Mega proiect de jumătate de miliard de euro pentru transformarea Centurii Feroviare a Capitalei

0
2433
transformarea Centurii Feroviare a Capitalei
Bucureştiul se numără printre puţinele oraşe europene cu peste 2 milioane de locuitori care beneficiază de o centură feroviară. Cu toate acestea, linia construită după Al Doilea Război Mondial nu este valorificată la adevăratul său potenţial.
Oficialii de la Transporturi au anunţat recent planuri de dare în folosinţă a unor frânturi pentru călători. Reabilitarea întregii centuri feroviare şi conectarea sa cu toate liniile de metrou ar costa însă circa jumătate de miliard de euro.
Centura feroviară în sistemul de transport public

Metrorex intenţionează să extindă către nord Magistrala 2, cu încă două-trei staţii de la Pipera. Urmează prelungirea liniei de metrou din Militari. Propuneri există şi pentru noi staţii către Berceni, Mogoşoaia, Domneşti şi Pantelimon, susține Gheorghe Udrişte, fost director general al Metrorex, în prezent deputat şi membru al Comisiei de Transporturi din Parlament.”Extensiile le-am prevăzut în această strategie de dezvoltare pentru a include Centura Feroviară a Capitalei în sistemul de transport public al oraşului”, precizează Udrişte.

Construită după Al Doilea Război Mondial pentru transportul de marfă în jurul Bucureştiului, plus alte transporturi speciale care se făceau, având în vedere că pe aliniamentul Centurii au existat depozite ale Armatei Române.

Udrişte consideră că această linie ar trebui intregrată în sistemul de transport public al oraşului şi, de ce nu, preluată de către municipalitate sau de către Metrorex pentru a fi utilizată şi în scopul transportului de călători.

„De-a lungul acestei linii de centură, care are vreo 80 de kilometri, aproape două treimi este cale dublă şi tot două treimi este electrificată, deci aici trebuie reabilitată, modernizată, întregită la cale dublă şi electrificată pe toată lungimea, cumpărate rame electrice pentru transportul public, aşa încât să transporţi perimetral în jurul Bucureştiului pe toţi aceia care au nevoie să ajungă în diferite zone ale oraşului”, explică Udrişte.

80 de kilometri și 32 de stații

Acesta menţionează că există 12 gări gata făcute, clădiri abandonate şi neutilizate, pe toată linia de centură de cale ferată. „Ea poate fi utilizată şi pentru a transporta marfă şi cu vagoane de călători pentru transportul public. Pe lângă cele 12 gări existente, s-au mai identificat alte 20 de puncte modale, de oprire la periferia oraşului şi la intersecţia cu ieşirile din oraş către localităţile învecinate, puncte de oprire care pot fi amenajate cu parcări de tip park&ride, locuri unde se transferă călătorii din reţeaua pre-orăşenească în reţeaua orăşenească şi duşi acolo unde trebuie”, mai spune deputatul din Comisia de Transporturi.

Proiectul menţionat de Gheorghe Udrişte are o valoare estimată între 450 de milioane de euro şi 500 de milioane de euro.

Proiect comun coordonat de Ministerul Transporturilor

Proiectul comun al CFR Infrastructura/CFR Calatori/Metrorex/CNADNR este sub directa coordonare a Ministerului Transporturilor. Traseul va fi Gara de Nord- Basarab – Chiajna – Bucureşti Vest – Domnești – Bragadiru – Măgurele – Jilava (linie dublă); Jilava – Progresu (linie simplă), potrivit CFR Infrastructură.

Prezentarea acestui plan a avut loc după ce pe 18 octombrie ministrul Transporturilor a dezvăluit proriectul viitoarei legături feroviare Gara de Nord – Aeroportul Internaţional „Henri Coandă” Bucureşti. Oficialii de la Transporturi au spus atunci că prin acest proiect va fi asigurată legătura Aeroportului Otopeni cu Gara de Nord Bucureşti, cartierele şi localităţile limitrofe Bucureştiului, inclusiv Polul de Cercetare – „Laser Valley” de la Măgurele şi cu reţeaua feroviară naţională (16 perechi de trenuri/zi vor lega aeroportul de Braşov, Galaţi, Constanţa, Craiova, Ruse).

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here