Măsurarea performanței și reușita Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții (FSDI) reprezintă cheia succesului acestuia, iar detaliile pot transforma un proiect bine intenționat într-unul cu multe dificultăți

0
619

Declarația îi aparține dlui Adrian Mitroi, profesor de finanțe comportamentale.

„Mie, cheia Fondului Suveran mi se pare cum măsori performanța și reușita fondului. Dacă nu are performanță, e doar un alt vehicul, admițând că treci de aprobarea Uniunii Europene și nu îl ai pe deficit. Performanța se măsoară prin capacitatea lui de a duce și pentru el, și pentru participația lui, un alt capital, că este propriu sau împrumutat, este proba de foc pe care o dai. Nefiind un fond listat, cum măsori această performanță? Ea are conotații sociale, conotații de dezvoltare, însă din punct de vedere financiar, dacă prima idee e corectă, contează mult și cei care vin să mai aducă și ei banii lor. Ei, cei care aduc și ei banii lor, măsoară performanța, că răspund acționarilor în termeni financiari”, a spus Mitroi.

Potrivit acestuia, regula zero a finanțelor moderne este că pentru a creștere randamentul acționarilor trebuie să ai și capital împrumutat din afară.

„Ca să crești acest randament, că altfel ești doar o găleată care ai adunat niște participații valoroase și niște dividende, ca să crești returul capitalului ai nevoie de niște principii sănătoase, de management transparent, transparență și de măsurarea performanței și de raportare. Detaliile fac diferența. Strategia e în regulă, sunt de acord cu Fondul, dar detaliile pot transforma un proiect bine intenționat într-unul cu multe dificultăți”, a mai arătat analistul.

Ministerul Finanțelor Publice (MFP) a publicat, pe data de 30 august, în dezbatere publică, proiectul de Lege privind înființarea Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții (FSDI), elaborat împreună cu reprezentanți ai Ministerului Economiei, Ministerului Energiei și Ministerului Muncii și Justiției Sociale, precum și cu consultarea reprezentanților din alte instituții publice, în cadrul unui grup de lucru și a unei comisii interministeriale aprobate în acest sens de Guvern.

Potrivit autorităților, FSDI va fi activ de la 1 ianuarie 2018 și va reprezenta un bun mecanism pentru politicile guvernamentale.

Companiile la care FSDI va fi acționar sunt: Engie România, Electrica, Delgaz, E.ON Energie România, Biofarm, Chimcomplex, OMV Petrom, Telekom România, Antibiotice, Compania Națională pentru Controlul Cazanelor, Instalațiilor de Ridicat și Recipientelor sub Presiune, Loteria Română, Societatea Națională a Sării, IAR, OIL Terminal, Cupru Min, Unifarm, Societatea Națională a Apelor Minerale, Compania Națională a Apelor Minerale, Compania Națională de Investiții pentru Turism, Romgaz, Societatea de Producere a Energiei Electrice în Hidrocentrale — Hidroelectrica, Compania Națională Aeroporturi București, Nuclearelectrica, Imprimeria Națională, Compania Națională Administrația Porturilor Maritime, Societatea de Administrare a Participațiilor în Energie, Conpet.

„Proiectul de act normativ va avea impact asupra veniturilor bugetului de stat începând cu anul 2018, în sensul reducerii veniturilor la bugetul de stat cu valoarea dividendelor încasate de FSDI în contul acțiunilor transferate în portofoliul FSDI. Această influență va fi recuperată în anii următori primului an de funcționare prin încasarea dividendelor pe care FSDI le va plăti statului, în calitate de acționar unic, potrivit hotărârii Adunării Generale a Acționarilor de repartizare a profitului și stabilire a dividendelor”, se arată în expunerea de motive din proiect.

Conform reprezentanților MFP, impactul în bugetul de stat este de două miliarde lei pe an, pentru că dividendele vor fi încasate de FSDI. „Fondul nu se va lista niciodată, iar scopul lui e să facă profit”, au subliniat oficialii ministerului de resort.

Valoarea contabilă a companiilor din portofoliu, la nivelul anului 2015, este de 45 miliarde lei.

Finanțarea FSDI se va face din venituri obținute din dividende încasate de la societățile la care deține acțiuni din portofoliul acestuia, din cele rezultate din operațiuni cu instrumente financiare proprii și din cele emise de alte entități, din venituri din vânzarea de pachete de acțiuni din portofoliu, din împrumuturi, inclusiv prin emiterea de obligațiuni, dar și din alte surse prevăzute de lege.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ