Nu mai era decât un pas: Firmele înfiinţate de Firea încep să îşi dea contracte între ele în timpi record sfidând „legal” principiile achiziţiilor publice

2
1778
Firea

Federaţia Patronatelor Societăţilor din Construcţii (FPSC) consideră că firmele Primăriei sfidează în mod legal principiile achiziţiilor publice, în condiţiile în care noile companii sunt atât entităţi contractante, cât şi operatori economici, se arată într-un comunicat FPSC.

“După modelul Capitalei, în ţară ia amploare fenomenul „firmele primăriei”, deşi niciuna din societăţile înfiinţate nu a demonstrat / confirmat utilitatea, economiile promise, nici transparenţa, eficienţa sau calitatea. Holdingul municipal “Bucureşti – Capitala europeană” format din 22 de societăţi a devenit realitate şi – deşi aflate în perioada de organizare/ achiziţii/ angajări – temerile operatorilor economici legate de concurenţa neloială par că se adeveresc atunci când vorbim de achiziţii publice.

Conform Legii 98/2016 privind achiziţiile publice, noile companii sunt atât entităţi contractante, cât şi operatori economici. Aşa se face că o companie a primăriei poate atribui direct contracte unei alte companii a primăriei, aşa cum s-a şi întâmplat”, conform FPSC.

“Compania Municipală Agrement SA Bucureşti a atribuit direct servicii de pază în valoare de 107.280 lei către Compania Municipală Pază şi Securitate Bucureşti S.A. pentru evenimentul „Bucureşti, inima ta”.

Aceeaşi societate atribuie direct Companiei Municipale Iluminat Public Bucureşti S.A servicii de iluminat în valoare de 105.128,24 RON, postând un anunţ în acest sens la ora 11:18. Răspunsul companiei cu domeniul de activitate iluminat public vine la ora 11:41, iar la 12:47 în aceeaşi zi contractul este atribuit.

Practica arată că entităţile contractante studiază piaţa şi de la momentul în care publică un anunţ în SEAP (Serviciul Electronic de Achiziţii Publice n.r) , lasă cel puţin 24 de ore (în general 48- 72 ore) pentru ca operatorii economici interesaţi să îşi prezinte ofertele… În cazul exemplificat, 30 de minute puse la dispoziţie de una din firmele primăriei pentru ofertare exclude orice concurenţă sau posibilitatea de a obţine cel mai bun preţ, respectiv de a economisi banul public”, mai spune Federaţia Patronatelor din Construcţii.

„Doamna primar Gabriela Firea afirma la un moment dat că au existat o serie de tentative de discreditare a acestui demers, din diverse motive politice sau determinate de faptul că multe firme abonate la contractele cu statul îşi pierd acum contractele încheiate în trecut pe bani grei. Cred că demersul se auto-discreditează când în loc de o entitate contractantă avem 23 de entităţi care îşi atribuie contractele între ele sau vizează aceleaşi firme abonate la contractele cu statul, dar pentru mult mai multe contracte (până la urmă, una este să dotezi primăria cu laptop-uri pentru cca 800 de angajaţi, şi alta să dotezi încă 22 de societăţi, cu 5.000 sau 8.400 de angajaţi -conform informaţiilor din presă) cu articole IT (bineînţeles, prin atribuiri succesive, astfel încât să nu fie necesară o atribuire transparentă prin procedură simplificată sau licitaţie deschisă)”, mai arată documentul citat.

Totodată, Patronatul atrage atenţia că, în aceste condiţii, cei mai mulţi operatori economici, deja afectaţi de măsurile fiscale din ultimul an, lipsa forţei de muncă sau concurenţa neloială, precum şi de lipsa investiţiilor, vor rămâne simpli spectatori la atribuirea contractelor de achiziţie publică, într-un amfiteatru în care se joacă o dramă regizată de instituţia publică numită Primărie”.

Toate detaliile pe: mediafax.ro

 

2 COMMENTS

  1. Daca aceasta “sfidare legala” duce la costuri mai mici pentru servicii ce erau atribuite fara “sfidare”, in baza legii achizitiilor publice, atunci este ok. Totul se reduce la eficienta banului public, nu mai spun de locurile de muncacreate, locuri pentru care sunt sigur ca se platesc toate taxele si impozitele legale.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here