Cosmin Marinescu despre impozitul pe profit

0
825

Cosmin Marinescu, consilierul prezidențial pe probleme economice, și-a lansat propria pagină web – un demers foarte util pentru toți cei care vor să dobândească acces la cunoștințe și analize economice de calitate. Mă folosesc de acest prilej de ocazie pentru a vă atrage atenția asupra unui articol scris de acest autor în februarie 2013 despre chestiunea impozitului pe profit, chestiune pe care am abordat-o și eu în repetate rânduri.

Ce știm despre impozitul pe profit? Că este cel mai ineficient impozit din România, colectarea sa realizându-se doar în proporție de 22% (în anul 2015; în anii anteriori s-a colectat și mai puțin). Cu alte cuvinte, este un impozit ridicol, echivalentul unei rate de impozitare de doar 3,5%. Sau să zicem altfel: în Bulgaria, unde impozitul pe profit este de 10%, gradul de conformare mult mai mare și indicele de eficiență al impozitului este dublu față de situația din România!

Anul trecut publicam opinia lui Florin Drăgan care prezenta 7 motive pentru anularea impozitului pe profit. Reveneam asupra chestiunii în România cu 2 taxe, unde spuneam că este vorba de un impozit absurd, care aduce statului mai puțin de 2% din PIB dar care îngreunează semnificativ activitatea firmelor, mai ales a firmelor mici. Este de notorietate faptul că în România este chiar prost dacă declari că firma ta are profit. Doar o treime din companiile din România încheie oficial anul cu profit – așa cum arăta Florin Georgescu în “Capitalul în România anului 2015“. Recunoașterea oficială a falimentului impozitului pe profit constă în faptul că microîntreprinderile nu plătesc așa ceva, ci un impozit mic pe cifra de afaceri.

Ei bine, Cosmin Marinescu opina, în 2013, că impozitul pe profit trebuie în locuit cu un impozit modic pe cifra de afaceri:

“S-ar putea trece, de pildă, la o formă de impozitare mult mai simplă de aplicat şi, în mod necesar, favorabilă şi mediului de afaceri. De exemplu, un impozit elementar de 1-2% asupra cifrei de afaceri sau chiar în regim regresiv! E simplu, la fiecare 100 de lei încasaţi, 1 leu intră în buzunarul statului. Uşor de conceput, de calculat şi de administrat, odată ce s-ar simplifica poate peste un sfert din Codul fiscal actual.”

Știți ce este interesant, chiar amuzant? Că această abordare de bun-simț pare să fi fost preluată tocmai de PSD, care în noul program de guvernare a promis practic extinderea tratamentului fiscal favorizant pentru microîntreprinderi:

Este încurajator să vezi că din ce în ce mai multă lume admite evidența și renunță să mai chinuie natura (umană) în încercarea patetică de a valida niște teorii absurde. Este încurajator să vezi că, după ani de zile, încolțește dovada că nu ți-ai bătut gura de pomană. Dar cu siguranță pentru bunăstarea României se poate face mai mult. Așa cum spune Cosmin Marinescu,

“Simplificarea sistemului fiscal a constituit un adevărat laitmotiv pe agenda de politici publice. Fireşte, au existat şi diverse tentative în ultimii ani, cum ar fi reducerea numărului de taxe şi tarife parafiscale, de la aproape 500 la 245 în prezent. Ca motivaţie, au fost invocate costurile ridicate de administrare. Totuşi, trebuie să ne fie limpede că, prin definiţie, statul nu operează pe bază de calcul economic.

Oricum, acolo unde şi atunci când s-a făcut, simplificarea fiscală a fost doar una marginală. Însă adevărata simplificare fiscală trebuie să fie una sistemică, nu una care doar să ciupească, pe ici, pe colo, prin puncte neesenţiale.”

Să sperăm că 2017 și anii următori văr aduce această schimbare. Politica fiscală trebuie să permite accesul cât mai larg al oamenilor la viața antreprenorială, trebuie să încurajeze investițiile și acumularea de capital – singura cale de creștere durabilă a productivității muncii, a salariilor reale și a bunăstării pentru toți.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ