Operatorii de telecomunicatii abuzeaza de clienti

1
2872
taxe reziliere

Vodafone, Cosmote si Orange incalca legea cu taxa de reziliere a contractului

Chiar dacă anul trecut, Legea 296/2004 – Codul consumului – s-a modificat, scoţând în afara legii clauzele contractuale abuzive, operatorii de servicii de telecomunicaţii încă îşi obligă clienţii să plătească taxa de reziliere a contractului sau plata anticipată a abonamentului.

Potrivit noii legi adoptată de Parlament, persoanele care au încheiat abonamente cu operatorii de comunicaţii, dar nu au beneficiat de promoţii, cum ar fi telefoane mobile la preţ mai mic sau instalare gratuită a unor echipamente, vor putea solicita rezilierea contractelor fără să mai plătească nici o taxă. Iniţiată de senatorul PD-L Iulian Urban, noua lege modifică şi unele prevederi din Legea 193/2000 privind clauzele abuzive din contracte. Legea nu îi vizează în mod explicit pe operatorii telecom, ci pe toţi comercianţii şi furnizorii de servicii.

Ce spune legea

În actul normativ se precizează că „dreptul consumatorului la denunţarea sau rezilierea contractului nu poate fi anulat sau restrâns de nicio clauză contractuală sau înţelegere între părţi”, iar clauzele care „restrâng sau anulează dreptul consumatorului de a denunţa sau de a rezilia unilateral contractul” devin abuzive. Clauzele privind rezilierea înainte de termenul stabilit în contract vor fi considerate abuzive dacă firma impune plata unei sume fixe la reziliere sau dacă furnizorul de servicii nu îşi îndeplineşte obligaţiile contractuale sau modifică unilateral unele prevederi.

După cum precizam iniţial, operatorii de telecomunicaţii încă practică acea clauză privind plata unei taxe de reziliere a contractului. Pentru a ne convinge, am sunat la serviciul de „Relaţii cu clienţii” a operatorului Cosmote unde, sub pretextul încheierii unui abonament, am solicitat informaţii privind posibilitatea de reziliere a actului. „Contractul se poate rezilia, încă va trebui să plătiţi o taxă de deconectare, stabilită la momentul respectiv”, ne-a răspuns operatorul. Este dovada clară a încălcării legii şi îngrădirea dreptului de a alege. Acest aspect ne-a fost confirmat şi de comisarul-şef Dionisie Culeţu, şeful OPC Constanţa. „Asta s-o creadă ei. Impunerea acestei clauze este un abuz. Ei (furnizorii de servicii – n.r.) nici nu au voie să o includă în contracte. Consumatorul are dreptul fundamental de a alege. Dacă e mulţumit, poate rămâne, dacă nu, are dreptul să se mute la alt operator. Se taxează numai dacă este vorba despre o promoţie, iar asta se rezolvă printr-o înţelegere între părţi”, ne-a declarat Dionisie Culeţu.

Până în momentul în care legea va fi respectată, Orange solicită o taxă egală cu valoarea abonamentului înmulţită cu numărul de luni rămase până la expirarea contractului, Vodafone solicită o taxă de 150 de euro, iar Cosmote solicită taxe de reziliere cu valori cuprinse între 100 şi 800 de lei, în funcţie de perioada rămasă până la finele contractului.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ