Ministrul Economiei, Alexandru Petrescu, susţine că pierderile înregistrate de Şantierul Naval Daewoo Mangalia Heavy Industries se ridică la 800 de milioane de dolari

0
471
ministrul-economiei-alexandru-petrescu

Alexandru Petrescu a făcut o vizită la Şantierul Naval Daewoo Mangalia Heavy Industries,  stand de vorbă cu conducerea companiei pentru a afla care sunt problemele cu care aceasta se confruntă.

Ministrul Economiei a declarat apoi, într-o conferinţă de presă, că şantierul naval înregistrează pierderi de cinci ani, chiar şi în perioade când a livrat peste 10 nave şi că trebuie găsite soluţii atât de către partea română, cât şi de către partea coreeană, acţionarul majoritar, astfel încât să fie protejate locurile de muncă ale celor aproximativ 6.000 de angajaţi.

Alexandru Petrescu a spus: „A fost o discuţie aplicată cu managementul companiei şi vă mărturisesc că sunt probleme ce trebuie clarificate. Totuşi, vorbim de cinci ani de zile de când acest agent economic înregistrează pierderi din exploatare, chiar şi în ani de vârf, în care au livrat unsprezece, paisprezece nave anual.

Dar Daewoo Coreea înregistrează probleme la nivel mondial. Toate unităţile de producţie din proprietatea Daewoo sunt sub oarecare distress financiar. Voi lua chiar iniţiativa de a mă adresa guvernului coreean pentru a înţelege mai bine care este pachetul de asistenţă financiară oferit de guvern către Daewoo. (…) Cred că ei trebuie să crească puţin în autonomie la nivel de funcţionalitate în România”.

El a precizat că doreşte să vadă cu acest prilej care este nivelul de angajament pe care Daewoo Coreea îl are la unitatea din Mangalia, explicând că în acelaşi timp este esenţial ca locurile de muncă de la şantierul naval să fie protejate.

„Rămâne esenţial pentru noi să protejăm locurile de muncă pentru cei aproape şase mii de oameni, dacă însumăm şi subcontractorii ce prestează aici. Este o unitate de producţie extrem de importantă în economia judeţului Constanţa, în special în zona de sud, şi urmărim cu deosebită atenţie tot ceea ce se întâmplă la nivelul managementului şi la modul la care se desfăşoară paşii următori”, a menţionat ministrul Economiei.

El a mai spus că a sugerat conducerii companiei să-şi diversifice portofoliul. „Dacă din 2008, 2009, Daewoo Mangalia Heavy Industries s-a axat pe construcţia de nave, e clar că trebuie să umble puţin la structura de clienţi şi să intre şi în zona de reparaţii, trebuie să intre şi în zona de livrare de componente medii şi mari, trebuie să încheie asocieri comerciale cu alte şantiere navale, fie din România, fie din Europa.

Ştiu că sunt o serie de discuţii şi cu Şantierul Naval Damen, dar le-am recomandat să intre în contact, să poată explora oportunităţile de business, şi cu alte şantiere navale europene. Este clar că este o perioadă dificilă pentru întregul sector. Dincolo de problema pe care o au cu Daewoo Coreea, întregul sector înregistrează un regres şi, evident, este simţit şi la nivelul Daewoo Mangalia”, a mai spus Alexandru Petrescu.

 El consideră că există soluţii pentru a se trece peste această perioadă mai dificilă şi că prioritatea o reprezintă ca şantierul naval să-şi menţină portofoliul de oameni calificaţi.

Ministrul a mai spus: „Este doar un episod vremelnic, piaţa îşi va reveni, însă ei trebuie să-şi prezerve numărul de angajaţi. Sunt oameni cu o înaltă calificare şi nu ne putem permite sub nicio formă să pierdem niciun loc de muncă. Este esenţial pentru noi şi este esenţial pentru ei, în primul rând, să-şi menţină portofoliul de oameni înalţi calificaţi fiindcă aceştia sunt foarte greu formaţi, cu costuri foarte mari, şi alţii nu vor mai găsi.

În momentul în care vor reintra în business, aşa cum a fost 2011, 2012, 2013, vor avea nevoie de oamenii aceştia. Aşa că trebuie să găsească soluţii comerciale de prezervare a contingentului de lucrători cu înaltă specialitate”.

     „În momentul de faţă pierderile se ridică undeva la 800 de milioane de dolari americani. Am solicitat o structură foarte clară a datoriei şi, evident aş vrea să parcurg şi ultimul raport de audit, unde sper să găsesc informaţii relevante despre modul cum aceste datorii au fost înregistrate”, a spus Alexandru Petrescu.

Întrebat dacă vor exista disponibilizări în perioada următoare, ministrul Economiei a spus că nu i-a fost comunicat acest lucru şi nici că urmează să fie vândut şantierul.

Liderul de sindicat de la Şantierul Naval Daewoo Mangalia Heavy Industries, Marin Florian, a spus jurnaliştilor că principala problemă a companiei este că nu mai are alte contracte în afară de cele în derulare, iar după încheierea acestora peste o mie de angajaţi nu vor mai avea de lucru.

 „Deja în sectorul de debitare salariaţii nu mai au încărcare şi au fost trimişi în alte secţii. Dacă nu vin alte contracte noi, înseamnă că după Paşte, peste o mie de salariaţi nu vor mai avea de lucru. Sindicatul are discuţii pentru a realiza ceva contracte”, a spus liderul de sindicat, menţionând că pot fi realizate panouri, structuri metalice şi pot reîncepe reparaţiile de nave.

 De asemenea, conducerea Şantierului Naval Daewoo Mangalia Heavy Industries a transmis printr-un comunicat de presă, că anul trecut compania a livrat 10 nave comerciale complete, iar portofoliul actual de comenzi este şapte, două fiind deja livrate la începutul anului.

 „În cursul anului 2016, Daewoo Mangalia Heavy Industries a livrat un număr de 10 nave comerciale clasice complete (port-containere de 9100 TEU, vrachiere de 180,000 TDW, tancuri petroliere şi nave specializate în transportul produselor rafinate din ţiţei cu capacitatea de 112,000 TDW) utilizând o resursă umană de aproximativ 7,000 angajaţi proprii şi ai societăţilor colaboratoare. Portofoliul actual de comenzi al societăţii se ridică la un număr de 7 nave, 2 proiecte fiind livrate de la începutul anului 2017; prezentul portofoliu cumulează o valoare totală de 395 de milioane de dolari”, se arată în comunicat.

 Se mai menţionează că Daewoo Mangalia Heavy Industries studiază alternative posibile şi fezabile de afaceri viitoare, dorind să implice în acest demers toate părţile interesate de stabilitatea societăţii.

„Pe fondul unor factori externi şi interni, ce ţin de situaţia pieţei industriei navale pentru clasa navelor comerciale din portofoliul existent, de dificultăţile economice ale acţionarului principal generate de efectele restrângerii industriei offshore, şi nu în ultimul rând structura financiară a societăţii noastre, Daewoo Mangalia Heavy Industries studiază alternative posibile şi fezabile de afaceri viitoare, dorind să implice în definitivarea acestei viziuni toate părţile interesate de stabilitatea economică a societăţii, respectiv: conducerea executivă, Consiliul de Administraţie, acţionari, reprezentanţi sindicali din întreprindere, experţi ai societăţii”, mai precizează comunicatul.

Daewoo Mangalia Heavy Industries a precizat că în medie contribuie anual cu 44 de milioane de dolari la bugetele locale şi de stat cu impozite şi taxe. Pachetul majoritar de acţiuni la şantierul naval din Mangalia este deţinut de compania Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co. Ltd, iar statul român deţine 49 la sută, prin Ministerul Economiei.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ