RCA-ul s-a scumpit cu 26%

0
4119
RCA

Nu același ritm de creștere l-a avut dauna medie plătită de asiguratori, ea crescând cu doar 10 procente

RCA-ul s-a scumpit în medie cu 26 de procente în ultimul an în vreme ce dauna medie plătită de asigurători a crescut cu o zecime. Se toarnă gaz pe foc în conflictul cu transportatorii care şi ieri au scos o mie de camioane la protest. Scumpirea RCA-ului acoperă însă nişte goluri mai vechi. Ani de zile marile companii au dat în preţuri pentru a câştiga cotă de piaţă deși nu-şi puteau acoperi daunele cu banii încasaţi din vânzarea RCA. Acum autorităţile susţin că piaţa se echilibrează. Este însă şi împărţită pe felii pentru fiecare companie în parte.

Doua miliarde de lei in 6 luni
În prima jumătate a anului, brokerii şi asigurătorii au încasat mai bine de două miliarde de lei din vânzarea poliţelor RCA. Suma e cu o treime mai mare decât cea din prima jumătate a anului trecut deşi, de atunci şi până acum, numărul de contracte RCA a crescut cu doar 5%. Piaţa a făcut un salt uriaş nu fiindcă cumpărătorii de poliţe s-ar fi înmulţit brusc, ci fiindcă preţurile au crescut brusc.

Datele Autorităţii de Supraveghere Financiară arată că între aprilie şi iunie şoferii au plătit în medie aproape 800 de lei pentru poliţa RCA, pe când în urmă cu un an dădeau mai puţin de 630 de lei. Scumpirea e de 26 de procente în 12 luni însă e doar o medie. Poliţele pentru camioane şi pentru vehiculele de transport persoane s-au scumpit cu 52 de procente potrivit datelor ASF, iar transportatorii se plâng că sunt împinşi în faliment.

Dauna medie, maxim istoric

O parte din încasările suplimentare ale asigurătorilor vin să acopere pagubele care sunt tot mai mari. Dacă la mijlocul anului trecut, companiile plăteau daune medii de puţin peste 7.000 de lei, acum se apropie puternic de 8 mii de lei. Aşa se face că cele mai recente date disponibile, din aprilie-iunie, arată că dauna medie a atins un maxim istoric.

Creşterea de 11% din ultimul an explică însă doar parţial scumpirea de 26% a poliţei. Restul de bani merge spre echilibrarea pieţei. Problemele de la Carpatica Asig, falimentul Astra Asigurări, intrarea în redresare financiară a Euroins şi Cityinsurance, dar şi creşterea cerinţelor de capital au făcut ca asigurătorii să fie forţaţi să-şi pună afacerile în ordine. Acum, după scumpirea RCA-ului, companiile îşi pot acoperi aproape integral daunele. Rămân însă costuri suplimentare mari, precum cele de administrare sau cu intermedierea brokerilor care primesc aproape 20% din preţul poliţelor pe care le vând. Aici e zona unde autorităţile vor să marşeze pentru ieftinirea RCA-ului. ASF vrea să propună plafonarea comisioanelor primite de brokeri, mai ales în cazul companiilor cu probleme financiare.

Până atunci însă, piaţa se aşează pe noi fundamente. Dacă în trecut strategia companiilor era să acapareze cotă cu preţuri foarte mici şi să-şi acopere pierderile cu banii din asigurările de locuinţe, spre exemplu, acum piaţa de RCA se sparge în felii.

Calculele Economica arată că asigurătorii şi-au împărţit clienţii – în funcţie de capacitatea motorului fiecare segment are un alt lider de preţ. La maşinile cu motoare sub 1.200 de metri cubi cele mai ieftine asigurări sunt la Euroins. La cele între 1.400 şi 1.600 de centimetri cubi lider e Allianz Tiriac. Între 1.600 şi 2.000 cel mai mic preţ e la Uniqa iar la mașinile cu motoare de peste 2.000 de centimetri cubi, liderul de preţ e Asirom, la poliţele pe 6 luni şi Groupama la cele pe 12 luni.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here