Preluând modelul conducerii administrative a orașului prin societăți comerciale de la soțul ei, primarul de Voluntari, Florentin Pandele, Firea este cu poliția concurenței la ușă

0
1221
Firea CGMB

Cu doar cateva luni în urmă, primarul general al Capitalei, Gabriela Firea, pleda pentru înființarea Holdingului Municipal. Edilul promitea reducerea cheltuielilor serviciilor publice, prin prețuri mai mici, „întrucât societățile nu au ca scop urmărirea unui profit pe termen scurt“.

Potrivit estimărilor, spunea Firea, activitatea acestor societăți va determina reducerea cu 25% a efortului de la bugetul local. „Nu vreți să construim mai ieftin?“, întreba retoric primărița când cerea votul consilierilor generali pentru înființarea celor 22 de societăți comerciale care ar fi urmat să compună Holdingul Municipal. Chiar dacă am crede promisiunile edilului, legile concurenței nu o lasă să facă ce vrea.

Modelul conducerii administrative a orașului prin societăți comerciale a fost preluat de la soțul ei, primarul de Voluntari, Florentin Pandele. Apoi, sistemul acesta s-a multiplicat la sectoarele orașului. De exemplu, primarii de sector au înființat firme de pază, deși aveau la îndemână serviciile Poliției Locale, plătite din bani publici.

Un consilier USR de la Sectorul 1, Oliver Paiuși, a avut ideea de a solicita Consiliului Concurenței un punct de vedere privind înființarea de societăți comerciale deținute de primărie. Oliver Leon Paiuși nu este un ignorant. El este licenţiat al Academiei de Studii Economice Bucureşti pe specializarea financiar, contabil și administrativ. Cu toate acestea, a cerut oficial opinia Consiliului Concurenței. Pe 6 decembrie 2016, președintele instituției, Bogdan Chirițoiu, i-a răspuns, invocând Legea serviciilor comunitare de utilități publice nr. 51/2006. La art. 52, al. 2, al actului normativ, se spune: „Contractele de delegare a serviciilor comunitare de utilități publice vor putea fi atribuite direct doar după obținerea unui aviz din partea Consiliului Concurenței cu privire la respectarea prevederilor specifice din domeniul concurenței și al ajutorului de stat.

Orice încredințare directă a unui serviciu public este susceptibilă a conține elemente de natura ajutorului de stat, dat fiind faptul că, în situația în care serviciul nu este încredințat prin licitație deschisă, transparentă, nediscriminatorie și necondiționată, este foarte probabil ca prețul serviciului să nu corespundă prețului de piață. Practic, diferența pozitivă care rezultă între tariful pe care îl va plăti autoritatea publică locală și prețul de piață poate fi considerată ajutor de stat acordat operatorului“. Așadar, promisiunile Gabrielei Firea și intențiile „bune“ ale primarilor de sector pot fi bulversate de legile României. Consilierul USR consideră că este mai ieftin să contractezi servicii de pe piața liberă decât să menții o entitate economică.

Pentru obținerea avizului de la Consiliul Concurenței, primăriile trebuie să pregătească studii prin care să demonstreze eficiența și necesitatea înființării societăților comerciale. Niciuna din primăriile care au solicitat votul de oportunitate al consilierilor nu a făcut acest lucru.

„Lucrurile sunt foarte simple. Orice administrație publică poate, conform legii, să înființeze societăți comerciale pe acțiuni sau cu răspundere limitată, dar în anumite condiții. Dacă administrația respectivă se află într-o zonă/areal/localitate în care nu sunt societăți de pază (ca exemplu), poate să-și înființeze propria societate comercială, pentru paza primăriei/școlii/grădiniței, dacă este cazul. În cazul nostru, Primăria Sectorului 1 are posibilitatea solicitării pe piața liberă a acestor servicii, iar pentru paza obiectivelor nu mai este necesară înființarea unei societăți comerciale al cărei obiect de activitate să fie paza obiectivelor.

Economic vorbind, este mai ieftin să apelezi la piața liberă pentru că nu te mai încarci cu departamente/directori/angajați. Exemplul este dat de marile hoteluri situate în zone de tip litoral (sezoniere), unde pentru curățenie sunt folosite firme specializate, care nu se mai complică cu angajați permanenți ce pot fi disponibilizați în perioada de extrasezon“, a comentat Oliver Paiuși pentru Cotidianul. Consilierul general PNL Cătălin Deaconescu spune că la Primăria Capitalei nu s-a făcut niciun pas înainte în privința societăților comerciale, acestea nefiind încă funcționale. De asemenea, nu există studii care să fie avizate de Consiliul Concurenței și nu pot funcționa.

Consiliul Concurenței a transmis că nicio entitate economică, fie că este publică sau privată, nu scapă nesancționată dacă nu respectă legile de profil. Așa că firmele înființate de municipalitate ne-ar putea costa mai mult.

„În cazul în care, în urma unei investigații, Consiliul Concurenței constată că a fost încălcată Legea concurenței, companiile pot primi amenzi ce pot ajunge până la 10% din cifra de afaceri realizată în anul anterior sancționării. Ca și la Comisia Europeană, sancțiunile sunt aplicate conform unor regulamente care țin cont de gravitatea faptei, de durată, de circumstanțe“, spune instituția. În plus, Consiliul Concurenței o contrazice pe Gabriela Firea, care spunea că societățile municipalității nu urmăresc obținerea profitului și că prețurile serviciilor vor fi mai mici.

„Primăria Municipiului Bucureşti poate înfiinţa societăţi comerciale în măsura în care există o probabilitate rezonabilă să fie profitabile și fără ca acestea să fie favorizate în raport cu alte companii. Companiile pe care Primăria le înfiinţează vor trebui însă să respecte regulile pieţei.

Participarea la licitaţii trebuie să se realizeze în aceleaşi condiţii pentru toţi ofertanţii, iar cerinţele stabilite prin caietele de sarcini să nu fie discriminatorii. Practic, nu se poate vorbi despre o favorizare a acestor companii, în condiţiile în care sunt respectate regulile. În situaţia în care acestor companii li se va încredinţa în mod direct prestarea unor servicii, tarifele trebuie stabilite cel mult la nivelul pieţei (şi nu al costurilor lor, care pot fi mari din cauza ineficienţei în gestionarea internă a propriilor resurse). De asemenea, calitatea serviciilor oferite populaţiei trebuie să reprezinte unul dintre elementele centrale avute în vedere de companiile nou-create, proces care să fie permanent şi dinamic, raportat la nevoile reale ale populaţiei deservite“, mai spune Consiliul Concurenței.

Mai mult decât atât, Consiliul Concurenței susține că deja investighează firmele de pază înființate pe bani publici, precum și alte firme din domenii diferite.

„În cazul în care vor exista indicii privind posibile practici anticoncurențiale, Consiliul Concurenţei va interveni în vederea restabilirii unor mecanisme funcţionale de piaţă. De exemplu, în domeniul transportului de persoane în regim de taxi, Consiliul Concurenţei a sancţionat opt companii pentru participarea la un cartel constând în fixarea tarifului de transport. De asemenea, autoritatea de concurenţă a formulat şi o serie de recomandări adresate Primăriei Municipiului Bucureşti, privind îmbunătăţirea funcţionării serviciului de taximetrie“, ne-a transmis biroul de presă al instituției. Consiliul Concurenţei a ținut să precizeze că vrea să fie un partener pentru Primăria Capitalei. Trebuie doar să i se ceară acest lucru.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ