Bani avem, unde sunt autostrăzile?

0
3715
autostrazi
Deși are în 2016 un buget de 1,73 miliarde de lei, CNADNR este incapabilă să construiască kilometri de autostrăzi. În primele 6 luni ale acestui an, CNADNR a încasat 162 milioane de euro din roviniete și taxe
Pe hârtie stăm bine. Doar pe hârtie. Să citim: ,,Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) are planificați în 2016 la execuție 467,27 kilometri de autostradă, conform contractelor de lucrări în derulare sau aflate în procedură de licitație din anul 2015, bugetul total alocat depășind 1,73 miliarde de lei,,.
Peste 650 de milioane de euro
Și mai avem o știre proaspătă: CNADNR a încasat doar în primele 6 luni ale acestui an 162 de milioane de euro din roviniete și taxe. Făcând un calc simplu avem peste 300 de milioane din banii românilor. Plus peste 350 de milioane din alocările bugetare. Deci peste 650 de milioane de euro. Ce autostrăzi facem? Niciuna practic. Planuri însă sunt foarte multe. Iată ce spune CNADNR:
,,Avem peste 400 de kilometri de autostradă planificați, 99,70 kilometri de autostradă vor avea finanțare de la bugetul de stat (3,325 km din secțiunea București-Moara Vlăsiei, Autostrada Brașov-Borș, secțiunea Suplacu de Barcău-Borș — 60,25 km, Gilău-Nădășelu — 8,7 km, Nădășelu-Mihăiești — 16,80 km, finalizare lucrări Câmpia Turzii-Gilău — 0,32 km, Comarnic-Brașov, sector Comarnic-Predeal și Predeal—Cristian și drum de legătură — 10,30 km), 198,38 de kilometri de autostradă vor beneficia de finanțare din fonduri europene (Dumbrava-Deva, lot 2, 3, 4 — 71,88 km, Sebeș-Turda — 70 km, Câmpia Turzii-Ogra-Târgu Mureș — 56,5 km), iar 169,19 kilometri de autostradă vor fi în concesiune (Autostrada de centură a Capitalei/sector Centura de sud — 48 km, Craiova-Pitești — 121,19 km).
Dacă se vrea, se poate
Vedem că la noi nu se poate. Cu bani în buzunar, cu planuri pe hârtie dar fără realizări. Ce se poate realiza dacă se vrea ne arată Polonia. În 2007, situaţia infrastructurii rutiere a Poloniei era cu mult în urma altor ţări din Uniunea Europeană. Țara avea doar 300 de kilometri de autostradă şi 700 de kilometri de drumuri expres, în ciuda dimensiunii sale considerabile. Prin urmare, nu mai puţin de 10 de miliarde de euro au fost alocate construirii unei structuri de autostrăzi şi drumuri expres. Din 2007 și până în 2014, în Polonia au fost construiți aproape 1.500 de km de autostradă şi drumuri expres, iar densitatea reţelei rutiere a crescut de două ori.
Polonia a reușit și câteva lucruri care românilor le par imposibile. În ultimii 10 ani, doar 25% dintre proiectele companiei poloneze de drumuri nu au fost finalizate în termenul stabilit, iar întârzierea medie a fost, potrivit unui raport al Curţii Europene de Audit, de doar 2,7 luni. Prin comparație, în Germania aceste întârzieri sunt în medie de 7 luni, iar în Grecia de mai mult de un an, arată acelaşi raport al instituţiei europene.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here