Legea privind înfiinţarea Fondului Suveran de Dezvoltare şi Investiţii (FSDI) este ilegală, neconstituţională, creează poziţie de monopol şi conţine prea multe derogări

0
434
ministrul-economiei

Afirmatia îi aparţine d-lui Ovidiu Nicolescu, preşedintele de onoare al Consiliului Naţional al micilor investitori, menţionând că cei care vor gestiona FSDI „ar putea face ce vor cu o cantitate foarte mare de active şi pasive”.

Înfiinţarea Fondului Suveran de Dezvoltare şi Investiţiii (FSDI) este o necesitate pentru ţara noastră, însă actuala formă a legii care prevede înfiinţarea acestui fond este ilegală şi neoportună, întrucât ea încalcă alte patru legi, dar şi două ordonanţe de Guvern, a afirmat, într-o conferinţă de presă, Ovidiu Nicolescu, preşedinte de onoare al Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR).

Domnia sa susţine că, aşa cum este gândit în prezent, FSDI nu îşi poate îndeplini scopul pentru care a fost gândit, fiind prevăzute abateri de la Legea 31/1990 privind societăţile comerciale; Legea 297/2004 privind piaţa de capital; Legea 24/2017 privind emitenţii de instrumente financiare; Legea 137/2002 privind accelerarea privatizării; Ordonanţa de Guvern 64/2001 privind repartizarea profitului; Ordonanţa de Guvern 88/1997 privind privatizarea societăţilor comerciale.

Reprezentantul CNIPMMR a mai spus: „Nu ştim de la ce intenţii s-a pornit, dar dacă ne uităm la efecte, vedem că ele arată că profitul a zeci de societăţi comerciale de stat şi regii autonome poate fi folosit discreţionar, că se pot vinde acţiuni ale statului fără nicio regulă, cui, când şi la ce preţ se vrea, că se pot cumpăra acţiuni de pe piaţa de capital fără să fie respectate nici regulile din România şi nici cele din Uniunea Europeană”.

Domnul Nicolescu a subliniat că cei care vor gestiona FSDI vor avea o putere excesivă, fără să fie, însă, protejate interesele statului şi ale populaţiei, afirmând: „Câţiva inşi ar putea face ce vor cu o cantitate foarte mare de active şi pasive”.

CNIPMMR precizează că aportul în numerar la capitalul social al FSDI este de nouă miliarde de lei, adică aproximativ două miliarde de euro şi trebuie vărsat potrivit Legii nr. 31/1990, în termen de maximum 12 luni, şi nu în cinci ani, cum a fost gândit de către iniţiatori.

În acest context, reprezentantul CNIPMMR se întreabă: „Are statul român, la acest moment, aceşti bani în numerar, pe care să îi verse? Dacă nu se varsă, şi se iau doar pachete de acţiuni de la societăţi, poate să facă investiţii? Nu, nu poate!”.

Ovidiu Nicolescu a subliniat şi necesitatea unui plan de afaceri pentru FSDI, care nu există în prezent, adăugând: „Toată lumea ştie că, atunci când înfiinţezi o societate şi vrei nişte bani de la bancă, trebuie să vii cu un plan de afaceri. Aici vrem să facem cea mai mare societate comercială de stat, dar nu avem niciun fel de plan de afaceri. Acest plan de afaceri trebuie să stabilească următoarele: necesitatea acestui fond, oportunitatea, fezabilitatea şi avantajele (profitul). Apoi, trebuie stabilită strategia FSDI, ce proiecte va face, cum le va realiza şi aşa mai departe. Trebuie stabilit şi modul de management al acestei societăţi, cine îl va conduce, cum se va face selecţia. Nu este posibil să faci o societate comercială de stat care să administreze un asemenea fond, fără să ai un organism de superprofesionişti care să o conducă, altfel ne vom trezi că FSDI va fi condus de persoane incapabile”.

Preşedintele de onoare al CNIPMMR consideră că este necesar un asemenea fond, dar trebuie mai întâi să fie realizate studiile de fezabilitate, strategia, managementul, fără încălcarea niciunei legi, altfel nu vom avea performanţe.

Camera Deputaţilor a adoptat în şedinţa din data de 6 iunie 2018, în calitate de cameră decizională, Legea privind înfiinţarea Fondului Suveran de Dezvoltare şi Investiţii, pe care Curtea Constituţională a declarat-o, însă, neconstituţională pe 18 iulie 2018, având în vedere caracterul individual al legii şi faptul că, potrivit Legii nr. 15/1990 privind reorganizarea unităţilor economice de stat ca regii autonome şi societăţi comerciale, „unităţile economice de interes republican se organizează ca societăţi comerciale prin hotărâre a Guvernului”, astfel că legea criticată a fost adoptată cu încălcarea principiului separaţiei puterilor în stat, mai arată CNIPMMR.

FSDI ar fi deţinut în întregime pe toată durata sa de funcţionare de către statul român, iar drepturile şi obligaţiile izvorâte din calitatea de acţionar unic al FSDI sunt exercitate, în numele statului român, de către Ministerul Finanţelor Publice.

Toate detaliile pe:

http://www.bursa.ro/ovidiu-nicolescu-cnipmmr-legea-privind-infiintarea-fsdi-ilegala-si-neoportuna-350864&s=piata_de_capital&articol=350864.html

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ