Avem mari probleme cu achizițiile: achizițiile directe și regulile de estimare a valorii

0
2645
achizitii directe
Vertical image of human hand holding pen and making notes
Documentul unic european, procedurile de achiziții directe și regulile de estimare a valorii sunt câteva dintre principalele probleme cu care se confruntă personalul ce răspunde de derularea procedurilor de achiziții publice, din cadrul instituțiilor, a declarat președintele Agenției Naționale pentru Achiziții Publice, Bogdan Pușcaș.

Agenția a organizat, în ultima perioadă, 10 întâlniri regionale la care au fost invitați să participe toți cei interesați de implementarea noului sistem de achiziții publice pentru a se identifica problemele cu care aceștia se confruntă.

Una dintre problemele identificate de către autoritățile contractante este legată de achizițiile directe, în special de faptul că ofertanții nu participă la sistemul electronic de achiziții publice.

Operatori care nu se regăsesc în sistem

“Foarte mulți operatori economici nu se regăsesc în sistemul public de achiziții. De exemplu, dintre marii retaileri, doar doi există, pe ceilalți nu îi regăsim sub nicio formă. Pe de altă parte, există foarte multe oferte care nu sunt aduse la zi. Sunt oferte din 2012, 2013 și atunci autoritățile contractante, prin consultarea acestui catalog, constată că nu găsesc ce le trebuie, sau știu că în altă parte găsesc mai ieftin, mai bun, mai repede și merg să cumpere din acel loc. Deci analizează ofertele, fac o notă justificativă potrivit căreia nu găsesc în sistem ce le trebuie și cumpără de pe piața liberă, deoarece acolo găsesc bun, repede și mai ieftin”, a explicat Pușcaș.

Eficiența economică a cumpărării

Toți cei care vor să vândă către stat ar trebui să aibă ofertele pe acest sistem de achiziții publice pentru a fi mai ușor de găsit.

Președintele ANAP admite că și achizitorii se pot folosi de lipsurile sistemului pentru a face achiziții nerentabile din punct de vedere economic, însă aceste situații vor face obiectul unor controale.

“Eu dacă am un furnizor care îmi aduce de trei ani un fiting când mi se sparge o țeavă, în 10 minute, este absolut normal să apelez la el. Dacă îmi aduce acel produs repede și în condiții de eficiență economică, nu o să aibă nimeni nimic de obiectat. Avem de obiectat dacă îl aduce la un preț de trei ori mai mare decât prețul normal. Acolo sunt comportamente neconforme și funcția de control ex-post funcționează și se va manifesta. Adică vom începe să facem astfel de controale și cu scopul de a crește nivelul de conformare și vom da și exemple acolo unde ele sunt frapante”, a adăugat Pușcaș.

Potrivit acestuia, în toate întâlnirile de până acum, Agenția a venit cu explicații privind achizițiile directe, astfel încât, atunci când o autoritate face o achiziție, să se asigure în primul rând eficiența economică a cumpărării.

Identificarea sumei

A doua problemă identificată în urma discuțiilor cu participanții este cea referitoare la regulile de estimare a valorii. “Aici există câteva schimbări fundamentale, și cea mai importantă este estimarea valorii lucrărilor de construcții, pentru că acestea, de multe ori, au și o componentă de proiectare. Noi spunem că în momentul în care estimezi realizarea unei clădiri, trebuie să aduni suma pentru proiectare cu cea pentru execuție. Adunând aceste sume, ajungi la o valoare care îți dictează ce procedură trebuie să alegi. Dacă este peste prag (sumă de la care este obligatorie licitația—n.r.), va fi licitație, dacă este sub prag poate fi procedură simplificată”, a explicat Pușcaș.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here