Legea produselor româneşti în hypermarket pentru care riscăm infringement are norme. De unde vor cumpăra magazinele alimente

0
1021

Legea privind comercializarea produselor alimentare prin care marile magazine sunt obligate să expună la raft, în proporţie de 51%, produse provenite de pe lanţul scurt, are în sfârşit norme metodologice.

Pentru produse precum carne, legume, fructe, lactate şi miere magazinele vor putea cumpăra doar de la fermieri, asociaţii care colectează legumele şi fructele şi de la procesatori, nu de la distribuitori.

Atenționare de infrigement

Ministerul Agriculturii a lansat în dezbatere publică proiectul referitor la normele metodologice de aplicare a legii comerţului cu produse alimentare (legea 150/2016), cea care îi obligă pe retaileri să aibă pe rafturi 51% produse de pe lanţul alimentar scurt. Este un proiect ce apare la câteva săptămâni după ce Ministrul Agriculturii, Achim Irimescu, a declarat că România riscă un infringement dacă nu va modifica prevederea potrivit căreia marile magazine sunt obligate să expună la raft, în proporţie de 51%, produse provenite de pe lanţul scurt. „Recent a venit de la Comisia Europeană o atenţionare de infringement pe prevederea legată de procentul de 51% produse româneşti provenite de pe lanţul scurt, inclusă în Legea 150/2016 ce modifică şi completează Legea 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare. În mod normal, există două soluţii: să renunţăm la acest procent de 51% sau să mai tergiversăm o perioadă’, a afirmat Irimescu în data de 21 noiembrie.

De unde vor putea cumpăra retailerii pentru „raftul 51%”

Principala prevedere a normelor se referă la definiţia „lanţului scurt de aprovizionare”, expresia care a ridicat până acum multe semne de întrebare mediului de afaceri şi care răspunde practic la întrebarea „de unde pot retailerii să cumpere produsele alimentare care trebuie să ocupe 51% din rafturile lor”.

Aşadar, potrivit proiectului de norme metodologice, „lanțul scurt de aprovizionare implică relații comerciale între furnizor, un singur comerciant și consumatori, pe filiera produsului agroalimentar, iar componența acestuia se realizează ținând cont de următoarele tipuri de produse: produse alimentare proaspete, produse alimentare congelate, produse alimentare procesate”, se arată în proiect.

În sensul normelor, furnizorul din acest lanțul scurt de aprovizionare este fie un fermier, fie un fiermier şi o entitate (persoană fizică sau juridică) care are ca şi obiect de activitate colectarea și/sau depozitarea și procesarea produselor alşimentare.

Altfel spus, retailerii, adică persoanele fizice sau juridice care vând direct consumatorilor pentru uzul personal al acestora şi cei care practică un tip de comerţ cash and carry (ex.Metro sau Selgros care vând revânzătorilor) trebuie să cumpere produsele alimentare vizate de „raftul 51%” direct de la fermieri, de la asociaţiile care colectează şi depozitează alimentele sau de la procesatori. Ies astfel din discuţie intermediarii.

Alimentele pentru care se aplică procentul de 51% prezenţă la raft

Potrivit proiectului, magazinele trebuie să asigure acest procent de 51% pentru carnea de porc, pasăre, oaie, capră, vită, pește şi toate tipurile de ouă. În ceea ce priveşte legumele, regula 51% produse de pe lanţul scurt pe raft se aplică la cartof, fasole (boabe), fasole verde, ceapă, usturoi, morcov, țelină, păstârnac, pătrunjel de rădăcină, varză, castraveți, pătlăgele roşii, vinete, ardei, salată verde, ridiche, sfeclă roșie, brocoli, conopidă, gulie, ciuperci, dovlecel verde, verdețuri și aromatice, dovleac, mazăre, porumb zaharat și praz.
La fructe se aplică prevederile prezentului act normativ pentru următoarele categorii: mere, pere, prune, piersici, caise, cireşe, vişine, struguri, pepeni, căpşuni, gutui, nuci, afine, mure, cătină, coacăze, zmerură și alune.

De asemenea, retailerii trebuie să asigure procentul de 51% pe rafturi la toate categoriile de miere, toate produsele lactate şi pentru toate tipurile de pâine și produse de panificație .
Ce magazine vor trebui să aplice această lege

Cum obligaţia procentului de 51% alimente de pe lanţul alimentar scurt revine doar comercianţilor cu cifră de afaceri de peste 2 milioane de euro, reiese că toţi jucătorii internaţionali de pe piaţa comerţului alimentar vor aplica aceste măsuri. DE asemenea, vom găsi rafturile pline cu produse de pe lanţul alimentar scurt inclusiv în magazine ale unor retaileri autohtoni precum Annabella, Paco Supermarkets, Succes.

De altfel, potrivit normelor metodologice aflate în dezbatere publică, Ministerul Finanțelor Publice va transmite, până la data de 30 iunie a anului în curs, către Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale lista comercianților cu cifra de afaceri de cel puțin două milioane de euro, rezultată din comercializarea produselor alimentare, realizată în anul anterior.

Tot Ministerul de Finanţe va solicita comercianților cu afaceri de peste 2 milioane de euro şi volumul de produse comercializate în ultimul an, pentru categoriile de produse care intră pe lista celor pentru care se aplică procentul de 51%.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ