În Uniunea Europeană, România se află pe ultimul loc în domeniul inovării, iar firmele mici și mijlocii românești trag în jos media perforanței în acest sector în blocul comunitar

0
624

Aceste aspecte sunt relevate de Taboul de bord al inovării în UE, prezentat de Comisia Europeană. În schimb, Irlanda este liderul european al inovării în firmele mici și mijlcii (IMM).

România este un ”inovator modest”, în tabloul european al inovării, înregistrând în anul 2016 un nivel de 34% din performanța medie a Uniunii Eurpene în acest domeniu.

Astfel, țara noastră a pierdut 14 procente față de nivelul din anul 2010, relativ la media UE.

Dintre vecinii noștri, Bulgaria este pe penultimul loc, cu un nivel de 47% din media UE. Ungaria stă și mai bine, cu 66% din media UE ca performanță în inovare (a șasea din coadă).

Suedia este din nou lider în domeniul inovării, urmată de Danemarca, Finlanda, Olanda, Marea Britanie și Germania, în topul statelor UE inovatoare, pe anul 2016.

În domenii specifice de inovare, liderii UE sunt:

  1. Danemarca – resurse umane și mediu propice inovării;
  2. Luxemburg – sisteme de cercetare atractive și active de natură intelectuală;
  3. Finlanda – finanțare și sprijin;
  4. Germania – investițiile întreprinderilor;
  5. Irlanda – inovarea în IMM-uri și impactul asupra ocupării forței de muncă;
  6. Belgia – rețele de inovare și colaborarea;
  7. Marea Britanie- efecte asupra vânzărilor.

Există nuclee inovatoare regionale și în țările moderat inovatoare:

  1. Praga în Cehia,
  2. Bratislava în Slovacia,
  3. Țara Bascilor în Spania.

La nivelul Uniunii Europene, investițiile de capital de risc și ponderea firmelor mici și mijlocii (IMM) care introduc inovații au cunoscut un declin puternic, spune CE.

În schimb, România trage în jos media europeană în domeniul inovației în rândul IMM-urilor.

În anul 2015, performanța României în sectorul IMM-urilor inovatoare ar fi fost zero – consideră Comisia Europeană, care face o comparație cu anul 2010.

În privința inovației de produs sau proces IMM, România avea un nivel de performanță de 26,4% din media UE, în sectorul inovației IMM în marketing eram la 50,8% din media UE, iar la inovare IMM in-house aveam un nivel de 38%, pentru ca în anul 2015 să scădem la zero la toate cele trei capitole.

De asemenea, performanța IMM-urilor românești inovatoare care colaborează cu alți actori din piață era în anul 2015 de 5,8% din media UE din anul 2010 la acest capitol, în scădere față de nivelul din anul 2010, de 10,7% din media UE pe 2010.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ