Lipsa investiţiilor în sistemul informatic central al ANAF are consecinţe deosebit de grave, mai ales în perioadele de vârf de activitate ,din jurul datelor de depunere a declaraţiilor fiscale şi de plăţi ale impozitelor

0
1885
Lipsa investiţiilor în sistemul informatic central al ANAF are consecinţe deosebit de grave, mai ales în perioadele de vârf de activitate ,din jurul datelor de depunere a declaraţiilor fiscale şi de plăţi ale impozitelor

Lipsa investiţiilor în sistemul informatic central al ANAF are consecinţe deosebit de grave, mai ales în perioadele de vârf de activitate ,din jurul datelor de depunere a declaraţiilor fiscale şi de plăţi ale impozitelor

Într-un counicat de presă,  ANAF  informează ca aceste sincope pot genera, oprirea parţială sau totală a unor activităţi fundamentale ale ANAF, sau chiar pierderi de date din sistem. De asemenea, defectarea serverelor sau a componentelor de comunicaţii din teritoriu, implică alte riscuri de blocare a activităţii.

Gelu Diaconu, fostul şef al ANAF, spune că informaţiile publicate de ANAF sunt corecte şi corespund realităţii: “Am avertizat în repetate rânduri, inclusiv la plecarea mea din ANAF, că se va apropia colapsul dacă va urma o perioadă de incertitudine la nivelul conducerii ANAF. Diletanţii tehnocraţi coordonaţi de doamna ministru Anca Dragu nu au făcut absolut nimic în 2016.

Au ratat orice achiziţie din zona IT şi au instalat în funcţii de mare răspundere miliţieni ai Sistemului puşi doar pe anchete. Au blocat totul: achiziţii IT, Direcţia Generală de Tehnologia Informaţiei, Unitatea de Imprimerie Rapidă, Sistemul Informatic de Administrare a Creanţelor, RAMP (proiectul de modernizare a administraţiei fiscale din România), noul centru de date etc. Îmi vine să râd ce colectare se profilează la buget anul acesta.

Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, domnul Bogdan-Nicolae Stan, atrage atenţia asupra lipsei investiţiilor, atât în sistemul informatic al institituţiei, cât şi în serviciile de întreţinere, în ciuda creşterii continue a solicitărilor pentru noi aplicaţii şi a volumului de muncă al Direcţiei de Tehnologie a Informaţiei din cadrul ANAF.

Potrivit ANAF, din anii 2012 – 2013 au încetat investiţiile importante în infrastructură (hardware, software, infrastructura fizică suport), în pofida recomandărilor ferme din Acordul de Împrumut dintre România şi BIRD (Legea 212/2013) destinat Proiectului de Modernizare a Administraţiei Fiscale.

Potrivit acestui Proiect, România s-a angajat la momentul împrumutului că va asigura continuitatea funcţionării în bune condiţii a sistemului informatic existent, până la achiziţionarea unui nou sistem informatic de administrare a veniturilor (RMS Cots).

ANAF precizează că, în acest moment, nu există niciun contract în derulare pentru întreţinerea infrastructurii hardware, software şi de comunicaţii.

 Preşedintele ANAF constată că în ultimii ani, banii alocaţi instituţiei în scopul investiţiilor IT nu au fost utilizaţi decât într-o proporţie inadmisibil de scăzută. Consecinţa neutilizării sistematice a bugetului este, din păcate, o alocare sub necesităţile menţinerii în funcţiune a sistemului informatic în acest an, lucru pe care preşedintele ANAF l-a adus la cunoştinţa ministrului Finanţelor Publice.

Sistemul informatic al ANAF funcţionează în prezent la o capacitate de 99%, cu mult peste recomandarile tehnice de maximum 70%, ceea ce poate conduce la blocarea întregii activităţi a instituţiei, pe o perioadă nedeterminată”.

În baza Memorandumului semnat cu Banca Mondială, semnat în 2013, pentru modernizarea sistemului informatic, Agenţia s-a angajat ă să pună bazele unui Centru de Date echipat corespunzator, demersul fiind încă nefinalizat.

O altă problemă cu care se confruntă ANAF este întârzierea achiziţionării de servicii de mentenanţă, întreţinere şi reparaţii pentru Unitatea de Imprimerie Rapidă a Agenţiei Fiscale, fapt ce a generat îngreunarea organelor fiscale teritoriale cu activităţi de printare, împlicuire şi expediere a tuturor actelor administrative şi de executare, ceea ce poate afecta încasările bugetare.

Ţinând cont de situaţia critică constatată în funcţionarea sistemului informatic central al ANAF, preşedintele Bogdan – Nicolae Stan i-a adresat o informare domnului Sorin Grindeanu, prim-ministru al României.

………………………………………………………………………………………………………………………….

Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi Institutul Naţional de Cercetare Dezvoltare în Informatică vor semna un protocol de colaborare în vederea schimbului de informaţii,

Acest protocol are ca obiect colaborarea în vederea transmiterii datelor de identificare din baza de date a ICI Bucureşti ale deţinătorilor domeniilor cu extensia .ro, înregistrate în serviciul RoTLD (www.rotld.ro), potrivit unui anunţ de astăzi al ANAF.

Furnizarea datelor de către ICI Bucureşti se va realiza cu respectarea legislaţiei în vigoare. Direcţia Generală Tehnologia Informaţiei din cadrul A.N.A.F. va asigura aplicatia informatică de interogare domeniu/vizualizare raspuns, în scopul obţinerii de informaţii despre proprietarul/proprietarii unui domeniu sau a unei liste de domenii de internet din România, potrivit aceleiaşi informări.

Compartimentul de specialitate, RoTLD, din cadrul ICI Bucureşti, va dezvolta un serviciu web prin care se vor transmite informaţiile, conform procedurii comune de lucru.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here