Guvernul vrea să scoată din piaţă aplicaţiile de taxi fără dispecerat şi serviciile precum Uber şi Taxify

0
1214

Aplicaţiile precum Clever Taxi, Star Taxi, servicii ca Uber şi Taxify ar putea fi scoase din piaţă printr-o Ordonanţă de Urgenţă. Proiectul ordonanţei publicat de Ministerul Dezvoltării susţine că “din cauza acestor aplicații de taxi, concurența pe această piață este denaturată”.

Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice a publicat proiect de ordonanţă de urgenţă a Guvernului privind modificarea Legii nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere.

Cum motivează Guvernul necesitatea acestor modificări

În ultimii ani, piața serviciilor destinate populației, este într-o permanentă schimbare ca urmare a dezvoltării tehnicii și tehnologiilor moderne, fiind în creștere utilizarea programelor de software, a aplicațiilor web sau a aplicațiilor mobile, în scopul satisfacerii nevoilor zilnice, este necesar ca și piața serviciilor de taxi să fie adaptată noilor cerințe.

Însă, prevederile actuale privind activitatea de dispecerat taxi permit prestarea în fapt, a acestei activități fără autorizațiile prevăzute de lege, fiind dezvoltate aplicațiile taxi, care funcționează întocmai ca niște dispecerate taxi.

Datorită acestor aplicații taxi, concurența pe această piață este denaturată prin comercializarea acestor aplicații taxi, fără acordul transportatorilor autorizați de taxi și/sau a dispeceratelor de taxi.

Cu alte cuvinte aplicaţiile care nu au în spate un dispecerat de taxi, aşa cum au doar aplicaţiile firmelor de taximetrie, vor fi scoase în afara legii.

De asemenea, dispecerizarea serviciilor de taxi prin intermediul aplicației menționate se face fără autorizațiile prevăzute de Legea nr. 38/2003.

Având în vedere cele precizate, se impune modificarea cadrului legal şi adoptarea unor soluții adecvate de maximizare a eficienței la nivel național, astfel încât, cerinţele normative să răspundă evoluţiei tehnologice şi exigenţelor clienţilor.

În acest sens, este necesar completarea noțiunii de dispecerat taxi, astfel ca această activitate să se poată realiza și prin intermediul aplicației mobile și a aplicației web.

Într-un comunicat al Clever Taxi se arată că Ordonanța de Urgență prin care ar putea fi scoase de pe piață aplicaţiile precum Clever Taxi, Star Taxi, sau servicii ca Uber şi Taxify, nu reflectă dorința și nevoile reale din domeniul taximetriei.

Potrivit acestuia, vor fi afectați 800.000 de cetățeni și 20.000 de șoferi de taxi. Clever Taxi cere o dezbatere reală în jurul legii taximetriei, nu o decizie pripită fără motivarea urgenței.Reamintim că proiectul ordonanţei publicat de Ministerul Dezvoltării susţine că “din cauza acestor aplicații de taxi, concurența pe această piață este denaturată”.

“Oamenii și-au arătat constant sprijinul pentru aplicația noastră, iar cel mai recent moment a fost acum 2 luni, când peste 40.000 de mii de oameni au semnat în primele 48 de ore petiția pentru București Smart City. Ei își doresc o soluție rapidă și sigură de a găsi o mașină, nu de a avea 10 aplicații instalate în telefon sau de a aștepta la un număr de dispecerat”, se arată în comunicatul Clever Taxi.

Potrivit acestuia, România este printre singurele țări din Europa unde există dispecerizare obligatoriei.

“Credem că sunt multe probleme care ar trebui discutate și trebuie ascultată părerea adevăratelor asociații reprezentative ale șoferilor de taxi și opinia societății civile. Considerăm că acest lucru nu se poate realiza în 10 zile. Este un proiect amplu care ar trebui să fie dezbătut în Parlament, în cadrul tuturor comisiile specializate și cu toți actorii implicați. Noi credem că cetățenii de rând care beneficiază direct de aceste aplicații și care sunt afectați de aceste hotărâri trebuie să participe la luarea deciziei publice.

Menționăm că această situație este similară cu cerințele CGPMB când Consiliul  Concurenței a decis că eliminarea aplicațiilor agregatoare de taxi nu este în beneficiul cetățenilor. În același timp, Clever Taxi intră sub incidența directivelor europene care definesc serviciile informatice de tip agregator/marketplace, distincte de aplicațiile proprii ale dispeceratelor”, mai arată Clever Taxi.

“Am ajuns la 600 m distanţă medie de sosire a unui şofer şi la un interval de 3:17 minute, timpul mediu pentru sosirea unei maşini. Toate acestea sunt posibile exclusiv printr-o platformă-agregator. Interzicerea lor va anula aceste beneficii. Clever Taxi este disponibilă în Bucureşti şi în alte 20 de oraşe din ţară din anul 2012. Am procesat peste 80 de milioane de curse şi deservim peste 800.000 de pasageri din România. Toţi aceşti oameni vor fi afectaţi direct de OUG, pe lângă zeci de mii de şoferi care utilizează aplicaţia în toată țara”, se mai precizează în comunicatul Clever Taxi.

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here