În cazul în care prețul carburanților va crește, va fi reluată schema de rambursare a supraaccizei

0
1346
omv-petrom

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizație profesională și patronală, fondată în 1990, care promovează și apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern și internațional, înregistrând de la înființare până în prezent peste 14.000 membri — operatori care efectuează transporturi interne și internaționale de marfa și persoane.

Reprezentanții Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR)  au avut la sediul Guvernului o întâlnire cu , și cu ministrul de Finanțe, Ionuț Mișa, pe tema majorarii accizei la carburanți.

Transportatorii rutieri susțin că au primit asigurări din partea guvernanților că prețul carburanților nu va crește după majorarea accizei, iar în caz contrar ar putea fi reluată schema de rambursare a supraaccizei, a anunțat UNTRR.

“UNTRR a solicitat Guvernului, prin intervențiile anterioare, să nu recurgă la supraimpozitarea unor bunuri de stricta necesitate, precum carburanții, măsura care ar conduce la falimentarea industriei de transport rutier, în condițiile în care un sfert din firmele de transport rutier înregistrează pierderi, iar marjele din industrie sunt reduse, în jurul a 1%. Totuși, în cazul operării majorării accizei la carburanți, reorientarea a 15% din carburantul alimentat în România anual spre alte țări nu va aduce niciun ban la bugetul de stat, iar o migrare mai mare de 15% va aduce în realitate pierderi la buget”, se arată într-un comunicat al UNTRR.

În acest context, Uniunea Transportatorilor Rutieri a solicitat măsuri care să mențină atractivitatea comercială a alimentării cu carburant în România, prin îmbunătățirea sistemului de rambursare a taxei pe valoare adăugată (TVA) atât transportatorilor rutieri români, cât și străini, astfel încât țara să devină un centru de alimentare de carburant în zona Balcanilor, precum Luxemburg în Europa de Vest. Astfel, România ar deveni mai competitivă, iar statul român ar urma sa colecteze mai mulți bani, nefiind necesară astfel o majorare a accizei la carburanți, consideră transportatorii.

“Prim-ministrul și ministrul de Finanțe au dat asigurări că nu se vor înregistra creșteri de preț la carburanți începând cu 15 septembrie și 1 octombrie, în condițiile în care prețul petrolului va rămâne constant. Dacă se vor înregistra totuși majorări de preț după 15 septembrie și 1 octombrie, prim-ministrul a dat asigurări că este deschis pentru a relua rambursarea supraaccizei către transportatorii rutieri”, precizează UNTRR în comunicat.

Uniunea susține că schema de rambursare a accizei suplimentare a funcționat cu dificultate, iar transportatorii rutieri români care operează curse internaționale au preferat să alimenteze în afara țării, transportatorii străini în tranzit au renunțat complet la alimentări cu carburant în România, iar transportatorii care efectuează transporturi naționale, și au avut posibilitatea, au alimentat în țările din jur. Transportatorii rutieri au dat exemplul Ungariei, unde costul carburantului fără TVA 27% și acciza recuperabilă de 5,5 eurocenți era mai mic decât prețul similar din România, marele avantaj fiind dat de recuperarea facilă atât a TVA, cât și a accizei suplimentare.

În 2017, în Ungaria, acciza ce putea fi recuperată era de 7 forinți/litru (0,02 euro/litru sau 20 euro/1000 litri), Spania 48 euro/1000 litri, Slovenia 96,05 euro/1000 litri, Italia 214 euro/1000 litri, Belgia 177 euro/1000 litri, Franța 114,2 euro/1000 litri pentru camioane și 154,2 euro/1000 litri pentru autocare.

Statul nu cheltuie nimic din buget, ci îi restituie utilizatorului o parte din suma deja plătită de utilizator statului (doar pentru autovehiculele eligibile menționate la Art. 7 al Directivei), fără ca valoarea plătită de utilizator, considerând și rambursarea, să coboare sub pragul minim al accizei la nivel european.

Potrivit UNTRR, prevederile Directivei 96/2003 se aplică în alte 6 țări membre ale Uniunii Europene, unde există practica returnării accizelor la motorina pentru utilizatorii profesioniști, fără încadrarea acestei proceduri ca ajutor de stat.

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here