Cu toate că economia în România a avut o creştere semnificativă în 2016, în al patrulea trimestru din 2016, estimările economice cu privire la consumatorii români au scăzut cu aproape 8 puncte faţă de aceeaşi perioadă în 2015

0
1679
Grafic
Grafic

Indicatorul s-a oprit la 3 puncte în decembrie, care este în contrast cu cele mai bine de 10 puncte obţinute cu un an în urmă.

Veniturile estimate ale românilor au suferit o scădere uşoară în al patrulea trimestru al anului, iar indicatorul a scăzut cu valori de la peste un punct până la peste 19 puncte între septembrie şi decembrie. În comparaţie cu aceeaşi perioadă din anul precedent, acesta totuşi înseamnă o creştere de 4,5 puncte. Nivelul puternic general se datorează în parte ratei şomajului.

Conform Comisiei Europene acesta s-a oprit la 6 procente şi s-a aflat la cel mai scăzut nivel in ultimii opt ani (trimestrul patru din 2008: 5,7 procente).

În martie 2016 tendinţa de a cumpăra a crescut la 3,5 puncte, păşind din nou pe teritoriu pozitiv pentru prima oară după octombrie 2008. Indicatorul a crescut în mod constant până în noiembrie, când a atins 10,5 puncte (cea mai valoare de după august 2008). La sfârşitul anului însă a scăzut semnificativ cu 12,5 puncte, până la -2 puncte.

Privind climatul de consum în Europa pentru al patrulea trimestru din 2016, rezultatele studiului GfK arata ca, in ansamblu, încrederea consumatorilor din Europa a trecut printr-o creştere pozitivă semnificativă

Climatul de consum GfK pentru cele 28 de ţări UE a crescut cu 5,6 17,9 puncte în decembrie, fiind cea mai valoare de după ianuarie 2008. Indicatorii individuali – estimările economice şi cele cu privire la venituri, cât şi tendinţa de a cumpăra – nu s-au dezvoltat în mod uniform.

Subiectele care au dominat ştirile în Climatul de consum GfK în trimestrul patru din 2016 au fost războiul din Siria, terorismul în Europa, alegerile prezidenţiale din SUA la sfârşitul lunii noiembrie, şi apariţia continuă a partidelor şi naţionaliste în aproape fiecare ţară europeană.

Totuşi, este evident că toate aceste ştiri negative nu au reuşit să influenţeze consumatorii. Se pare că europenii sunt tot mai selectivi în ceea ce priveşte subiectele de care se lasă influenţaţi în viaţa lor de zi cu zi.

Ca urmare, indicatorii privind estimările economice şi cele cu privire la venituri, şi tendinţa de cumpăra au rămas în mare măsură neafectaţi de războiul din Siria, evenimentele din Turcia, alegerile prezidenţiale din SUA şi ameninţările continue de terorism în Europa.

Din contră, cifrele de creştere economică în fiecare ţară au avut un rol mai semnificativ. În consecinţă, climatul de consum GfK pentru cele 28 de ţări UE a crescut cu valori de la 5,6 puncte până la 17,9 puncte între lunile septembrie şi decembrie.

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here