tarifele, legea obligă firmele de asigurare să notifice ASF care, în general, încearcă să îşi folosească pârghiile pentru a evita o majorare prea mare a tarifelor.

Pe de altă parte, noua lege RCA permite unităţilor service să stabilească tarife pentru manoperă fără niciun fel de control din partea asigurătorilor, care sunt defapt cei care plătesc.

Deci pe de o parte avem o limitare a posibilităţilor de majorare a tarifelor, iar pe de altă parte o creştere a nivelului despăgubirilor plătite, în condiţiile în care service-urile au mărit tarifele pentru manoperă şi de 6 ori, după ce legea le-a permis să facă acest lucru. Aceasta înseamnă că firmele de asigurare au fost condamnate să facă pierderi.

Fenomenul este vizibil din rezultatele pieţei asigurărilor în primele trei luni din 2018, făcute publice de Autoritatea de Supraveghere Financiară.

De la  profit în 2017, piaţa RCA a ajuns pe pierdere semnificativă în primele trei luni din 2018. Concret, pentru fiecare 100 de lei încasaţi din vânzarea de poliţe RCA, companiile de asigurare au achitat 110 lei în daune şi alte cheltuieli. În termeni de specialitate aceasta înseamnă că rata combinată a daunei (raportul dintre totalul cheltuielilor şi plăţilor şi sumele încasate) a fost de 110%.

Deterioarea acestui indicator poate fi uşor explicată tocmai prin creşterea tarifelor impuse de unităţile service.

Toate detaliile pe:

https://www.capital.ro/comisia-europeana-vrea-sa-amendeze-romania-din-cauza-rca-cum-s-a.html

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ