Consiliul Concurenţei a găsit în porturile de la Marea Neagră două carteluri, respectiv pe piaţa de pilotaj şi pe cea de remorcaj.
Un singur pilot șef
Primul s-a făcut între trei companii care, în practică, sunt una singură. Companiile și-au pus la comun ambarcaţiunile care însoţesc navele la intrare şi la ieşire din port iar activitatea lor era coordonată de un singur pilot şef. Mai mult, ca să se asigure că niciuna dintre cele trei companii nu-i va face concurenţă alteia, înţelegerea era ca operatorul care iese din cartel să plătească celorlalţi cinci milioane de euro.Legăturile sunt însă mai strânse decât într-un simplu cartel. Presa locală scrie că în spatele companiilor ar sta de fapt aceiaşi oameni care s-au asociat in mai multe firme pentru a da impresia de concurenţă. Din acest motiv serviciile de pilotaj în porturile maritime din România au ajuns să coste de două sau de trei ori mai mult decât în Barcelona, Valencia sau Genova.
Administrația Porturilor taxa cu 25%
Două din cele trei companii amendate în piaţa de pilotaj au făcut parte şi din cartelul de pe piaţa de remorcaj. În acest caz creierul operaţiunii a fost statul. Administrația Porturilor Maritime a încheiat contracte de remorcaj cu patru companii şi a desenat un sistem prin care indiferent de câte manevre făceau fiecare, primeau aceeaşi sumă de banu. Încasările erau împărţite în mod egal între operatori, însă nu înainte ca administraţia portuară să păstreze 25%.Prin plata acestei taxe, companiile se asigurau practic că vor face bani fără să facă cuiva competiţie şi că administraţia se va opune intrării unui rival în port.
Compania statului amendată cu 2,6 milioane
Consiliul Concurenţei a aflat că Administrația Porturilor Maritime a blocat venirea unor noi companii de remorcaj prin reguli. A ridicat numărul minim de remorchere cu care trebuie să fie dotată o companie pestenumărul minim stipulat de lege, astfel încât să fie nevoie de foarte mulţi bani pentru a visa la un contract. Cinci milioane de euro sunt amenzile date celor două carteluri. Mai bine de jumătate din sumă, 2,6 milioane de euro, trebuie să o plătească Administrația Porturilor Maritime, companie de stat controlată de Ministerul Transporturilor.În 2014, marja de profit a companiei era de 33% şi totuşi gestionarea portului lasă de dorit. Chiar dacă este cel mai mare de la Marea Neagră un sfert din suprafeţele închiriabile nu sunt contractate.