Salariile din call centeruri şi centre de servicii au crescut anul trecut cu 10-12% la nivelul ţării şi cu o rată de 22% în Bucureşti

0
254

Salariile din call centeruri şi centre de servicii au crescut anul trecut cu 10-12% la nivelul ţării şi cu o rată de 22% în Bucureşti, procente care se vor menţine şi în 2017, în condiţiile în care companiile din acest sector se vor extinde, existând cerere masivă pentru serviciile lor, a spus Vlad Sterescu, şeful CGS, cel mai mare operator de call centeruri din România. 

În 2016, firmele din zona de BPO  (business process outsourcing) şi shared services au ieşit din zona de salarii mici, nu mai vindem forţă de muncă educată la preţ scăzut, ci ne ştim valoarea şi cerem un cost al muncii mai ridicat. Bucureştiul a fost undeva la 22% în 2016 creştere salarială pe acest seg­ment. Vorbim de un salariu minim de 550 euro şi un maxim de 1.300-1.500 euro, la agenţi, consultanţi, nu de zona de mana­gement“.

Salariile variază în funcţie de limba străină şi competenţele adiţionale ale fie­că­rui angajat, cu un nivel de intrare în Bu­cureşti de 550 euro pe engleză, 650-700 euro pe franceză, 700 euro pe germană şi 1.300-1.400 euro la limbile nordice.

CGS  a angajat anul trecut 400 de oa­meni, în special pe zona de servicii finan­ciare şi vânzări, ajungând la un total de circa 3.300 de angajaţi la finele lui 2016, bu­getul pentru anul curent acoperind 600 de joburi noi. Din numărul total de angajaţi, 1.300 sunt în Bu­cureşti, 1.000 în Braşov, 400-450 în Sibiu, în timp ce noul centru de la Galaţi a ajuns în primul an la 200 de angajaţi. CGS mai are call centeruri la Târgu Jiu şi Miercurea Ciuc (doar pe limba maghiară).

„La Galaţi am găsit o forţă de muncă foarte bună, o masă de oameni tineri şi educaţi care aşteaptă oportunităţi din partea companiilor. Au ajuns în câteva luni la nivelul colegilor mai vechi din alte centre. Salariile în Galaţi sunt cu 10-15% mai jos faţă de Capitală şi nu găseşti cunoscători de limbi nordice sau germană, dar engleza, spaniola şi italiana sunt la un nivel foarte bun. Vrem să ajungem la 700-800 oameni acolo în următorii ani“.

Astfel, dacă în Bucureşti, piaţă pe care activează deja multe firme de profil,  recru­terii văd 10 oameni ca să angajeze unul, la Galaţi rata este de unu din 4-5 candidaţi.

Capitala rămâne însă un magnet pentru tineri, populaţia de sub şi uşor peste 30 de ani fiind în creştere, lucru de care a profitat şi CGS, care a reuşit să atragă 200 de oameni în jumătate de an, mulţi cu competenţe în banking. „Cred că oportunităţile din ban­king nu mai sunt ca în trecut şi aceşti tineri le caută în altă parte, inclusiv în centre de su­port, unde pot lucra pentru mari companii, pentru bănci mari internaţionale. Prin­cipalele regiuni din care provin companiile pentru care lucrăm noi sunt America de Nord, mai ales SUA, şi vestul Europei“.

`Practic, operatorul de call centeruri spune că businessul pe 2017 deja se ştie, comenzile, planningul, necesarul de oameni noi, singura necunoscută fiind deocamdată oraşele în care se vor face angajări, decizia depinzând de acţiunile celorlalte companii din piaţă şi de momentul ales.

„Ne vom uita şi la alte oraşe, probabil tot în estul ţării, cum am făcut cu Galaţi. Cred că am făcut bine că nu ne-am dus la Iaşi, pentru că este un oraş care clocoteşte, fierbe, companiile nu mai pot angaja la timp, salariile au crescut“.

România rămâne singura alternativă via­bilă la Polonia, pe BPO şi shared ser­vices. Practic, cererea pe zona de call cen­ter şi centre de servicii este mare în acest moment, având în vedere că România este încă singura alternativă viabilă la Polonia în regiune, avantaj pe care probabil îl va menţine încă cel puţin 2-3 ani.

Chiar dacă Vlad Sterescu nu vede intrări de jucători noi în piaţă în acest an, toate firmele deja prezente pe acest segment vor creşte.

„Doar în Bucureşti vorbim de minimum 12-15.000 oameni de care este nevoie. Nu ştiu de unde îi vom scoate“.

Comparativ cu România, în Polonia salariile sunt în continuare duble, iar Budapesta, Kiev şi Istanbul nu vor fi alternative puternice în următorii ani. Printre motivele evidente este că, în afară de România şi Polonia, nu ai altă ţară în zonă care să permită unei firme să furnizeze servicii în 18-19 limbi simultan. „E bine că am ieşit din zona de low-cost, că România nu mai e considerată furnizor de servicii de bază pe call center, ci de servicii mai complexe“.

Avantajul pieţei locale vine din forţa de muncă educată, cu mulţi ani de studii, cunoscătoare de limbi străine, absolvenţii de facultate beneficiind de o bază teoretică bună care le permite să avanseze rapid atunci când ajung pe joburi din call center.

Următorul pas în carieră este să avanseze spre management, iar la 28-30 de ani ajung să conducă 15-20 de oameni  şi 500-1000 de oameni după 30 de ani. „Toţi directorii noştri sunt tineri veniţi pe entry level şi care acum conduc 1000 de oameni. Eşalonul doi e pregătit. Dacă eu plec 3 luni în concediu,firma merge fără probleme în lipsa mea“.

CGS a încheiat anul trecut cu afaceri în creştere cu 20%, avans pe care îl aşteaptă şi în 2017.

Pe de altă parte, Vlad Sterescu a observat un trend nou în Bucureşti, tot mai mulţi angajaţi din privat migrând spre stat, pe poziţii din ministere sau autorităţi, tendinţă ce se bazează probabil pe nivelul salarial mai ridicat, program mai scurt şi stresul mai redus decât într-o companie privată. „Pe termen lung, nu cred că e sănătos pentru un tânăr să intre în câmpul muncii cu un job la stat. Va fi imposibil apoi pentru el să treacă în privat, un mediu mai stresant, cu obiective personale, cu alt tip de program“.

Întrebat ce ar vrea de la noul guvern, managerul spune că ar obliga persoanele în şomaj să dea curs ofertelor primite, pentru că în ultimii ani la CGS nu a venit nimeni să se angajeze prin Agenţia Naţională Pentru Ocuparea Forţei de Muncă, şi ar deschide graniţele pentru forţa de muncă din Republica Moldova, o mişcare care ar fi benefică pentru anumite sectoare, cum este IT-ul, care au o problemă majoră în găsirea angajaţilor necesari.

„Cel mai mult mi-e frică de faptul că România este descoperită de tot mai multe companii, care vin cu centre de servicii sau externalizează spre companii ca noi. Dar depinde cât de uniform vor veni pe parcursul acestui an. Noi nu am reuşit să ne asociem, să comunicăm activ în piaţă, să ştim cine vine, unde , cât angajează. Multe firme vin prin consultanţi şi nu ştiu piaţa foarte bine şi dacă vor să angajeze sute de oameni în 2 luni, cum s-a mai întâmplat, «vor rupe piaţa în două». Şi fie dau greş şi pun o pată neagră pe România , fie vor crea alt nivel de cost al muncii, foarte sus, sustenabil anul acesta, dar nu şi anii următori.“

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ