Studiu de caz real

0
564

Bancile si Casele de Insolventa-autorii morali ai falimentelor din mediul de business-Scrisoare Deschisa Adresata lui Sergiu Oprescu-Director General Alfa Bank.


 

Stimate Domnule Presedinte,

Apreciind in mod deosebit valorile in care credeti, indrazanim, ca o ultima incercare a unui sir lung de actiuni de a echilibra si reorganiza o companie romaneasca, sa ne adresam persoanei absolut speciale care pune in prin plan, in orice demers, caracterul omului, indiferent de sfera care guverneaza relatia.

Am citit si recitit articolele despre dumneavoastra, am citit evolutia profesionala si in mod deosebit principiile pe care le urmati, in special principiul care ne-a fost si noua calauza in toata activitatea si care a avut in vedere mandria lucrului bine facut, bazandu-te pe caracterul oamenilor.

Avand in vedere dezideratele si principiile pe care le urmati si le-ati urmat in cariera profesionala, va transmitem ingrijorarea noastra legata de relatia bancii al carei presedinte sunteti cu mediul de afaceri, intr-o perioada de recesiune economica si in mod special cu societatea Romsoft SRL din Ramnicu Valcea.

Pentru ca sunteti o persoana extrem de importanta si de ocupata, ne permitem sa va aducem la cunostinta cateva informatii despre societatea RomSoft. Este o companie neînrolată politic, care a reuşit să se dezvolte prin eforturi proprii, în contextul unei concurenţe puternice, impunându-se prin atitudinea faţă de fiecare client, promptitudine, acurateţe si eficienţă în toate activităţile, competenţă şi seriozitate, amabilitate şi profesionalism în relaţiile cu clienţii şi colaboratorii, receptivitate faţă de cerinţele acestora şi flexibilitate în raport cu condiţiile de piaţă.

Compania a reuşit dezvoltarea unui volum de afaceri considerabil, având în portofoliu peste 100 de clienţi din diverse domenii de activitate: producţie, energie, utilităţi, instituţii publice, servicii, distribuţie, fiind multa vreme un client de top al Alpha Bank.

În cei 15 ani de la înfiinţare am aplicat principii sanatoase in gestionarea afacerii, reusind sa devenim un partener de incredere pentru clientii nostri si realizand cu succes proiecte de importanta nationala, intr-o piata in care foarte putini implementatori se pot lauda ca finalizeaza proiecte si pot fi mandri de rezultatele pe care le au.

De asemenea, am format o echipa de specialisti de inalta calificare , poate cea mai specializata si mai completa echipa de implementare sisteme informatice complexe Oracle din Romania si nu numai. Este de mentionat ca echipa Romsoft a trecut in ultimii ani prin conditii deosebit de dificile din punct de vedere financiar, fiecare luna reprezentand o lupta pentru asigurarea unor venituri decente si ca numai caracterul deosebit al acestei echipe a determinat ramanerea impreuna.

Dupa cum probabil stiti, piata de IT&C din ultimii ani a fost una plina de turbulente, influentata de mediul politic, relational, de elemente conjuncturale generatoare de dezechilibre substantiale in balanta de venituri si cheltuieli.

Perioada de recesiune economica, coroborata cu convulsiile din piata de IT (Microsoft, Siveco, Romsys etc.) au afectat si compania Romsoft SRL. Este o poveste lunga pe care astazi nu mai avem puterea si timul necesar sa v-o relatam, dar, ca un rezumat, va informam ca in noiembrie 2013 Romsoft SRL a intrat in insolventa, fapt ce a generat implicatii majore asupra parcursului economic dar si social.

Prin eforturi deosebite, fara posibilitatea de a accesa finantari, am reusit sa rezistam pret de doi ani avand pe rol nenumarate procese care au generat imposibilitatea de a depune intr-un termen mai scurt un plan de reorganizare.

Desi ne-am confruntat cu efecte in lant generate de intrarea in insolventa am reusit sa finalizam in aceasta perioada poate cel mai complex proiect de implementare a unui „Sistem Informatic Integrat” – Serviciul Roman de Informatii. Datorita caracterului deosebit al echipei, am reusit sa ramanem impreuna indiferent de conditiile dificile si dupa solutionarea contestatiilor sa depunem un plan de reorganizare a societatii.

Stim din discutia cu angajatii bancii pe care o reprezentati ca nu este de mare interes pentru dumnealor evolutia sau soarta unei companii romanesti, dar suntem convinsi ca vocea acestora, in speta a celor de la arierate, nu reprezinta vocea dumneavoastra.

Nu va cunoastem personal, dar suntem convinsi ca un om care a avut o cariera profesionala fundamentata pe principii corecte, care a luptat pentru fiecare pas facut pe scara evolutiei, nu poate gandi asa despre mediul de afaceri din tara in care locuieste sau lucreaza.

Plecand de la afirmatia dumneavoastra in care spuneati ca „modul de tratare a efectelor crizei, nivelul de reglementare, digitalizarea, inițiativele privind creșterea rolului pieței de capital în sistemul financiar european, situația de ansamblu a economiei europene, dar și reputația sunt factorii care influențează sistemul bancar din Europa dar și din România” am considerat ca veti citi opinia noastra si ne veti acorda sansa pe care o au de a nu intra in faliment numai 3% din companiile romanesti, votand in mod pozitiv planul de reorganizare, pana la termenul de 19.02.2016, conform convocarii CITR anexate.

Astazi, dupa o perioada indelungata de insolventa, consideram ca este cel mai grav flagel al economiei romanesti, ca atat bancile cat si legislativul trateaza toate companiile la fel, ca administratorii judiciari nu sunt decat lichidatori, fapt demonstrat cu prisosinta de procentul foarte mic al firmelor care reusesc sa se reorganizeze.

Avand in vedere lupta Romsoft pentru a rezista în această piaţă recunoastem că suntem neplăcut surprinsi de atitudinea pe care o au reprezentantii bancii, respectiv zona de arierate, in modul de abordare a unui client candva de top in relatia cu banca in procesul de reorganizare, in conditiile in care banca are sanse reale si confirmate de o instanta judecatoreasca de recuperare integrala a debitului. Atasam la aceasta scrisoare certificatul de grefa emis de instanta, din care rezulta ca banca isi poate acoperi integral creanta.

Ne simtim in masura sa mentionam ca am facut eforturi considerabile in incercarea de a recupera sumele datorate de clienti astfel incat banca sa aiba confortul recuperarii in integralitate a sumelor acordate ca linii de lucru, linii devenite scadente odata cu intrarea in insolventa.

Am reusit sa tratam cu responsabilitate efectele crizei, ne-am dezvoltat capacitatea de a absorbi socurile acesteia si am invatat impreuna cu sistemul modul in care trebuie facuta schimbarea, incercand sa dezvoltam noi modele de business care sa elimine factorii de risc, sa dea confortul atat societatii noastre cat si bancii unui mod de colaborare bazat pe sustinere principiala dar si pe eficienta, asemeni crezului dumneavoastra exprimat astazi in presa.
Este inadmisibil, Domnule Presedinte, ca o banca sa impuna unui Administrator Judiciar comportamentul in procedura de insolventa in defavoarea celorlalti creditori si chiar a debitoarei. Este inadmisibil sa impui administratorului judiciar sa nu sustina debitoarea in depunerea unui plan de reorganizare. Va relatam o situatie reala, aparuta cu doua zile inainte de data limita pentru depunerea planului de reorganizare, cand administratorul judiciar CITR Filiala Bucuresti SPRL, din cauza restrictiilor impuse de creditorul Alpha Bank – reprezentantul de la arierate, dl. Cosmin Garvasuc, ne-a anuntat ca nu ne mai poate sustine in elaborarea planului de reorganizare desi aproximativ doi ani s-a discutat despre plan, despre depunerea lui, despre lucrul impreuna la acest plan.

Consideram ca aceasta este numai o atitudine izolata a unui departament al Alpha Bank si nu caracterizeaza strategia generala a bancii fata de companiile romanesti aflate in dificultate intr-un anumit moment din evolutia lor.

Atitudinea angajatilor sucursalei Dorobanti, nu pare sa se incadreze in eforturile deosebite pe care dumneavoastra le faceti „intr-un moment de minim din punct de vedere al perceptiei asupra bancilor”, conform afirmatiei dumneavoastra.

Analizand toate elementele constitutive ale relatiei noastre cu banca pe care o reprezentati consideram ca nu exista niciun motiv pentru care o banca ce isi recupereaza integral debitul sa nu sustina relansarea activitatii unei societati comerciale romanesti. Ce mesaj poate da o banca mediului de afaceri in aceasta situatie?

Este inadmisibil ca un lucrator intr-o pozitie cheie din Alpha Bank sa afirme ca nu il intereseaza continuarea activitatii unei societati comerciale, ca nu il intereseaza efectele in lant generate de decizia luata, cu atat mai putin ca nu il intereseaza evolutia unei firme romanesti, ca el nu este platit pentru a sustine mediul de afaceri romanesc ci pentru a recupera bani, ca misiunea lui se termina in acel moment si nu conteaza suma, ca singurul criteriu la angajarea lui in banca a fost faptul ca „nu are inima” . Pe un agent economic nu inima lucratorului de la banca il intereseaza, ci caracterul si ratiunea acestuia.

Am citit discursul dumneavoastra de astazi, postat pe Agerpres, in legatura cu eforturile ce trebuiesc intreprinse pentru „a restabili reputatia si increderea dintre sistemul bancar si clienti”.

Plecand de la afirmatia dumneavoastra ca „Băncile trebuie să vină pe acest element și să își îndeplinească rolul și mandatul lor de a crește intermedierea financiară, de a fi unul din factorii promotori de creștere a bunăstării și a nivelului de creditare la nivelul societății” va rugam sa reanalizati pozitia bancii fata de societatea noastra in acest ultim ceas si sa nu condamnati la dizolvare fara un temei sustinut din punct de vedere financiar o societate romaneasca.

Dati-ne, prin pozitia dumneavoastra, incredere noua, romanilor, ca banca este un sustinator al mediului de afaceri, un factor de progres si nu un inamic de care trebuie sa iti fie teama in momentul in care incerci sa dezvolti afacerea apeland la linii de finantare.
Vă mulţumesc!

Cu deosebit respect,
Claudia Ursăţeanu
Administrator special
Romsoft SRL

 

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ