Conformarea voluntara – tendinta fiscala a anului 2016

0
1447

Inca din decembrie 2012, Comisia Europeană a stabilit un plan de acțiune privind lupta împotriva fraudei și evaziunii fiscale, prin care a promovat cu fermitate schimbul automat de informații in materie de chestiuni fiscale. In plus, in noiembrie 2014, Romania a semnat “Declarația de conformare cu prevederile Acordului multilateral pentru schimbul automat de informații financiare”, la care au fost 52 de state co-semnatare, in cadrul Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE). Prin acest Acord, Romania va face schimb de informații la nivelul standardului convenit de OECD, în scopul identificării persoanelor fizice sau firmelor care eludează fiscul. Astfel, incepand din 2017, transparentizarea informatiilor privind veniturile din varii jurisdictii va deveni o realitate, autoritatile urmand a primi informatii despre conturile straine, veniturile din dobanzi, dividende, castiguri de capital si investitii financiare, etc.

Odata cu intrarea in vigoare de la 1 ianuarie 2016 a Legii nr. 207/2015 privind noul Cod de procedura fiscala, a fost necesara si alinierea legislatiei conexe la noile prevederi. Astfel, in 30 decembrie 2015 a fost publicat in Ordiul Presedintelui ANAF nr. 3733 privind aprobarea metodelor indirecte de stabilire a veniturilor si procedurii de aplicare a acestora (nota: metoda sursei si utilizarii fondului, metoda fluxurilor de trezorerie si metoda patrimoniului net). Selectarea metodei indirecte de stabilire a veniturilor care se utilizeaza in cadrul verificarii persoanelor fizice vizate ramane in continuare la latitudinea organelor fiscale, dar va fi facuta in functie de cerintele specifice ale acestora, de situatia fiscala a persoanei fizice verificate si de natura informatiilor ori a documentelor disponibile.

„Aceste metode nu reprezinta o noutate in materie de procedura fiscala, deoarece existau si in anul 2015, fiind prevazute in Hotararea nr. 248/2011. Totusi, printre modificarile aduse de noile acte normative, mentionam promovarea la rang de lege a unor prevederi din Hotararea nr. 248/2011 (fiind mentionate in Noul Cod de procedura fiscala), cum ar fi activitatile preliminare efectuate de organul fiscal central (e.g. analiza de risc, selectarea grupului de persoane supuse verificarii si verificarea fiscala prealabila documentara), drepturile si obligatiile organului fiscal central (e.g. solicitarea de informatii de la autoritati si institutii publice, precum si de la persoane cu care persoana fizica supusa verificarii a avut/are raporturi economice sau juridice, etc.), continutul avizului de verificare, etc.

Diferenta minima ce trebuie sa existe intre veniturile estimate de catre organale fiscale si cele declarate de catre persoana fizica pentru inceperea procesului de verificare fiscala, ramane si in anul 2016 stabilita la nivelul minim de 10%, dar nu mai putin de 50.000 lei”a explicat un consultant fiscal chestionat pe aceeasta tema.

Care vor fi efectele?

De la inceperea acestui program si pana in prezent, ANAF a observat o imbunatatire a conformarii voluntare a persoanelor fizice. Potrivit unui comunicat al ANAF din aprilie 2015, veniturile din strainatate obtinute in anul 2013 si declarate in anul 2014, la nivelul grupului PFMA, au fost de peste 7 ori mai mari decat cele declarate in anul 2013, crescand de la aprox. 18 milioane lei la aprox. 144 milioane lei (cca 32 milioane euro). ANAF a observat de asemenea o crestere a numarului de declaratii depuse de contribuabili romani pentru veniturile obtinute din strainatate in anii 2014 si 2015.

„Exista un cumul de factori care anticipeaza cresterea numarului de persoane fizice care se vor conforma voluntar in privinta declararii impozitelor – printre acestia: reducerea la 5% a impozitarii dividendelor obtinute de la persoane juridice romane dupa 1 ianuarie 2016, care poate fi considerata o modalitate de atragere in Romania a profiturilor cristalizate in strainate in anii trecuti si nerepartizate pana acum de cetatenii romani, obligatia recent introdusa asupra institutiilor financiare de a raporta catre ANAF informatii cu privire la conturi, tranzactii etc., schimbul automat de informatii dintre ANAF si organale fiscale din alte tari in baza acordurilor multilaterale semnate de Romania, introducerea inca din 2014 a legislatiei fiscale favorabile societatilor de tip “holding” (societati romanesti care detin actiuni in alte companii)

Bogdan Dimitrie Licu

 

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ