2,8 miliarde de euro este valoarea la care a ajuns comerţul online din România, în anul 2017

0
1532
plata-online

Valoarea cumpărăturilor online consemnată în anul 2017, în România, a fost de 2,8 miliarde de euro, în creştere cu peste 40% faţă de cifrele din anul precedent, reiese din estimările realizate de principalii jucători din comerţul electronic românesc, împreună cu GpeC.

GPeC este cel mai important eveniment de E-Commerce şi reprezintă cea mai mare comunitate a magazinelor online din România. Cu o tradiţie de 13 ani, GPeC organizează conferinţe, workshopuri, expo, cursuri intensive, statistici, comunitate şi, mai ales, Competiţia Magazinelor Online.

La nivelul anului 2016, românii cumpăraseră online de 1,8 – 2 miliarde de euro, iar creşterea înregistrată în 2017 este una dintre cele mai mari de la nivelul Uniunii Europene (UE).

Potrivit sursei citate, suma de 2,8 miliarde de euro din 2017 face referire strict la e-tail, adică la produsele fizice (tangibile) care au fost comandate online. Nu sunt incluse în acest raport serviciile, plăţile de facturi la utilităţi, biletele de avion, vacanţele, rezervările hoteliere, biletele la spectacole sau la diferite evenimente, conţinutul download etc. Acest lucru ar însemna faptul că românii au cheltuit, în medie, 7,67 milioane de euro în fiecare zi din an pentru cumpărături prin internet.

De altfel, valoarea pieţei de e-commerce din totalul pieţei de retail se situează la circa 5,6%, în creştere faţă de 4%, cât se înregistra în 2016.

Cel mai recent raport al ONU (UN Department of Economic and Social Affairs) arată că populaţia României a scăzut de la 19,4 milioane de locuitori, în 2016, la 19,1 milioane de locuitori, în 2017. În acest context, datele Institutului Naţional de Statistică (INS) relevă că, în primul semestru din anul anterior, din populaţia totală a ţării, peste 11 milioane sunt utilizatori de internet.

Totodată, din datele Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) reiese că rata de penetrare a internetului a crescut uşor comparativ cu 2016, până la 4,6 milioane de conexiuni internet fix în bandă largă (+6% faţă de 2016) şi 16,6 milioane de conexiuni internet mobil în bandă largă (+13% faţă de 2016). Astfel, rata de penetrare a internetului fix la 100 de gospodării este de aproximativ 55%, iar rata de penetrare a internetului mobil la 100 de locuitori de 85%.

La nivel naţional, în mediul urban, 44% dintre utilizatorii de internet din mediul urban au făcut cumpărături online cel puţin o dată pe lună, reiese şi dintr-o cercetare de piaţă întocmită de iSense Solutions împreună cu GPeC.

În ceea ce priveşte numărul de magazine online existent în România, acesta a crescut semnificativ de la 5.000, în 2016, la peste 7.000, anul trecut.

Topul principalelor categorii de produse vândute online în 2017 (exclusiv e-tail) este, în ordine: produsele din gama Electro-IT&C (ex: PC şi componente PC, notebooks, tablete, telefoane mobile, electronice şi electrocasnice etc.), produsele de tip Fashion & Beauty (îmbrăcăminte, încălţăminte, accesorii, cosmetice, parfumuri, ceasuri etc.), produsele pentru casă şi decoraţiuni, cărţile, precum şi produsele destinate copiilor (de la jucării până la articole pentru copii de tip: cărucioare, vestimentaţie, consumabile etc.).

Conform studiului citat, anul trecut, 70% din totalul traficului magazinelor online a fost generat de telefoanele mobile, cifra fiind cu 20% mai mare decât în 2016.

De asemenea, un cumpărător online a făcut, în medie, 8,7 achiziţii în decursul lui 2017, în creştere faţă de anul anterior, când media era de 8,4 achiziţii, dar şi faţă de 2015 când cifra se situa la 8,2 achiziţii/an.

Nu în ultimul rând, metoda de plată preferată a românilor rămâne rambursul într-o proporţie covârşitoare (circa 85%), însă procentajul plăţilor online prin card a crescut semnificativ de la aproximativ 8% în 2016, la 12-14%, în 2017.

Estimările principalilor procesatori arată că volumul total al plăţilor online prin card a depăşit, anul trecut, pragul de 1,1 miliarde de euro, faţă de cele 745 de milioane de euro, înregistrate cu un an în urmă, reiese din datele RomCard.

Sursele cifrelor şi estimărilor de piaţă publicate în prezentul raport sunt: ANCOM, ARMO, Breeze Mobile, eMAG, GPeC, Institutul Naţional de Statistică, iSense Solutions, mobilPay, PayU, RomCard şi United Nations Department of Economic and Social Affairs.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here